-
matematikksenteret.no
-
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, organisasjonsnummer 974 767 880
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 12 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
I flere oppgaver forsvinner det matematiske formålet om vi beskriver innholdet i illustrasjon/foto med ALT-tekst. Det kan for eksempel være oppgaver hvor elevene skal sammenligne to illustrasjoner og forklare hva forskjellen er.
- Innhold som bryter kravet
Vi mangler tekstalternativ på en del filmer.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- døve
- nedsatt hørsel
- døvblinde
- Innhold som bryter kravet
Vi mangler tekstalternativ på en del filmer.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- døve
- nedsatt hørsel
- døvblinde
- Innhold som bryter kravet
Noen eldre videoer har ikke synstolking.
Dette har konsekvenser for bl
- Innhold som bryter kravet
Skjema har mangler på ledetekster, gode feilmeldinger, validering, merking av obligatoriske felt etc. Også feil i hvordan input-type som brukes, for eksempel type number når det skulle vært numeric/text.
Dette har konsekvenser for blinde, svaksynte og døvblinde.
- Innhold som bryter kravet
Mangel på autocomplete attributter.
Dette har konsekvenser for:- personer med kognisjon, som for eksempel hukommelsesvansker, nedsatt kosentasjonsevne og dysleksi
- personer med nedsatt motorikk
- Innhold som bryter kravet
Noen elementer flyter hvor de ikke skal være - dekker for andre elementer.
Dette kan ha konsekvenser for svaksynte.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
I flere oppgaver forsvinner det matematiske formålet om vi beskriver innholdet i illustrasjon/foto med ALT-tekst. Det kan for eksempel være oppgaver hvor elevene skal sammenligne to illustrasjoner og forklare hva forskjellen er.
Dette har konsekvenser for blinde, svaksynte og personer med nedsatt kognisjon.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Vår skjemaløsning er ikke konsekvent i ledetekster og feilbeskrivelser.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- fargeblinde
- døvblinde
- nedsatt kognisjon
- Innhold som bryter kravet
Vår skjemaløsning er ikke konsekvent i ledetekster og feilbeskrivelser.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- fargeblinde
- døvblinde
- nedsatt kognisjon
- Innhold som bryter kravet
Vår skjemaløsning er ikke konsekvent i ledetekster og feilbeskrivelser.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- fargeblinde
- døvblinde
- nedsatt kognisjon
- Innhold som bryter kravet
Vår skjemaløsning er ikke konsekvent i ledetekster og feilbeskrivelser. Brukeren får heller ikke forhåndsvisning før hen sender inn skjema.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- fargeblinde
- døvblinde
- nedsatt kognisjon
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Matematikksenteret NTNU har stort fokus på universell utforming og vi jobber daglig med å finne gode løsninger for våre brukere, ut fra vårt rammeverk.
På grunn av begrensninger i vårt pedagogiske oppdrag vil det være vanskelig å løse alle utfordringer knyttet til universell utforming.