Tilgjengelighetserklæring for personalbillett.entur.no

  • personalbillett.entur.no
  • ENTUR AS, organisasjonsnummer 917 422 575
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 16 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
ENTUR AS kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på personalbillett.entur.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Noen SVG-er under innlogget område mangler aria-definisjon og/eller alt-tekst og burde skjules for skjermleserbrukere.

Enkelte bilder i veiledninger har lange alt-tekster som kan virke forstyrrende for brukere med skjermlesere.

Innhold som bryter kravet

Noen av videoeveiledningene er kun tekstet og har ikke lyd. Dette medfører at innholdet er utilgjengelig om man ikke kan lese teksten.

Tilgjengelige alternativ

Det finnes også veiledninger som er utformet med tekst og bilder i HTML.

Innhold som bryter kravet

Noen av videoeveiledningene på siden er ikke tekstet og det finnes heller ikke en transkripsjon. Dette medfører at innholdet er utilgjengelig om man ikke kan høre lyden fra videoen.

Tilgjengelige alternativ

Det finnes også veiledninger som er utformet med tekst og bilder i HTML.

Innhold som bryter kravet

Noen av videoeveiledningene på siden gir ikke tilgang til synstolking. Dette medfører at informasjon i forhåndsinnspilt video bare blir formidlet visuelt. 

Tilgjengelige alternativ

Det finnes også veiledninger som er utformet med tekst og bilder i HTML.

Innhold som bryter kravet

På noen sider er visse overskriftsnivåer hoppet over. Veiledninger har overskrift nivå 3, mens nivå 2 ikke finnes. Dette kan føre til forvirring blant skjermleserbrukere rundt om det er en seksjon av siden de ikke får med seg.

Innhold som bryter kravet

Tabeller krever både horisontal og vertikal scroll for å leses på mindre skjermer. Dette kan gjøre det vanskelig å få med seg innholdet.

På mindre skjermer vil noen ganger logoen på toppen av siden dytte meny-knappen for hovednavigasjonen ut av skjermen og gir den litt mindre trykkflate når tekststørrelse er økt.

Tilgjengelige alternativ

Brukere med skjermleser, tastaturnavigasjon og andre verktøy som ikke er avhengig av musepeker vil ikke oppleve tap av funksjon på klikkbare elementer.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Noen av sidene har tvetydige og lite beskrivende sidetitler. Dette kan gjøre det forvirrende å navigere og gjør at bokmerker og lenker til siden kan bli vanskelige å tolke.

Innhold som bryter kravet

Flere lenker på siden har ikke selvforklarende lenketekst. Dette gjør det utfordrende for skjermleserbrukere å tolke hvor lenken fører hen.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen sider som mangler i nettstedkartet. Dette gjør at de kun kan nås ved å bruke hovednavigasjonen eller lenker i footer.

Innhold som bryter kravet

Det finnes enkelte knapper som ikke får synlig fokusmarkering. I tillegg er det enkelte knapper der fokusmarkeringen ikke har god nok kontrast til selve knappen og er derfor vanskelig å få med seg. Dette kan skape utfordringer for brukere som er avhengig av tastaturnavigasjon.

Innhold som bryter kravet

Enkelte komponenter på siden har ulike visuelle og kodede ledetekster som gir litt ulik informasjon avhengig av hvordan man navigerer seg på siden.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Innloggingssiden ved innlogging med BankID gjennom Auth0 har norsk språk definert i nettlesere på Windows, men engelsk på nettlesere i MacOS.

Innhold som bryter kravet

Noen av beskrivelsene på bildene leses opp med standardspråket definert i skjermleseren selv om de er skrevet på norsk. Dette kan gjøre det vanskeligere å forstå innholdet for skjermleserbrukere.

Innhold som bryter kravet

Feilmeldinger i tilbakemeldingsskjemaet leses ikke opp automatisk ved bruk av skjermleser. Dette gjør at det er vanskeligere å forstå hva som skjer for enkelte brukere hvis innsending av skjemaet feiler.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Enkelte elementer har feilsatte eller manglende role-tag og name-tag. Dette kan gjøre dem vanskeligere å identifisere for skjermleserbrukere. I noen tilfeller vil dette kunne påvirke alle brukere hvis nettleseren har automatiske funksjoner som ikke aktiveres på grunn av manglende rolle.

Innhold som bryter kravet

Det gis ingen statusbeskjed når brukeren automatisk logges ut ved BankID-innlogging. Dette medfører også at brukeren ikke får tid eller mulighet til å motvirke dette før det er for sent.

I tilbakemeldingsmodalen blir ikke feilmeldinger automatisk lest opp med skjermleser ved innsending av skjemaet. Det vil derfor ikke være tydelig for enkelte brukere hvis innsendingen feiler.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Entur har rundt ti nettløsninger som retter seg mot eksterne brukere og som er underlagt krav om universell utforming (UU). Dette er hovedsakelig løsninger og tjenester som er direkte eller indirekte knyttet til reisesøk, informasjon, reiseplanlegging, billettkjøp og betaling. Entur er ikke ansvarlig for selve reisen, dvs. for stoppesteder, ombordstigning, kjøretøyet, forsinkelser med mer.

Entur har et samfunnsansvar knyttet til at det skal være enkelt å velge kollektivt, og UU har høy prioritet hos oss. Det er en viktig designbeslutning å inkludere alle, ikke bare fordi vi må på grunn av lovkrav, men fordi det er det riktige å gjøre med tanke på inkludering og likestilling. Det skal være enkelt for alle å søke opp en reise, bestille og betale en billett selvbetjent i våre nettløsninger.

UU er en integrert del av arbeidsprosessene til våre utviklingsteam. For å sikre dette tilrettelegger vi for kontinuerlig kompetansebygging og erfaringsutveksling om temaet. I tillegg strekker vi oss etter at all ny funksjonalitet er designet og utviklet etter prinsipper for universell utforming. Vi gjør også jevnlig brukertester med ulike brukergrupper for å sikre at vi hensyntar ulike behov.

Hos Entur er det enkelte team ansvarlig for at de digitale produktene de lager oppfyller krav til universell utforming. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om våre nettløsninger på tilbakemelding@entur.org.