-
Showbie
-
MODUM KOMMUNE, organisasjonsnummer 970 491 589
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 12 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Gjennom det meste av applikasjonen overholdes kravene, men det gjenstår arbeid for å møte kravene i hele applikasjonen.
- Innhold som bryter kravet
Det er noen områder av applikasjonen som utelukkende er avhengig av farger, inkludert mappefarger, festede innlegg, delte kontra individuelle svar. Leverandøren ser etter en løsning for disse områdene som er synlig gjennom andre måter enn farger. Dette er mindre områder av applikasjonen og bør ikke forhindre bruken.
- Innhold som bryter kravet
Dette er et kjent problem, og leverandøren ser på en helhetlig designløsning for å oppfylle disse kriteriene og øke kontrasten gjennom hele søknaden.
- Innhold som bryter kravet
Foreløpig har leverandøren ikke funnet en effektiv måte å øke tekststørrelsen eller avstanden på uten å miste innhold eller funksjon, så å øke tekststørrelsen er ikke tilgjengelig. Dette er et område leverandøren ønsker å fikse.
- Innhold som bryter kravet
Dette er et kjent problem, og leverandøren ser på en helhetlig designløsning for å oppfylle disse kriteriene og øke kontrasten gjennom hele søknaden.
- Innhold som bryter kravet
For øyeblikket har leverandøren ikke funnet en effektiv måte å øke tekststørrelsen eller avstanden på uten å miste innhold eller funksjon, så å øke tekststørrelsen eller avstanden er ikke tilgjengelig. Dette er et område leverandøren ønsker å fikse.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Størstedelen av applikasjonen er tilgjengelig med tastatur, men hele applikasjonen er ikke det. Hovedområdet som kan lide tap av funksjonalitet er dokumentforhåndsviseren. Det kan være andre områder i applikasjonen som ikke fungerer like bra. Når leverandøren gjør oppdateringer til applikasjonen, streber leverandøren etter å oppdatere og legge til denne funksjonaliteten der det er mulig.
- Innhold som bryter kravet
Dette er ikke tilgjengelig i alle områder av applikasjonen, men denne funksjonaliteten er tilgjengelig i iOS-applikasjonen.
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonaliteten finnes i det meste av applikasjonen, men leverandøren jobber mot konsistens gjennom hele applikasjonen. Denne funksjonaliteten er tilgjengelig i iOS-applikasjon.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Fordi leverandøren for tiden gjør designoppdateringer i applikasjonen, kan enkelte elementer virke inkonsekvente, men gjennom iterativ design og utvikling er dette noe leverandøren jobber mot konsistent gjennom hele applikasjonen.
- Innhold som bryter kravet
Etikett eller instruksjoner for brukerinndata vises i det meste av applikasjonen, men det er noen utdaterte områder av appen som leverandøren konsistent jobber med å forbedre.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
For øyeblikket har har leverandøren ikke funnet en effektiv måte å øke tekststørrelsen eller avstanden på uten å miste innhold eller funksjon, så å øke tekststørrelsen eller avstanden er ikke tilgjengelig. Dette er et område leverandøren ønsker å fikse.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Rapport
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Foreløpig baserer vi oss på opplysninger gitt fra leverandøren. Vi regner med at det for digitale læremidler vil komme en nasjonal testing av systemene for å sjekke at opplysningene stemmer. De aller fleste digitale læremidler er like for alle landets kommuner, og det vil derfor være unødvendig at alle landets kommuner gjør de samme testene av identiske systemer.