-
nationaltheatret.no
-
NATIONALTHEATRET AS, organisasjonsnummer 914 531 365
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 18 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Noen alt-tekster gjengir kun navn på personer eller bygninger, og beskriver ikke hva bildet viser. Dette gjør at brukere som benytter skjermlesere ikke får full forståelse av innholdet.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
Nettsiden vår har eksistert i mange år, og vi har ikke kapasitet til å gjennomgå samtlige bilder for å sikre korrekte alt-tekster i én økt.
Vi arbeider kontinuerlig med å avdekke mangelfulle tekster, og prøver å oppdatere disse løpende slik at de gir en korrekt og beskrivende fremstilling av bildene.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
Podkaster som er publisert på nettsiden mangler transkribering, noe som gjør innholdet utilgjengelig for brukere med hørselshemning. Alle podkast-episodene våre er fra før mai 2024, og vi produserer ikke lenger nytt podkast-innhold.
Arbeidet med å transkribere de gamle podkast-episodene, samt å utvikle en løsning for å vise transkriberingen i sammenheng den relevante episoden, anser vi å være en uforholdsmessig stor byrde sammenliknet med verdien for sluttbrukeren.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
Videoinnholdet vi publiserer på nett er et støtteprodukt, og ikke en del av vår kjernevirksomhet. Det brukes hovedsakelig til markedsføring, dokumentasjon og formidling av informasjon om forestillinger.
Å synstolke alt videoinnholdet vårt vil kreve omfattende etterarbeid og en høy grad av kunstnerisk og teknisk kompetanse. Siden vi publiserer en rekke korte videoer hvert år (trailere, intervjuer, utdrag fra forestillinger osv.), ville dette innebære et kontinuerlig behov for kapasitet som i praksis ikke finnes hos oss i dag.
- Innhold som bryter kravet
Input i flere av nettsidens skjemaer mangler automatisk utfylling. Det gjør at det er vanskelig å vite hva som skal inn i inputfeltet, og at brukere må fylle ut innholdet manuelt.
- Innhold som bryter kravet
I salkartet viser vi solgte seter med gråfarge som ikke er i god nok kontrast mot bakgrunnen og prisene på setet idenfiserer ved hjelp av farge. Det gjør at personer med synsnedsettelser kan ha problemer med å bestille riktig sete til riktig pris.
- Tilgjengelige alternativ
Det er mulig å identifisere prisene på setet ved å legge musepeker på setet for å se popup med priser til tilhørende sete, men dette hjelper ikke brukere med skjermleser eller tunellsyn.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke tilstrekkelig kontrast på hjelpeteksten i input-felter. Det er også enkelte knapper på nettsiden som bryter med kravene.
- Innhold som bryter kravet
I salkartet er det ikke mulig å flytte musepeker fra "hover" på sete over til prisinformasjonen i popup uten at prisinformasjonen og pek på sete forsvinner. Det gjør at personer med høy zoom på nettsiden (som følger musepeker) vil miste oversikt og innhold.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke mulig å navigere inn i salkartet med tastatur. Konsekvensen er at brukere som navigerer på nettsiden med tastatur eller skjermleser ikke får kjøpt billetter.
- Tilgjengelige alternativ
Det er mulig å benytte seg av funksjonen "Velg beste seter for meg", men for en bruker som er avhengig av tastatur vil det ikke være mulig å endre setene som blir valgt.
For å kjøpe billetter kan brukere ringe billettluken, telefonnummer: 22 00 14 00.
- Innhold som bryter kravet
Vi har flere lenker som bare har “les mer” som lenketekst, og derfor bryter det med kravet om formål med lenke. Det kan gjøre at brukere ikke nødvendigvis skjønner hva innholdet er bak lenketeksten.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte av forestillingskarusellene på nettsiden kan kun betjenes med sveipebevegelser på mobil. Dette kan gjøre innholdet vanskelig eller umulig å bruke for personer som ikke har mulighet til å utføre presise berøringsbevegelser, for eksempel brukere med motoriske utfordringer eller nedsatt håndfunksjon. Disse brukerne kan dermed gå glipp av innhold eller funksjonalitet som ligger i karusellene.
- Tilgjengelige alternativ
Hele forestillingsprogrammet er tilgjengelig på programsiden.
- Innhold som bryter kravet
Labels i skjema er ikke kodet som labels. Det betyr at brukere ikke nødvendigvis vet hva som skal inn i et tekstfelt, spesielt for skjermleser-bruekre.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Vi oppfyller ikke alltid kravet til at språket til innhold på siden er angitt i koden. Noen sider har et annet språk av årsak som forestillingens “natur” eller opphav.
Dette gjelder for eksempel på:
- https://www.nationaltheatret.no/forestillinger/arkiv/2019/livet-er-den-eneste-maten/ycie---jedyny-sposob/
- https://www.nationaltheatret.no/international-ibsen-award/
Det kan gjøre at skjermleser leser opp feil språk og bruker ikke forstår innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Per dags dato er det ulik utforming og koding av knapper på tvers av nettsiden. Det kommer at av det ligger gammel kode i nettleseren som fortsatt brukes på deler av siden.
- Innhold som bryter kravet
- Nyhetsbrev-skjema:
- Telefonfeltet har ingen validerings-feilmelding når brukeren skriver inn f.eks.: bokstaver
- Fødselsdato har ikke validerings-feilmelding når den oppgitte fødselsdatoen er ugyldig
- 3. part har feil identifikasjon om riktig utfylling av telefonnummer i Vipps-betaling underveis, kan legge inn bokstaver i telefonnummer-feltet.
- Nyhetsbrev-skjema:
- Innhold som bryter kravet
Det mangler “påkrevt”-markering på enkelte påkrevde skjemafelter, som gjør at bruker kan misforstå hvilken informasjon de må legge inn for å få innsending av skjema godkjent.
- Innhold som bryter kravet
Vi mangler forslag ved feil på følgende sider
- Felt for utfylling av telefonnummer har ikke valideringsforslag, det bør f.eks. ha formatet til telefonnummeret.
- Feltet for utfylling av fødselsdato bør ha valideringsforslag når datoen brukeren har lagt inn er ugyldig.
- Påmelding av nyhetsbrev gir ikke nødvendig feilinformasjon.
- Skjemaet for "bli teaterkontakt" manger nødvendig forslag ved feil.
- 3. part har feil identifikasjon om riktig utfylling av telefonnummer i Vipps-betaling.
Dette kan gjøre at bruker ikke forstår hva hen egentlig må fylle ut for å få kunne gå videre eller gjøre visse valg.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Vi har skjemaer med elementer som har tomme id- og for-attributter. Vi har enkelte forekomster av nøstede paragrafer. Dette kan gjøre at eksempelvis skjermlesere vil misforstå deler av koden og derfor presentere informasjon til bruker på en annen måte enn tiltenkt.
- Innhold som bryter kravet
- Vi viser ikke nedteller på alle stegene i billettkjøpsflyten så fort den starter. Dette kan gjøre at brukere ikke rekker å bestille og betale for billetter før de forsvinner fra brukers handlekurv.
- Teksten med "Vi holder av din ordre i x minutter til" mangler gode aria-attributter.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Nationaltheatret skal være tilgjengelig for alle. Vi jobber derfor kontinuerlig med forbedring og videreutvikling av våre nettsider og digitale løsninger med fokus på brukervennlighet og universell utforming.