-
semesteravgift.uib.no
-
UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 10 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Vipps-logo mangler alternativ tekst, og beskrives av skjermleser som "umerket grafikk". Brukere som bruker skjermleser vil dermed ikke kunne identifisere bildet.
- Innhold som bryter kravet
Radioknappene for valg av betaling med Vipps eller betaling med kort er ikke gruppert sammen, slik at begge leses opp av skjermleser som "alternativ 1 av 1". Siden har også uklare overskriftsnivåer, hvor nivå 1-3 mangler. Dette kan gjøre det vanskelig for personer som bruker skjermleser å orientere seg på siden og oppfatte hva de skal velge mellom.
- Innhold som bryter kravet
På hovedsiden har hakeikonet som viser at semesteravgift er forhåndsvalgt har for lav kontrast mot bakgrunnen. På siden for betaling med kort har rammen rundt feltene for betalingsinformasjon for lav kontrast når de ikke er i fokus. I tillegg har fokusrammen rundt "Fortsett"-knapp i varselet når siden åpnes for lav kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre det vanskelig å bruke siden for personer med nedsatt syn eller fargepersepsjon.
- Innhold som bryter kravet
Linjeavstand kan ikke justeres i felter for kortinformasjon ved betaling. Dette kan gjøre feltene vanskeligere å lese for personer med dysleksi og personer med nedsatt syn.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Innlogging i tjenesten har tidsbegrensning, og brukere logges automatisk ut etter en periode med inaktivitet, uten at det varsles. Dette vil også være tilfelle i nettbank og Vipps som brukeren sendes videre til ved betaling. Dette er nødvendig av sikkerhetshensyn. Personer som trenger lengre tid på å bruke tjenesten kan bli berørt.
- Innhold som bryter kravet
Formålet til noen av lenkene vil være uklare for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
To av hjelpetekstene på siden viser seg ved ned-knapp på mus, i stedet for ved opp-knapp. Dette kan påvirke brukeropplevelsen for personer med nedsatt syn, kognisjon eller motorikk.
- Innhold som bryter kravet
Det tilgjengelige navnet på avhukingsboksen for SAIH-støtte inneholder en full lenkeadresse, som ikke står i synlig navn. Dette kan være problematisk for personer som bruker stemmestyring. Det kan også forstyrre brukeropplevelsen til personer som bruker skjermleser.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Ved utfylling av kortopplysninger blir feil identifisert visuelt, men feilmelding leses ikke av skjermleser. Dette gjør det vanskelig å oppdage feil for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
Ved utfylling av kortopplysninger blir brukeren bedt om å kontrollere informasjon i feltet dersom opplysninger er feil, men meldingen leses ikke opp av skjermleser. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke får denne informasjonen.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.
Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.
På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.
Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å
1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs.
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT.
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT.
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet.
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger.
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på Universitetet i Bergen knyttet til universell utforming av IKT.
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer.