-
Læringsplattformen Canvas
-
UNIVERSITETET I OSLO, organisasjonsnummer 971 035 854
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 28 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.
Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Canvas, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og er enten embeddet i Canvas fra UiOs nettsider (uio.no) eller gjort tilgjengelig i Canvas via et LTI (Panopto). Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak.
Av de videofilene som er lagret i Canvas er det noen som mangler teksting. Vi håper på sikt at LTIet Ally vil oppdage disse bruddene.
Det jobbes med å få innholdsprodusenter til å oppdatere video- og lydfilene i Canvas, Panopto og nettsidene (uio.no) med undertekster eller alternativ tekst.
- Innhold som bryter kravet
Canvas som produkt gir mulighet for å legge til undertekster, men det er ett tilfelle hvor Canvas som produkt forhindrer brukeren å legge til undertekster – dersom videofilen er publisert i Filer på Canvasrommet, men ikke i en nettside på rommet, er det ingen funksjonalitet for å legge til undertekster.
- Innhold som bryter kravet
Dette kravet ble ikke testet i siste runde med uu-testing av Canvas, men det er grunn til å tro at videoer publisert etter 1. februar 2024 på uio.no eller Panopto som er gjort tilgjengelig i Canvas (eller videoer lastet opp til Canvas etter 1. februar 2024) vil mangle tilstrekkelig synstolking.
- Innhold som bryter kravet
Innhold:
- Overskrifter: Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også nettsider og publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er også noen steder hvor innholdsprodusenten bruker styles framfor overskriftsnivåer.
-
Lister: Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.
-
Tabeller: Det finnes noen tabeller som er laget av innholdsprodusenten for å styre layout på nettsiden. Det finnes også noen tabeller som er kodet feil.
Produkt:
-
Overskrifter: Etter at en student leverer en quiz og havner på resultatsiden bruker leverandøren h4 for en hel setning – overskrifter skal brukes for å beskrive innholdet/strukturen under, ikke bare for å gjøre teksten større og bør ikke brukes på hele setninger.
-
Lister: ikke funnet brudd
-
Tabeller: Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: “Siste aktiviteter”-visningen i dashbordet, studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger. Et annet brudd: Etter at en student leverer en quiz (Classic Quizzes) og havner på resultatsiden er det gitt en oppsummering av forsøkene i en tabell. Summary-attributet angir retning og henviser til en annen tabell, som er begge feil. I tillegg blir retningsinstruksene feil for brukere med mindre skjerm og app-brukere.
LTI:
-
Ett brudd som ble funnet i testutvalget høsten 2023 ble raskt rettet av Allys leverandør.
- Innhold som bryter kravet
Publiserte dokumenter (ppt og pdf) kan ha feil leserekkefølge.
- Innhold som bryter kravet
Det er funnet to brudd i Canvas som produkt:
-
I Filer får ikke brukeren tilgang til samme innhold på enheter med mindre skjerm i stående visning (testet med iPad). Det som mangler er mappestrukturen til venstre, og deler av filnavnene var avkortet.
-
Deler av innholdet i øverste meny i DocViewer er ikke synlig i stående retning, for eksempel dokumenttittel og noen knapper.
-
- Tilgjengelige alternativ
For bruddet i Filer kan brødsmuler i navigasjonen øverst på siden gjør det mulig å se og navigere bakover i mappestrukturen.
- Innhold som bryter kravet
Eksterne lenker i brødtekst er understreket, men interne lenker mangler understrek og får ikke understrek når musepeker hover. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.
- Tilgjengelige alternativ
Produktet tilbyr brukere et funksjonsvalg for å understreke lenker i Canvas, som kan skrus på i brukerinnstillingene.
- Innhold som bryter kravet
Innhold:
Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst, feil som er gjort av innholdsprodusenten.
Produkt:
-
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
-
Innloggingsløsningen for UiOs Canvas (Weblogin) har for dårlig kontrast på grå tekst i header og footer på nettsiden.
-
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. LTIet Ally tilbyr også brukere alternative formater på Canvas-innhold som kan gi et tilgjengelig alternativ.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte nettsider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter, der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.
Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy.
To ulike brudd på dette kriterium som henger sammen bruddene på 1.3.4 Visningsretning:
-
DocViewer-menyen ikke vises i sin helhet for verdier over 200 %.
-
I Filer blir mappestrukturen til venstre utilgjengelig ved økning fra 200 %.
-
- Innhold som bryter kravet
Noen bilder, grafikk og andre meningsbærende grafiske elementer i Canvas kan ha for dårlig kontrast.
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst.
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. LTIet Ally tilbyr også studenter alternative formater på Canvas-innhold som kan gi et tilgjengelig alternativ på innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Ikke ennå avdekket i et testutvalg, men det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT (instructure.com, engelsk) hvor det er skrevet følgende: "Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves. In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users."
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Produkt:
Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer bare direkte til "Lukk"-knappen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig.
LTI:
Det er funnet et brudd ved bruk av Collaborations-LTIet (en del av Office 365-pakken fra Microsoft). LTIet gjør det mulig for brukere å samhandle i dokumenter (Office 365: Word, Excel, ppt) fra Canvas, men navigering inne i et Office 365-samarbeidsdokument med tastatur var meget krevende for testerne våre.
- Innhold som bryter kravet
Iflg leverandørens dokumentasjon (community.canvaslms.com, på engelsk) kan hurtigtastene skrus av i brukerinnstillingene, men dette gjelder ikke alle steder i Canvas. I testutvalget var det for eksempel ikke mulig å skru av hurtigtaster for medieavspillere.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å publisere GIFs i nettsider og som emnebilder i dashbordet. Men GIFs over 5 sekunder har ikke pause/stopp/skjul-funksjoner fordi Canvas som produkt mangler en avspillingsknapp for å møte dette kravet.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. LTIet Ally varsler om GIFs i Canvas som bryter dette kravet og Ally gir innholdsprodusenten mulighet til å slette filen fra Canvas. Systemeier for Canvas sletter med jevne mellomrom alle GIFs som Ally varsler om.
- Tilgjengelige alternativ
Ally merker innholdet som er potensielt skadelig og varsler studentene før de åpner filen. Studenter som er utsatt for anfall som følge av blinkende eller visuelt komplekse bilder, får en advarsel fra Ally før de åpner filen.
- Innhold som bryter kravet
Når man bruker DocViewer i Canvas for å lese et dokument er sidetittel i nettsiden filnavnet, som ofte er ikke beskrivende nok (eksempel: 2023_introforelesning_ny_versjon.pptx). Canvas som produkt legger til rette for sidetitler, men det er avhengig av at brukeren skriver en god dokumenttittel.
- Innhold som bryter kravet
Skjermleserbrukere får feil rekkefølge på opplest tekst i Vurderinger (Grades). Skjermleseren hopper ut av tabellen over resultater til tekst i høyremargin, og så tilbake til tabellen. Teksten i høyremarginen blir lest på nytt etter tabellen. Feilen er meldt inn til leverandøren, som ikke har prioritert det for retting.
Et annet brudd på dette kriterium henger sammen bruddet på 2.1.1 Tastatur: Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer direkte til "Lukk"-knappen, som avviker fra den synlige leserekkefølgen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd på skjemaelement i testutvalget, men det finnes manglende overskrifter i noen sider og dokumenter (ppt og pdf).
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke synlig fokus på lenkene i menyen øverst i DocViewer (Last ned, Info, Lukk). Derimot tilstrekkelig synlig fokus på Ally-lenken i samme meny.
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er av og til ikke like på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker i kriterium 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst).
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 3.1.1 i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Det er også dokumenter som har feil språk i innstillinger. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 3.1.2 i publiserte flerspråklige sider, dokumenter og kunngjøringer. Eksempler er rom, kunngjøringer eller sider som har sidetittel og/eller alt innhold på to språk og ikke benytter UiOs eget JavaScript eller kode i HTML, og flerspråkelige dokumenter som ikke er kodet riktig.
Produktet gjør det imidlertid mulig å bruke kode i HTML for å definere språk på deler av innholdet, bortsett fra sidetittelfeltet, inboks-meldinger som har et annet språk enn brukerens valgte språk, og produktets nye quizverktøyet. Fra leverandørens VPAT: "The current rich content editor in New Quizzes does not allow HTML input to add additional language tags."
- Innhold som bryter kravet
Det mangler en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Slik som med bruddet på 3.3.1 Identifikasjon av feil, mangler det en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker. Iframes for noen dokumenter (ppt/pdf) mangler tittel.
- Tilgjengelige alternativ
Brukeren kan få tittel på dokumentet som er i iFrame i Canvas ved å laste ned filen og åpne den i ekstern programvare. Obs! Enkelte dokumenter mangler riktig kode på overskrifter, så selv om man åpner filen i ekstern programvare er det ikke gitt at skjermleserbrukere vil få opplest tittel.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Oslo jobber kontinuerlig og målrettet med universell utforming i læringsplattformen Canvas. Ett ledd i dette har vært å bygge uu-kompetansen hos systemeier/systemforvalter og øke samarbeid med ulike enheter sentralt på UiO for å kunne bistå ansatte og enheter i dette arbeidet.
UiO har redaksjonelle utfordringer ved å være et stort universitet med mange publisister og forelesere som produserer innhold og undervisningsmateriell. Vi har fokus på opplæring og rådgivning av disse for å redusere andelen redaksjonelle feil. Vi har også implementert Ally, et tredjepartsverktøy (et LTI) som hjelper ansatte med sine uu-brudd inne i Canvas.
Samtidig vil vi fortsette å jobbe med rettinger av uu-brudd i rammeverk og sikre at uu er en sentral del av all nyskapende undervisning ved UiO.