Tilgjengelighetserklæring for Inspera.no

  • Inspera.no
  • POLITIHØGSKOLEN, organisasjonsnummer 974 761 017
Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 20 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
POLITIHØGSKOLEN kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Inspera.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det finnes brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder i oppgavetekster og i vedlagte PDF-er/Word-dokumenter. Det er tilfeller av at dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules/merkes som dekorative. Det finnes også bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet. Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Inspera, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki både i oppgavetekster og i dokumenter. Det finnes også dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig og tabeller som mangler overskrifter. Tekstredigeringsverktøyet har ikke alternativ for å definere overskrifter.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

På innnloggingssiden har  lenken "… eller med registrert bruker" kun blå, ikke understreking.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det ble funnet tilfeller av bilder av tekst i oppgavetekster. Det antas å også finnes skannede PDF-dokumenter og andre former for grafikk som inneholder tekst (f.eks. skannede sider med tekst). Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Inspera, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.4.5.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter som er embeddet på sider. Ved 400% zoom eller visning på mobiltelefon blir ikke denne typen innhold automatisk zoomet og tilpasset én kolonne.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det ble i testutvalget avdekket tilfeller av meningsbærende grafikk med for dårlig kontrast.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Tooltips i teksteditor forsvinner straks man flytter musepekeren vekk fra knappen. Å bevege musepekeren over tooltips forhindrer ikke at tooltip forsvinner.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Når man legger lenker i oppgavetekst kan man ikke navigere til lenkene med tastatur. Ikke mulig med tastaturnavigasjon i oppgavetype "Feltvalg".

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Sidetittel er ikke beskrivende for innhold. Sidetittel beskriver oppgavesett men ikke enkeltoppgaver.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Fokusrekkefølge er ikke alltid logisk. I tokolonneoppsett sender første TAB brukeren rett til Hjelp. Man må så Shift-TAB tilbake for å nå vedlagt PDF. Alternativt kan man tabbe gjennom hele innholdet, da vil rekkefølgen være OK. Leverandør melder også at det er brudd på dette kravet.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.

Innhold som bryter kravet

Ikke avdekket brudd i testutvalg, men det antas å finnes i innhold som er produsert av innholdsprodusenter. Dette kan man eventuelt teste nærmere.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Embeddete PDF-er utheves ikke når de er i fokus. I navigasjonsmenyen utheves ikke siden/oppgaven man er på. I oppgavetype av typen "Utregning" utheves ikke knappen for formelpalletter (ikonet med sigma-tegn).

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

"Hopp til navigasjon" har beskrivelse "hopp til oppgavenavigasjon" i koden.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Ettersom innholdsprodusenter ikke kan redigere HTML-koden på produsert innhold direkte og det ikke finnes verktøy for å kode deler av teksten på andre språk i Rich Text Editor, er det ikke mulig for innholdsprodusenter å oppfylle dette kravet.

Innhold som bryter kravet

Innhold som bryter kravet i regelverket

Man får feilmelding på gal inndata, men feilmeldingen er for generell; Identifisering av hvilket felt det gjelder er fraværende. 

Innhold som bryter kravet

Inndatafelt (f.eks i fyll inn tomme felter-oppgaver) kan ikke gis en beskrivelse. Det ble ikke avdekket brudd i testutvalget, men her er det potensielle brudd. For å ivareta kravet må innholdsprodusenter gi kontekst til inndatafeltene i omkringliggende tekst, f.eks inngress på siden (f.eks: "Her skal du fylle inn de tomme feltene").

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Leverandøren melder at noen sider kan inneholde kodefeil. De melder også at de løser slike brudd fortløpende når de oppdages/rapporteres.

Innhold som bryter kravet

Leverandør melder at noen komponenter mangler navn og rolle i koden.

Innhold som bryter kravet

Leverandør melder at på kandidatsiden av Inspera er det noen statusbeskjeder som ikke blir opplest av skjermleseren. Dette gjør det vanskelig å forstå servicemeldinger for personer som bruker skjermleser eller lignende hjelpemidler.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Inspera er Politihøgskolens plattform for gjennomføring av digital eksamen. Politihøgskolen vektlegger at våre løsninger er universelt utformet, både plattformene i seg selv og innhold som produseres av våre innholdsprodusenter, i dette tilfellet faglig ansatte og teknisk-administrativt ansatte. Vi arbeider strategisk med opplæring av innholdsprodusenter for å sikre at innholdet som produseres er universelt utformet, bl.a. ved hjelp av kursvirksomhet, oppdaterte dokumentasjonssider og informasjonskampanjer til ansatte.

Avgrensninger for tilgjengelighetserklæringen:
Tilgjengelighetserklæringens målgruppe er først og fremst våre sluttbrukere, altså studenter/eksamenskandidater. Tilgjengelighetserklæringen gjelder derfor kun innhold og sider som studenter/eksamenskandidater benytter. Innhold og sider som kun benyttes av ansatte og eksamenssensorer er ikke omfattet.