Tilgjengelighetserklæring for norwegianscitechnews.com/

  • norwegianscitechnews.com/
  • NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, organisasjonsnummer 974 767 880
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 15 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på norwegianscitechnews.com/ slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

De fleste bildene har alternativ tekst, men noen få mangler det.

Innhold som bryter kravet

Noen videoer har kun tekst som er integrert i video (og dermed ikke leselig av skjermleserprogram), og ikke et lydalternativ i tillegg. Dermed blir det vanskelig for personer med nedsatt syn og oppfatte disse videoene.

Innhold som bryter kravet

En del videoer mangler teksting på tale og andre ting som skjer i video.

Innhold som bryter kravet

Det finnes ingen synstolkning på videoer publisert etter februar 2024 (lydopptak som beskriver det som skjer i video).

Innhold som bryter kravet

Lenker har kun farge som identifikator på noen nyhettinnlegg. Dette er ikke nok, da lenker også må ha noe annet som viser brukeren at de skiller seg fra vanlig tekst. Eksempel på nyhetssaken «Slik vil forskere hindre plastforurensing fra fiskeri- og havbruk» (en lenke i en punktliste).

Innhold som bryter kravet

Nyhetsbrev i popup inneholder tekst som ikke har nok kontrast mot bakgrunn. + På nyhetsinnlegg hvor det ligger inn en knapp for nyhetsbrev: Knappen har ikke nok kontrast ved :focus

Innhold som bryter kravet

Seksjonen «Relaterte artikler» som ligger nederst på nyhetsinnlegg har ingen luft ut mot sidene. Det dukker også opp en horisontal scrollbar, noe som gjøre det vanskelig å se hele innholdet da de må scrolle til siden for å se alt. + I menyen så vil språkvelgeren krasje inn i den andre menyen ved zoom til 125% (kun på engelsk versjon). + Noen av bildene blir veldig lange på forsiden.

Innhold som bryter kravet

Seksjonen «Relaterte artikler» som ligger nederst på nyhetsinnlegg har ingen luft ut mot sidene. Det dukker også opp en horisontal scrollbar, noe som gjøre det vanskelig å se hele innholdet da de må scrolle til siden for å se alt. + Noen av bildene blir veldig lange på forsiden.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Man kan ikke bruke tastatur for å lukke nyhetsbrev som kommer i en popup.

Innhold som bryter kravet

Siden «abonner på vårt nyhetsbrev» har en liten tastaturfelle, der fokset forsvinner i en stund, før det kommer tilbake igjen hvis man fortsatter å klikke på «tab». Dette kan derimot være forvirrende for brukere som kan føle at de blir stående fast.

Innhold som bryter kravet

Man kan ikke hoppe over til innhold.

Innhold som bryter kravet

På siden for nyhetsbrev vil fokuset gå til innholdet før det hopper til toppen (header). Dette blir da feil rekkefølge.

Innhold som bryter kravet

Logo i header (som er en lenke) har ingen tekstalternativ. + Ikoner for SoMe i footer har ingen :hover-effekt, noe som fører til at det ikke blir spesielt tydelig at dette er lenker. + Det er ikke alltid like tydelig at nyhetsboksene er klikkbare, spesielt i nyhetsarkivet.

Innhold som bryter kravet

Siden «abonner på vårt nyhetsbrev» har en liten tastaturfelle, der fokset forsvinner i en stund.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Ingen forklaring på hva som er obligatoriske felt før man begynner utfylling (nyhetsbrev).


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .