-
eSignering
-
DIGITALISERINGSDIREKTORATET, organisasjonsnummer 991 825 827
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 15 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Ikon brukes for å indikere status "lest". Dette gjengis ikke gjennom koden, og vil dermed ikke gjengis for skjermleserbrukere.
- Innhold som bryter kravet
Semantikk ivaretas ikke tilstrekkelig på forside og sluttside på ferdig signerte dokumenter. Dermed vil kun tekstinnholdet på disse sidene bli presentert for skjermleserbrukere.
- Innhold som bryter kravet
Valgt status i combobox blir kun kommunisert visuelt gjennom farge alene (Brudd på kravet gjelder kun de som administrerer signeringsjobber, ikke brukere som skal signere)
- Innhold som bryter kravet
På mindre skjermstørrelser og ved enkelt forstørringer blir tilbakemeldinger presentert visuelt som siste element før footer. I denne presentasjonen av tilbakemeldinger bryter man kontrastkrav.
- Innhold som bryter kravet
Forstørring av tekst i datovelger kan medføre at deler av dato dekkes/forsvinner bak kalenderikon.
- Innhold som bryter kravet
Brukerjusteringer ved presentasjon av innhold kan medføre at årstall i datovelgeren delvis forsvinner.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
- En kan ikke navigere med tabtasten ut av iframe. Fokus blir forhindret.
- Modalen er ikke definert som modal. Forhindrer ikke tastaturbrukere fra å navigere bak det dekkende laget.
- Ved steg for signering mangler checkbox for at man har lest og forstått et tilgjengelig og beskrivende navn.
- Innhold som bryter kravet
Når man har vært inaktiv i 30 minutter blir man logget ut av løsningen uten tilbud om å forlenge, avslutte eller justere tidsbegrensningen.
- Innhold som bryter kravet
Det er kun mulig å navigere gjennom menynavigeringen
- Innhold som bryter kravet
- Språkvelgeren lar seg ikke åpne ved tastatur
- Mangelfull kontrast på fokusmarkering
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er definert et nav-element for navigeringselementene som har fått et engelsk navn, uten at dette er gjengitt i koden gjennom lang attributtet.
- Innhold som bryter kravet
Feilmelding om manglende utfylling av feltet "Kommentar" i tilbakemeldingsskjemaet annonseres ikke dynamisk til alle skjermlesere
- Innhold som bryter kravet
Skjemafeltet "Kommentar" i tilbakemeldingsskjema er ikke semantisk merket som påkrevd
- Innhold som bryter kravet
Det er ingen tilbud om å se over detaljene for en avtale før man signert. Informasjon som er relatert til avtalen som tittel, beskrivelse og hvem andre som har /skal signere presenteres ikke i en oversikt slikt som forventet
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
- Feil rekkefølge på elementer i footer på signert dokument
- Modalen for hamburgermenyen forhindrer ikke navigering bak det dekkende laget
- Det er lenker på hjelp-siden som visuelt indikerer en «valgt» status, men som ikke gjenspeiler informasjon til alle brukere likt. Skjermleserbrukere får kanskje ikke med seg hvilke av disse lenkene som er valgt
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Som tilbyder av signeringstjenester for det offentlige er det et mål å innfri alle regler og krav om universelt utformede tjenester i henhold til retningslinjene i WCAG 2.1. Vurdering av universell utforming er en kontinuerlig oppgave, og er en fast del ved utvikling og videreutvikling av funksjonalitet i tjenestene som tilbys.
Som en del av arbeidet med universell utforming er tjenesten på frivillig basis gransket, brukertestet og vurdert av ekstern leverandør. Avvik som er listet opp i tilgjengelighetserklæringen er basert rapporten etter UU-granskningen. Avvik som ble avdekket under granskningen vil bli rettet. Det er laget en prioritert gjennomføringsplan basert på alvorligheten i avvikene, der avvik rettes i tur og orden. Rettingen har høy prioritet og det antas at de mest alvorlige avvikene er rettet innen sommeren 2024. Deretter rettes andre avvik kontinuerlig.