Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Mentorrollen

Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 5 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Mentorrollen slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke dette kravet på grunn av at tastaturrekkefølgen ikke er i samsvar med leserekkefølgen. Dette kan være forvirrende for brukere som er avhengig av tastaturnavigering.  

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det finnes en tidsbegrensning i dette kurset, hvor brukere blir automatisk logget ut ved inaktivitet. Problemet er at brukere ikke kan velge å forlenge denne tidsbegrensningen. Brukere med nedsatt funskjonsevner trenger mer tid enn andre til å reagere, lokalisere og operere. Vi skal legge til rette for at alle brukere skal kunne gjennomføre kurset uten å bli logget ut. Her ser vi på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke kravet på grunn av at det forekommer ikoner som ikke blir formidlet til hjelpeteknologier som opplesende hjelpeverktøy. Ikoner som forteller at en side åpnes i en ny fane blir ikke formidlet til hjelpeverktøy. Det vil være frustrerende for blinde brukere når de ikke vet at en ny fane åpnes.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller stort sett dette kravet, men det finnes et avvik i dette kriteriet hvor iframes (rammer) ikke har tilgjengelig navn. Opplesende hjelpemidler vil ikke tolke innholdet i rammen. Det gjør det vanskelig å vite hva slags innhold det er. Konsekvensen av dette er at brukere som navigerer med skjermleser ikke vil få samme informasjon som seende brukere gjør.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke dette kravet fordi at statusmeldinger som formidles visuelt, ikke gjengis til brukere som ikke ser. Dette gjelder fremfor alt svaralternativ og gjør at det blir vanskelig for brukere som ikke ser, til å vite når svaret er riktig eller feil.

Hvordan skal vi jobbe med å løse dette:


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .