-
DigJazz
-
UNIVERSITETET I STAVANGER, organisasjonsnummer 971 564 679
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 7 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Navigering mellom de ulike sidene gjøre med lenkede bilder (piler) som ikke tilfredsstiller kravet til universell utforming da de mangler lenketekst og tekstalternativ
- Tilgjengelige alternativ
Det finnes alternativ måte å navigere på ved å bruke innholdsmenyen.
- Innhold som bryter kravet
Vi oppfyller ikke kravet til teksting av forhåndsinnspilt video fordi kurset omhandler gehørbasert læring hvor hørsel er en forutsetning. Hørselshemmede vil ikke få tilgang til informasjonen.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Videoer i løsningen er ikke synstolket da disse ble produsert og publisert før 1. februar 2024 når kravet om synstolking ble innført.
- Innhold som bryter kravet
Det benyttes lenker i teksten som kun er markert ved bruk av farge. Synshemmede vil kunne oppleve mindre brukervennlighet
- Innhold som bryter kravet
Toppmenyen har en nedtrekksfunksjon som ikke er mulig å avvise uten å flytte musepekeren eller tastaturfokuset. Dette skyldes en begrensning i CMS-et som benyttes for løsningen. Brukeropplevelsen kan bli forstyrret som et resultat av dette
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Fagområdet det kurses i inneholder en del engelske ord og uttrykk som ikke markert i koden. Innholdet er produsert av eksterne fagpersoner uten nødvendig programmeringsmessig kunnskap. Skjermlesere vil lese opp disse på bakgrunn av feil språk.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Navigasjonsknappene som er benyttet i løsningen er ikke universelt utformet. Rollen er ikke oppgitt i koden. Enkelte datahjelpemiddel vil ikke kunne presentere innholdet på rett måte for brukeren.
- Tilgjengelige alternativ
Det finnes alternative måter å navigere på ved å bruke innholdsmenyen.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .