-
Bildetema
-
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 15 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller der ikke-tekstlig innhold ikke har tilstrekkelige alternative beskrivelser. Dette gjelder blant annet interaktive ikoner, lydavspillingsknapper, grafiske elementer brukt til å formidle informasjon, og visuelle symboler som mangler tekstlig forklaring. I mange tilfeller blir hensikten med elementet ikke kommunisert til brukere som benytter skjermleser. Det er derfor ikke mulig å oppfatte eller forstå innholdet uten visuell tolkning, noe som gjør innholdet utilgjengelig for flere brukergrupper.
- Innhold som bryter kravet
Flere innholdselementer på nettstedet inneholder forhåndsinnspilt lyd (uttaleeksempler for ulike ord), men det finnes ikke tekstalternativer eller transkripsjon for dette innholdet. For eksempel blir knapper annonsert med «Play audio», men uten noen indikasjon på hvilket ord det gjelder. Dette gjør det vanskelig for de som bruker skjermleser å få med seg innholdet.
For å oppfylle kravet må forhåndsinnspilt lyd og video som formidler informasjon, suppleres med tekstalternativer – som transkripsjon eller beskrivelse av lydinnholdet – slik at det kan forstås også av brukere som ikke kan høre eller se det audiovisuelle materialet.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte steder i løsningen hvor strukturen i innholdet ikke fremkommer tydelig for brukere som benytter skjermleser. Eksempelvis blir noen overskrifter og knapper lest opp som én samlet enhet, noe som gjør det vanskelig å forstå at det finnes en interaktiv funksjon. I andre tilfeller mangler semantisk merking av elementer som visuelt fremstår som lister eller kategorier, og dette gjør det krevende å tolke sammenhengen mellom informasjonen. I sum bidrar dette til at viktige relasjoner og grupperinger ikke alltid kommer tydelig nok frem i tilgjengelige formater, noe som kan gi redusert forståelse og navigerbarhet for brukere med hjelpeteknologi.
- Innhold som bryter kravet
Tekst- og bakgrunnskombinasjonen i søkefeltet har for lavt kontrastforhold, og oppfyller ikke kravet om minimum 4.5:1.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller hvor interaktive elementer (som knapper og lenker) har for lav kontrast mot bakgrunnen til å tydelig fremstå som interaktive. Eksempelvis er det brukt grå bokser på hvit bakgrunn med kontrastforhold ned mot 1:2, som ikke oppfyller kravene i 1.4.11. Dette gjelder også ikoner og grafiske symboler som benyttes alene for å indikere funksjoner, og elementer som ligger oppå bilder uten tilstrekkelig visuell separasjon. Disse forholdene gjør det vanskelig for brukere å oppfatte interaktive elementer, spesielt for personer med nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Det er brukt 1.4 i tekstavstand, som er mindre enn kravet om tekstavstand på minimum 1.5 ganger fontstørrelsen.
- Innhold som bryter kravet
Interaktive elementer i løsningen har i flere tilfeller svak eller manglende visuell tilbakemelding ved hover eller fokus. Det gjør det vanskelig å forstå hvilke elementer som er klikkbare eller i fokus, særlig for brukere som navigerer med tastatur eller har behov for tydelig visuell støtte. Dette gjelder for eksempel knapper med lav kontrast og svak endring ved hover, og ikoner eller felter som mangler tydelig markering av interaksjon. Dette kan skape utfordringer for brukere med nedsatt syn eller kognitive vansker.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å navigere direkte til hovedinnholdet ved hjelp av tastatur, men det er ikke identifisert noen eksplisitt mekanisme for å hoppe over gjentatt innhold, som navigasjonsmenyer eller lange lister med elementer. Dette er utfordrende siden det handler om ord og begreper, hvor brukeren må bla gjennom mange like elementer for å finne det som er relevant. Det samme gjelder også filtrering, der brukeren må bla gjennom alle filtrene for å komme til knappen for å nullstille valgene. På bakgrunn av dette vurderes kravet som ikke oppfylt.
- Innhold som bryter kravet
Sidetittel endres ikke ved navigering mellom sider.
- Innhold som bryter kravet
Flere interaktive elementer har en visuell utforming som ikke tydelig gjenspeiler funksjonen deres. Dette gjør det vanskelig å forstå hvilke elementer som er lenker og hvilke som er knapper, og hva slags handling som forventes ved aktivering.
- Innhold som bryter kravet
Flere overskrifter og etiketter i løsningen er for generelle eller uklare, og gir ikke tilstrekkelig informasjon om hva innholdet omhandler. Dette gjelder særlig der hvor det presenteres lister med elementer som inneholder tekst, bilde og lyd. Selv om elementene har overskrifter, fremgår det ikke tydelig at overskriften beskriver et spesifikt ord. Dette gjør det vanskelig for brukere – særlig med skjermleser – å forstå hensikten med innholdet og hvordan det er strukturert. Kravet om at overskrifter og etiketter skal være beskrivende for innhold og funksjon er derfor ikke oppfylt.
- Innhold som bryter kravet
Skjermleseren leser opp funksjonen til interaktive elementer uten at det fremgår tydelig hvilken kontekst eller forklaring som gjelder for elementet. Dette gjør det vanskelig å forstå hva handlingen faktisk gjelder, spesielt når lenker er lagt inn midt i forklarende tekst.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller hvor etiketter og instruksjoner for bruk ikke er tydelige nok. For eksempel mangler enkelte interaktive elementer forklarende tekst som gjør det klart hva brukeren skal gjør.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes begrensede eller ingen forslag til hvordan brukeren kan rette opp inndatafeil. For eksempel i søkefeltet får brukeren kun beskjed om at det ikke er noen treff, uten ytterligere veiledning eller forslag til alternative søk. Dette kan gjøre det vanskeligere for brukeren å korrigere feil og fullføre ønsket handling.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er identifisert flere tilfeller hvor elementer mangler korrekt navn, rolle eller verdi som kan oppfattes av hjelpemidler. For eksempel er det brukt ARIA-atributter som ikke er tillatt på generiske roller, og enkelte knapper og lenker mangler beskrivende navn. Dette svekker tilgjengeligheten for skjermleserbrukere.
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi arbeider med å rette opp feilene som er avdekket.