Tilgjengelighetserklæring for E-læring for helseutdanning

  • E-læring for helseutdanning
  • UNIVERSITETET I OSLO, organisasjonsnummer 971 035 854
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 14 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UNIVERSITETET I OSLO kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på E-læring for helseutdanning slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er redaksjonelle feil der meningsærende bilder mangler en alternativ tekst. Feilene er flest i kursmoduler.

Innhold som bryter kravet

Mesteparten av video i kursmodulene mangler teksting.

Innhold som bryter kravet

Vi har per nå ingen god løsning for å synstolke video.

Innhold som bryter kravet

Det finnes redaksjonelle fei i bruk av overskrifter på flere sider:

  • H1-overskrift mangler på flere sider
  • Det er hoppet over overskriftsnivå på flere sider 
  • Enkelte steder er fet tekst brukt feilaktig som overskrift 

Det finnes tabeller i kursmoduler som ikke er utformet riktig:

  • Tabeller mangler tabelloverskrift flere steder
  • Tabeller mangler rad- og/eller kolonneoverskrifter flere steder

Lenker i menyen til venstre har rollen: role=«menuitem», uten at lenkene er underordnet «role-menu» eller «role=menubar»

Innhold som bryter kravet
  • E-post-lenker mangler markering med mer enn farge
  • Lenker i footer mangler markering med mer enn farge
Innhold som bryter kravet

Lenker til mailadresser har for dårlig kontrast. Kontrasten må minst være 4.5:1 

Innhold som bryter kravet

Venstremenyen overlapper innhold ved 200% tekstzoom

Innhold som bryter kravet

Det er mange tilfeller i kursmodulene der bilde av tekst er brukt unødvendig.

Innhold som bryter kravet

Innhold går tapt når man forstørrer losningen 400% i nettleser

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet
  • Man når ikke login i footer med tastatur
  • Eldre kursmodeller er ikke betjenlig med tastatur
Innhold som bryter kravet

Det mangler skip-lenke på de fleste sider bortsett fra nyere kursmoduler

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Språk mangler markering i kode bortsett fra i nyere kursmoduler

Innhold som bryter kravet

Labels er ikke asossiert med svaralternativer på riktig måte i nyere kursmodul.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Videospiller mangler enkelte steder et navn i kode som identifiserer at det er en videospiller.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Vi gjør oppmerksom på at innhold etterhvert skal flyttes fra denne siden og over i Canvas. Dette nettstedet har begrenset levetid