Tilgjengelighetserklæring for Læringsplattformen Canvas

  • Læringsplattformen Canvas
  • HØGSKOLEN I MOLDE, organisasjonsnummer 971 555 483
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 26 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I MOLDE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Læringsplattformen Canvas slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter. Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Canvas, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.

Innhold som bryter kravet

Mangler transkripsjoner av lyd og video. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) ekstremt ressurskrevende å oppfylle kravet i visse tilfeller

Brukere med synshemming vil gå glipp av meningsbærende informasjon.

Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og er enten embeddet via Panopto og YouTube. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak. Av de videofilene som er lagret i Canvas via Panopto og YouTube er det noen som mangler teksting. Dette ivaretas i varierende grad av autoteksting. Autotekst er ikke kvalitetssikret.

Innhold som bryter kravet

Det mangler transkripsjoner og teksting av video og lyd-filer. 

De færreste videoene er tekstet for hørselshemmede.

Årsaken til dette er mangel på bevissthet rundt problematikken blant innholdsprodusenter, samt mangelfull kompetanse om tekstkrav for hørselshemmede.

Brukere som benytter undertekst vil kunne gå glipp av informasjon. 

Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.

Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.

Innhold som bryter kravet

Dette kravet ble ikke testet i siste runde med uu-testing av Canvas, men det er grunn til å tro at videoer publisert etter forrige testrapportering at videoer i Panopto som er gjort tilgjengelig i Canvas (eller videoer lastet opp til Canvas) vil mangle tilstrekkelig synstolking.

Innhold som bryter kravet

Innhold: Overskrifter: Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også nettsider og publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er også noen steder hvor innholdsprodusenten bruker styles framfor overskriftsnivåer.  Lister: Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig. Tabeller: Det finnes noen tabeller som er laget av innholdsprodusenten for å styre layout på nettsiden. Det finnes også noen tabeller som er kodet feil. Produkt:

Overskrifter: Etter at en student leverer en quiz og havner på resultatsiden bruker leverandøren h4 for en hel setning – overskrifter skal brukes for å beskrive innholdet/strukturen under, ikke bare for å gjøre teksten større og bør ikke brukes på hele setninger. 

Lister: ikke funnet brudd 

Tabeller: Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: “Siste aktiviteter”-visningen i dashbordet, studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger. Et annet brudd: Etter at en student leverer en quiz (Classic Quizzes) og havner på resultatsiden er det gitt en oppsummering av forsøkene i en tabell. Summary-attributet angir retning og henviser til en annen tabell, som er begge feil. I tillegg blir retningsinstruksene feil for brukere med mindre skjerm og app-brukere. 

Innhold som bryter kravet

Publiserte dokumenter (ppt og pdf) kan ha feil leserekkefølge.

Innhold som bryter kravet

Det er funnet to brudd i Canvas som produkt:

  1. I Filer får ikke brukeren tilgang til samme innhold på enheter med mindre skjerm i stående visning (testet med iPad). Det som mangler er mappestrukturen til venstre, og deler av filnavnene var avkortet.

  2. Deler av innholdet i øverste meny i DocViewer er ikke synlig i stående retning, for eksempel dokumenttittel og noen knapper.

Innhold som bryter kravet

Eksterne lenker i brødtekst er understreket, men interne lenker mangler understrek og får ikke understrek når musepeker hover. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.

Det vil være en del grafer og diagrammer i dokumenter som ikke tilfredsstiller dette kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med synshemminger vil ha problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Tilgjengelige alternativ

Produktet tilbyr brukere et funksjonsvalg for å understreke lenker i Canvas, som kan skrus på i brukerinnstillingene.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst. 

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelige alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter. 

En del PDF-dokumenter er scannet som bilder og ikke som tekst.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med skjermleser vil få problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter, der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.

Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy.

To ulike brudd på dette kriterium som henger sammen bruddene på 1.3.4 Visningsretning:

  • DocViewer-menyen ikke vises i sin helhet for verdier over 200 %.

  • I Filer blir mappestrukturen til venstre utilgjengelig ved økning fra 200 %.

Innhold som bryter kravet

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelige alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhold som bryter kravet

Ikke ennå avdekket i et testutvalg, men det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT (instructure.com, engelsk) hvor det er skrevet følgende: "Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves.  In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users."

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Produkt:

Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer bare direkte til "Lukk"-knappen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig.

LTI:

Det er funnet et brudd ved bruk av Collaborations-LTIet (en del av Office 365-pakken fra Microsoft). LTIet gjør det mulig for brukere å samhandle i dokumenter (Office 365: Word, Excel, ppt) fra Canvas, men navigering inne i et Office 365-samarbeidsdokument med tastatur var meget krevende for testerne våre.

Innhold som bryter kravet

Iflg leverandørens dokumentasjon (community.canvaslms.com, på engelsk) kan hurtigtastene skrus av i brukerinnstillingene, men dette gjelder ikke alle steder i Canvas. I testutvalget var det for eksempel ikke mulig å skru av hurtigtaster for medieavspillere.

Innhold som bryter kravet

Det er mulig å publisere GIFs i nettsider og som emnebilder i dashbordet. Men GIFs over 5 sekunder har ikke pause/stopp/skjul-funksjoner fordi Canvas som produkt mangler en avspillingsknapp for å møte dette kravet.

Innhold som bryter kravet

Kunngjøringer i Canvas bryter kravet. 
Når man bruker DocViewer i Canvas for å lese et dokument er sidetittel i nettsiden filnavnet, som ofte er ikke beskrivende nok (eksempel: 2023_introforelesning_ny_versjon.pptx). Canvas som produkt legger til rette for sidetitler, men det er avhengig av at brukeren skriver en god dokumenttittel. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) tekniske begrensninger i aktuell programvare

Mangelfunn informasjon for brukere av skjermlesere.

Innhold som bryter kravet

Fokusrekkefølge ikke logisk i "vurderinger" og i enkelte AV-ressurser. 

Skjermleserbrukere får feil rekkefølge på opplest tekst i Vurderinger (Grades). Skjermleseren hopper ut av tabellen over resultater til tekst i høyremargin, og så tilbake til tabellen. Teksten i høyremarginen blir lest på nytt etter tabellen. Feilen er meldt inn til leverandøren, som ikke har prioritert det for retting.

Et annet brudd på dette kriterium henger sammen bruddet på 2.1.1 Tastatur: Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer direkte til "Lukk"-knappen, som avviker fra den synlige leserekkefølgen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig

Innhold som bryter kravet

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.


 

Innhold som bryter kravet

PPTs´mangler enkelte steder tittel og overskrifter.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.


 

Innhold som bryter kravet

Det er ikke funnet brudd på skjemaelement i testutvalget, men det finnes manglende overskrifter i noen sider og dokumenter (ppt og pdf).

Innhold som bryter kravet

Det er ikke synlig fokus på lenkene i menyen øverst i DocViewer (Last ned, Info, Lukk)

Innhold som bryter kravet

Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er av og til ikke like på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker i kriterium 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst).

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

En vanlig feil i mange dokumenter og nettsider er mangel på språkangivelse. Årsaken er at den enkelte innholdsprodusent ved NIH ikke har oppmerksom nok på de utfordringer dette kan gi til enkelte brukere.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Canvas støtter ikke multispråklig innhold.

Kan få konsekvenser for blinde og svaksynte som benytter tekst til tale teknologi

Innhold som bryter kravet

Brukk på kravet identifisert i tilknytning til en digital test i eksternt verktøy.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusente b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusent c) Mulig manglende funksjonalitet i verktøyet som er benyttet.

Alle brukere kan ha problemer med å oppfatte tilbakemeldinger på en test.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker. Iframes for noen dokumenter (ppt/pdf) mangler tittel.

Tilgjengelige alternativ

Brukeren kan få tittel på dokumentet som er i iFrame i Canvas ved å laste ned filen og åpne den i ekstern programvare. Obs! Enkelte dokumenter mangler riktig kode på overskrifter, så selv om man åpner filen i ekstern programvare er det ikke gitt at skjermleserbrukere vil få opplest tittel.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Høgskolen i Molde jobber kontinuerlig med å heve kompetansenivået blant våre ansatte når det kommer til universell utforming på nett. Vi har strategier, handlingsplaner og kompetansehevningstiltak.

Vi rapporterer årlig status og progresjon på arbeidet med universell utforming på alle våre digitale plattformer til ledelsen.