Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Økonomikurs for lærlinger i staten

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 9 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Økonomikurs for lærlinger i staten slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik fra dette kriteriet. På kurset ser vi at alle videoene våre mangler en beskrivelse. Det er noe som påvirker brukere som kan ha problemer med å forstå hvilken informasjon videoen inneholder.
Dette kriteriet handler mer om hvordan vi som organisasjon bør tenke - når vi jobber med videoer – hvor vi må utvikle en god retningslinjer for å løse problemet.

Innhold som bryter kravet

Kurset har ganske omfattende problemer med dette kriteriet. Da det ikke er tilstrekkelig kontroll på hvordan redaksjonelt innhold skal publiseres og det heller ikke er noen retningslinjer for utviklerne.

Problemene er som følger:

  • Overskrifter hopper over nivåer.
  • Skjemaobjekter mangler fieldset med legend element.
  • Lister er ikke satt programmatisk riktig i koden.
  • Hovedinnholdet er ikke merket opp programmatisk.

Disse feilene gjør det vanskelig for personer med skjermlesere å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte aspekter av nettstedet. Vi starter forbedringsarbeidet i 2023.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen unntak fra dette kriteriet. Vi kan blant annet se at vi har en kontrastverdi på 2,8:1 på vanlig brødtekst som forklarer hvor mange øvelser brukeren har igjen å gjøre. Målet vårt er å nå en kontrastverdi på minst 4,5:1. Slik at det kan være enkelt å se for alle brukere.

Innhold som bryter kravet

Vi kan se at noe innhold overlapper når det forstørres. Derfor er det noen avvik fra dette kriteriet. Forstørrelse er et viktig verktøy, og vi vil se på å gjøre kurset mer responsivt.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet flere bilder av tekst i kurset. Å bruke bilder av tekst skaper utfordringer for flere brukere. Hvis man ønsker å endre på tekststørrelsen, vil ikke teksten i bildet forstørres. Det finnes også brukere som er i behov for å kunne sette tekstavstand eller øke tekstkontrast, noe som ikke vil fungere dersom det er bilde av tekst. Derfor vil vi se på et alternativ til å formidle samme informasjon via tekst i stedet.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er noen øvelser/oppgaver i kurset som er avhengig av at brukeren kan bruke mus. Det er flere knapper som ikke kan nås med tastaturet og derfor er det ikke mulig for brukeren å fullføre øvelsen.

Vi vil revidere slik at disse knappene er kodet som ekte knapper i stedet for å være i <div>.

Innhold som bryter kravet

Etter en stund vil man automatisk logges ut av kurset, hvor det ikke er mulig å forlenge økten. Dette kan oppstå når brukeren har forlatt enheten sin en stund. Her finnes det ingen advarsel for brukeren, hvor vi ser på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin. Dette er et problem for alle brukere, men mest for brukere med kognitive vanskeligheter.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Feilmeldinger i kurset i dag visualiseres med ikon og rød farge – noe som er bra! Men vi mangler en feilmelding i teksten. For å gjøre det klart for brukeren hva som har gått galt. Derfor har vi et avvik på dette kriteriet.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

For brukere som kan se visuelt, er det en fremdriftslinje som forteller hvor langt i øvelsen brukeren er. Denne informasjonen formidles imidlertid ikke til skjermlesere i dag. Vi har også problemer med at feilmeldinger i kurset heller ikke videresendes til denne brukergruppen. Noe som gjør det svært vanskelig for disse brukerne å bruke kurset i dag.

Vi må vurdere å supplere koden med nødvendige attributter.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .