-
Kjelle videregående skole
-
AKERSHUS FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 783
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 13 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Mange bilder på nettsiden er i dag uten alternativ tekst. Det har tidligere blitt publisert bilder uten alternativ tekst på nettsiden. Vi har startet arbeidet med å gå tilbake i tid og tilføye alternativ tekst på bilder. Bilder er ikke tekst, og uten alternativ tekst vil ikke mennesker med synshemninger få med seg innholdet.
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
- Artikkeloversikt på forsiden: Alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
- Webpart for emnetypebilde: Dersom alternativ tekst for emnetypebilde i webparten er tom skal ikke lightbox vises.
- Filgalleri: Lenkeikonene mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst kommer ikke med i HTML-kode.
- Imagemap: Lenketeksten bør inneholde informasjon om at lenken åpnes i nytt vindu.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har et kart på nettsiden som viser hvor skolen ligger. Dette kartet er ikke omfattet av regelverket.
- Innhold som bryter kravet
På nettsiden har vi én video med kun bakgrunnsmusikk. Personer med hørsel- og synsnedsettelser vil derfor ikke få presentert innholdet. Vi er derfor nødt til å tilby et tekstalternativ som tilsvarer videoinnholdet. Vi vil sørge for dette snarest.
- Innhold som bryter kravet
Vi har fire eldre videoer uten teksting. Vi har startet arbeidet med å tekste disse i youtube studios. Alle nye videoer vil tekstes før de publiseres. Vi må sørge for at døve og hørselshemmede personer kan få med seg innholdet.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.
- Innhold som bryter kravet
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Områdemelding: Det vil legges inn en skjult overskrift på områdemeldingene som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
- Tabell: Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
- Kalender, nyhetsliste, søk: Hopp i overskriftskoder. En del design har doble overskrifter med kode h1.
- Innhold som bryter kravet
Det er innhold enkelte steder med for dårlig kontrast.
Dette gir dårlig lesbarhet.
Leverandør er i gang med å utbedre dette.
- Innhold som bryter kravet
Alle steder der ikoner med italic-element er benyttet skal skjules for skjermleseren. Dette gjelder for eksempel ikon for å bla til neste bilde i et bildegalleri.
- Innhold som bryter kravet
Søkefelt har for dårlig kontrast som gir dårlig lesbarhet for de med funksjonsnedsettelser. Leverandører har forpliktet seg til å utbedre dette.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det kan være tekst som ikke beskriver lenkens formål på en god nok måte. Vi arbeider med å sjekke tidligere publiserte artikler for å utbedre dette, samt forsikre oss om at alt nytt innhold oppfyller kravet om
- Innhold som bryter kravet
De fleste overskriftene på nettsiden vår beskriver emnet og formålet med artikkelen på en god måte. Det kan derimot være unntak, og vi jobber derfor med undersøke alle tidligere artikler.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å angi portalspråk, artikkelspråk og språk på deler av artikler. Det er ikke mulig å oversette moduler som kan settes inn i artikler, for eksempel egendefinerte, faq og tabeller. Det er heller ikke mulig å angi språk for kalenderoppføringer.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte feil med ledetekster i webskjema.
Det går dårligere veiledning for brukere.
Leverandør jobber med ny versjon av webskjema.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Person: Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.
Leverandøren jobber med å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Det er i vår interesse å sørge for at funksjonene på afk.no/kjelle-vgs kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Det å gjennomgå tidligere publisert innhold slik at det er i tråd med kravene, er for oss høyt prioritert. Nytt innhold som vi selv publiserer vil også etterleve UU-kravene.