Tilgjengelighetserklæring for nav.no

  • nav.no
  • ARBEIDS- OG VELFERDSETATEN, organisasjonsnummer 889 640 782
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 25 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
ARBEIDS- OG VELFERDSETATEN kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på nav.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

De fleste interaktive elementer og annen meningsbærende grafikk har alternativ tekst. Dekorativ grafikk er i de fleste tilfeller skjult.

Det finnes imidlertid grafikk uten alternativ tekst, noe som rettes fortløpende.

Innhold som bryter kravet

Det finnes tabeller som burde ha th (på rad- og/eller kolonneoverskrifter.

Det finnes eksempler på overskrifter som ikke har h-tag, eller overskrifter som ikke skulle ha vært merket som overskrift.

Innhold som bryter kravet

Det finnes forekomster hvor autocomplete er skrudd av på enkelte skjemafelter. Dette er i hovedsak gjort av personvernhensyn ift. utfylling på offentlig datamaskin.

Vi har bedt om en avklaring fra UU-tilsynet på dette, som henviser videre til Datatilsynet. Dette vil følges opp av oss, og vi håper å ha en avklaring på dette snart.

Innhold som bryter kravet

Her vet vi om veldig få brudd (kun i pensjonskalkulator), og det gjelder bare grafisk framstilling (datavisualisering).

Tilgjengelige alternativ

Det finnes tabellvisning av dataene som ikke bruker farger.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen forekomster av tekst med for lav kontrast. Vi jobber kontinuerlig med å rette slike feil.

Innhold som bryter kravet

Det finnes sider på nav.no som ikke oppfører seg optimalt hvis tekst forstørres, men det er ikke mange og vi jobber med å rette feil når de finnes.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen få rapporteringer og jobber med å finne ut av om disse faktisk er wcag-feil.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen forekomster av grafer og illustrasjoner som har utilstrekkelig kontrast mellom de ulike elementene. 

Det finnes noen forekomster av enkelte grensesnitt-komponenter som har for lav kontrast i enkelte tilstander. Dette gjelder hovedsakelig eldre sider som ikke bruker komponenter fra designsystemet vårt, og enkelte knapper som presenteres i 'disabled' tilstand. 

Innhold som bryter kravet

Det finnes en graf der det vises  en boble med informasjon når man holder musen over grafen. Boblen gir ulik informasjon for hvert punkt man holder over.

Tilgjengelige alternativ

Det finnes tabellvisning av grafen med samme informasjon.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er rapportert noen få brudd her som vi jobber kontinuerlig med å få rettet.

Innhold som bryter kravet

Dagens utloggingsvarsel lar brukeren fornye innlogging 5 ganger og ikke 10 ganger slik det står i kravet.

Bakgrunnen for dette er 60 minutters fornyelse av gangen og at brukeren totalt bare kan være innlogget i 6 timer før hen må logge inn på nytt. Dette er av sikkerhetshensyn.

Dette punktet er også diskutert med UU-team i NAV og vi har landet på at vi velger å la dette være et brudd som vi er klar over, men som vi ikke gjør noe med foreløpig.

Innhold som bryter kravet

Pr. 29. januar 2024 vet vi ikke om sider som ikke imøtekommer kravet. noen  team har imidlertid selv vurdert kravet som brutt siden de ikke har "skip link". Vi har ikke fått tatt opp dette med alle teamene, og sjekket om noen kan ha et brudd, og lar derfor kravet stå som brutt.

Innhold som bryter kravet

Det finnes sider som mangler tilstrekkelig beskrivende tittel og sider med identiske titler.

Innhold som bryter kravet

Det finnes modaler der du kan tabbe i bakenforliggende innhold.

Innhold som bryter kravet

Noen få team har rapportert brudd, og dette vil vi jobbe for å rette opp.

Innhold som bryter kravet

Det finnes eksempler på mangelfulle labler og utilstrekkelige overskrifter. Vi jobber kontinuerlig med å rette dette.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen forekomster av grensesnitt-komponenter som mangler tilstrekkelig fokusmarkering. Vi jobber kontinuerlig med å rette dette (og muligens er alle slike feil nå rettet).

Innhold som bryter kravet

Her kjenner vi til noen få eksempler på feil som det jobbes med for å få rettet.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Noen sider har feil språkkode.

Innhold som bryter kravet

Det finnes eksempler på at ikke hele siden endres når språket endres (header, footer, overskrifter, ...). Det finnes også eksempler på at innhold hentes inn og der språket ikke er kjent (kan da heller ikke merkes med riktig språk).

Innhold som bryter kravet

Det finnes eksempler på at brukere får for lite informasjon ved feil inntasting.

Innhold som bryter kravet

Se 1.3.1 og 2.4.6.

Det finnes noen hjelpetekster som vises visuelt ved hover eller fokus, men som ikke blir opplest av skjermleser.

Det finnes noen få radio-knapper som mangler korrekt bruk av fieldset/legend, hvor radioknappene ikke får noe programmatisk tilhørighet til et spørsmål. I stedet for legend brukes et h2-element som overskrift over og utenfor fieldset-gruppen med radioknappene inni.

Innhold som bryter kravet

Det finnes eksempler på at det burde ha vært gitt bedre hjelp, for eksempel format på datofelt.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

NAV har veldig mange tjenster som er utviklet gjennom mange år. navn, rolle, verdi er feil noen steder, spesielt der det benyttes egenutviklede (og ofte gamle) komponenter. Veldig mange benytter designsystemet, og stadig flere bytter til designsystemet, og da blir komponentene riktig kodet.

Det finnes tilfeller av inputfelter hvor label ikke er tilstrekkelig tilknyttet inputfeltet.

Det finnes også tilfeller av inputfelter som mangler navn.

Innhold som bryter kravet

Det finnes forekomster av statusbeskjeder som ikke blir fanget opp eller opplest av skjermlesere når de dukker opp i grensesnittet.

Dette gjelder også flere søkefunksjoner hvor resultater oppdateres dynamisk basert på brukerfiltrering, hvor endringer i resultatene ikke blir annonsert til skjermleser underveis.

Det finnes noen funksjoner der bruker skal laste opp og sende inn vedlegg, hvor bruker ikke blir informert om det er feil på vedlegg eller om innsendingen mislykkes.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

NAVs tjenester skal kunne brukes av alle, uavhengig av funksjonshindring eller brukssituasjon.

Nav skal møte mennesker med empati og respekt. I NAVs virksomhetsstrategi fram mot 2030handler blant annet om at vi skal gi mennesker med store og sammensatte behov bedre og mer helhetlig hjelp. Tillitsreformen handler om noe av det samme. Den innebærer at de ansatte skal få mer tid og tillit til å finne fram til gode løsninger sammen med brukerne.

NAV har derfor jobbet aktivt med universell utforming i mange år. Vi anser lovkravene som et minimum av forpliktelse for å gjøre tjenestene våre tilgjengelige. Vi jobber ikke bare for å oppnå samsvar, men for god brukeropplevelse for alle.

Det er mange faktorer som gjør dette arbeidet utfordrende; For eksempel har NAV, i likhet med mange andre offentlige etater, mange gamle IT-løsninger som skal fases ut. Disse er i prinsippet vanskelige å endre i samsvar med lovverket på grunn av utdatert teknologi og rammeverk.

Dette skal ikke hindre oss fra å komme i mål. I NAV finnes det per i dag cirka 80 tverrfaglige, autonome produktutviklingsteam, som forvalter og utvikler en svært omfattende portefølje av tjenester på nav.no. Det er teamene som har ansvar for å sikre kvaliteten i sine løsninger, blant det kravene til universell utforming. NAV har bygget opp et av Norges sterkeste fagmiljøer for universell utforming over flere år, som støtter organisasjonen. Miljøet kjører blant annet kurs, sikrer universell utforming i NAVs designsystem og NAVs verktøykasse for produktutvikling (Aksel), gir veiledning og praktisk hjelp og jobber med bygge opp og bevare en god kultur for uu i NAV. Vår ambisjon er å være i samsvar med kravene fortest mulig. Med dagens rammer og portefølje ser vi at vi oppnår størst effekt i nyere tjenester vi utvikler selv. Eldre løsninger tas etter hvert, og så raskt som mulig, dersom de ikke fases ut og erstattes med nye.