-
Rælingen videregående skole
-
VIKEN FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 921 693 230
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 7 av 47 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Vi har ikke alternativ tekst på alle bilder, men vi vil i fremtidige publiseringer ta hensyn til dette.
Svaksynte og blinde kan miste informasjon som ligger i bildet. Vi har ikke tekst i bilder, men bildene brukes for å forsterke tekstinnholdet.
Leverandør jobber med følgende:
- Dersom bilde som er satt inn i en egendefinert har alternativ tekst, skal verdi vises i alt.attributt i front. Nå blir alternativ tekst i front tom uansett.
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har et kart på nettsiden som viser hvor skolen ligger. Dette kartet er ikke omfattet av regelverket.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Det finnes illustrasjoner som ikke er godt nok forklart med tekst.
Vi mangler unntaksvis tekstalternativ til bilder og illustrasjoner. Vi har retningslinjer for at vi skal beskrive bilder og illustrasjoner, men disse har ikke alltid blitt fulgt. Vi skal få med dette i fremtidige publiseringer.
Leverandør jobber med løsning for opplesing av tabeller, samt disse to feilene:
- Veiviser: Spørsmålene i veiviseren har fet skrift, men burde ha vært kodet med som overskriftskode h2.
- Nyhetsliste og kalenderhendelser: På nyhetslisten og oversikt over kalenderhendelser er det hopp i overskriftsnivåer. Overskriften på siden har overskriftskode h1, mens lenkene har overskriftskode h3.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Veiviser: Det er ikke mulig å gjøre valg i veiviseren ved hjelp av tastaturnavigasjon.
Veiviser: Det er ikke mulig å nå neste knapp ved hjelp av tastaturnavigasjon.
Leverandør jobber med å rette disse feilene.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Det finnes enkelte lenketekster som bryter kravene. Vi har retningslinjer for lenketekster, men disse blir ikke alltid fulgt.
Dårlige lenketekster gjør det vanskeligere for brukerne å forstå hvor lenken fører.
Vi vil jobbe med å forankre riktig praksis for å sikre at retningslinjene følges. I tillegg kjøres det automatiske rapporter som avdekker lenketekster som må forbedres.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
- Dokumentleser - dokumentleseren har noen mangler i forhold til synlig fokusmarkering og tastaturnavigasjon.
- Søk - nedtrekksfelt for type mangler synlig fokusmarkering
- Bilde - hvis det er lagt inn alt-tekst på bilder kan bruker også klikke på bilde. Da åpnes bildet i stor visning. Her mangler synlig fokusmarkering.
-
Veiviser: Valg i veiviseren mangler fokusmarkering.
Vår leverandør jobber med å rette feilen.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Enkelte feil i webskjema med ledetekster.
Det gir dårligere ledetekster for brukere.
Leverandør jobber med ny versjon av webskjema.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Tabell: Når en artikkel inneholder flere tabeller, får disse lik ID.
FAQ: Når en artikkel inneholder flere FAQ-er, får disse lik ID.
Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Leverandør jobber for å rette dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .