Tilgjengelighetserklæring for Bildetema

  • Bildetema
  • OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Bildetema slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det finnes tilfeller der ikke-tekstlig innhold ikke har tilstrekkelige alternative beskrivelser, blant annet interaktive ikoner og lydavspillingsknapper. Disse har alternative tekster ved bruk av skjermleser, men de vises ikke visuelt. 

Innhold som bryter kravet

Tekst- og bakgrunnskombinasjonen i søkefeltet har for lavt kontrastforhold, og oppfyller ikke kravet om minimum 4.5:1. 

Innhold som bryter kravet

Det er flere tilfeller hvor interaktive elementer (som knapper og lenker) har for lav kontrast mot bakgrunnen til å tydelig fremstå som interaktive. Eksempelvis er det brukt grå bokser på hvit bakgrunn med kontrastforhold ned mot 1:2, som ikke oppfyller kravene i 1.4.11. Dette gjelder også ikoner og grafiske symboler som benyttes alene for å indikere funksjoner, og elementer som ligger oppå bilder uten tilstrekkelig visuell separasjon. Disse forholdene gjør det vanskelig for brukere å oppfatte interaktive elementer, spesielt for personer med nedsatt syn.

Innhold som bryter kravet

Interaktive elementer i løsningen har i flere tilfeller svak eller manglende visuell tilbakemelding ved hover eller fokus. Det gjør det vanskelig å forstå hvilke elementer som er klikkbare eller i fokus, særlig for brukere som navigerer med tastatur eller har behov for tydelig visuell støtte. Dette gjelder for eksempel knapper med lav kontrast og svak endring ved hover, og ikoner eller felter som mangler tydelig markering av interaksjon. Dette kan skape utfordringer for brukere med nedsatt syn eller kognitive vansker.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Flere interaktive elementer har en visuell utforming som ikke tydelig gjenspeiler funksjonen deres. Dette gjør det vanskelig å forstå hvilke elementer som er lenker og hvilke som er knapper, og hva slags handling som forventes ved aktivering.

Innhold som bryter kravet

Flere overskrifter og etiketter i løsningen er for generelle eller uklare, og gir ikke tilstrekkelig informasjon om hva innholdet omhandler. Dette gjelder særlig der hvor det presenteres lister med elementer som inneholder tekst, bilde og lyd. Selv om elementene har overskrifter, fremgår det ikke tydelig at overskriften beskriver et spesifikt ord. Dette gjør det vanskelig for brukere – særlig med skjermleser – å forstå hensikten med innholdet og hvordan det er strukturert. Kravet om at overskrifter og etiketter skal være beskrivende for innhold og funksjon er derfor ikke oppfylt.

Innhold som bryter kravet

Skjermleseren leser opp funksjonen til interaktive elementer uten at det fremgår tydelig hvilken kontekst eller forklaring som gjelder for elementet. Dette gjør det vanskelig å forstå hva handlingen faktisk gjelder, spesielt når lenker er lagt inn midt i forklarende tekst.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller hvor etiketter og instruksjoner for bruk ikke er tydelige nok. For eksempel mangler enkelte interaktive elementer forklarende tekst som gjør det klart hva brukeren skal gjør.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Vi arbeider med å rette opp feilene som er avdekket.