Tilgjengelighetserklæring for Canvas

  • Canvas
  • HØGSKOLEN I MOLDE, organisasjonsnummer 971 555 483
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 19 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I MOLDE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Canvas slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet
  • Logo framstår som bilde i noen dokumenter, uten å være merket som illustrativt.
  • PP med bildeinformasjon har ikke alternativ tekst.
  • Exceltabell limt inn som bilde (ikke alternativ tekst)
  • PP med en mengde uforklarte bilder (bilder som har meningsinnhold)
  • Mangler tekstalternativ på AV-ressurser

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermlesere kan gå glipp av meningsbærende informasjon.

Innhold som bryter kravet

Mangler transkripsjoner av lyd og video. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) ekstremt ressurskrevende å oppfylle kravet i visse tilfeller

Brukere med synshemming vil gå glipp av meningsbærende informasjon.

Innhold som bryter kravet

Det mangler transkripsjoner og teksting av video og lyd-filer. 

De færreste videoene er tekstet for hørselshemmede.

Årsaken til dette er mangel på bevissthet rundt problematikken blant innholdsprodusenter, samt mangelfull kompetanse om tekstkrav for hørselshemmede.

Brukere som benytter undertekst vil kunne gå glipp av informasjon. 

Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.

Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig. 

Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter. 

Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermleser kan få utfordringer med å oppfatte innhold i rett rekkefølge 

Innhold som bryter kravet

Noen publiserte dokumenter (ppt) kan ha feil leserekkefølge. 

Den største utfordringen knyttet til oppfylling av dette kravet er knyttet til bruk av bokser med tekst i PowerPoint-presentasjoner. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermleser kan få problemer med å oppfatte innhold i riktig rekkefølge. 

Innhold som bryter kravet

Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet. 

Det vil være en del grafer og diagrammer i dokumenter som ikke tilfredsstiller dette kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med synshemminger vil ha problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst. 

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelige alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter. 

En del PDF-dokumenter er scannet som bilder og ikke som tekst.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med skjermleser vil få problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhold som bryter kravet

Dokumenter lastet opp i canvas tilfredsstiller ikke nødvendigvis dette kravet. Vi har pp-presentasjoner som når de blåses opp til 400% må scrolles begge veier. 

Vi har AV-innhold som ikke tilpasser seg vindu.

Problemer har opphav i både filformat og teknisk plattform. 

Alle brukere som har behov for dette vil få problemer med visning av fagstoff.

Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy. 

Innhold som bryter kravet

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelige alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhold som bryter kravet

Vi har en del PDF-er som er scannet inn som bilder (ikke OCR). Disse kan i liten grad overstyres av brukeren.

Tekstlige elementer i AV-ressurser mangler denne muligheten. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) mangler i benyttet teknisk løsning.

Brukere med behov for denne funksjonen (dyslektikere, synshemminger) kan få problemer med å oppfatte faglig innhold. 

 

Tilgjengelige alternativ

Dokumenter kan lastes ned fra Canvas og noen er mulig å gjøre tilgjengelig i en annen applikasjon, for eksempel PowerPoint eller Word. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Kunngjøringer i Canvas bryter kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) tekniske begrensninger i aktuell programvare

Mangelfunn informasjon for brukere av skjermlesere.

Innhold som bryter kravet

Fokusrekkefølge ikke logisk i "vurderinger" og i enkelte AV-ressurser. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av tastatur kan møte utfordringer med navigasjon.

Innhold som bryter kravet

Lenketekster mangler beskrivelse av sammenhengen og hva som skjer når man trykker på dem. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Alle brukere vil kunne ha problemer med å skjønne hvor man havner når man trykker på en lenke. 


 

Innhold som bryter kravet

PPTs´mangler enkelte steder tittel og overskrifter.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.


 

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet avvik fra kravet i en AV-ressurs. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

En vanlig feil i mange dokumenter og nettsider er mangel på språkangivelse. Årsaken er at den enkelte innholdsprodusent ved NIH ikke har oppmerksom nok på de utfordringer dette kan gi til enkelte brukere.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Canvas støtter ikke multispråklig innhold.

Kan få konsekvenser for blinde og svaksynte som benytter tekst til tale teknologi

Innhold som bryter kravet

Brukk på kravet identifisert i tilknytning til en digital test i eksternt verktøy.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusente b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusent c) Mulig manglende funksjonalitet i verktøyet som er benyttet.

Alle brukere kan ha problemer med å oppfatte tilbakemeldinger på en test.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker og iframes som ikke har tittel.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Høgskolen i Molde jobber kontinuerlig med å heve kompetansenivået blant våre ansatte når det kommer til universell utforming på nett. Vi har strategier, handlingsplaner og kompetansehevningstiltak.

Vi rapporterer årlig status og progresjon på arbeidet med universell utforming på alle våre digitale plattformer til ledelsen.