Tilgjengelighetserklæring for Bygg/rominfo

  • Bygg/rominfo
  • UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 10 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UNIVERSITETET I BERGEN kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Bygg/rominfo slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Sidene inneholder en rekke bilder av bygninger og rom, som alle er gitt lik alternativ tekst. På noen romsider er det lenket til pdf-dokumenter som inneholder forklarende bilder som mangler alternativ tekst. Dette gjør det vanskelig å vite hvilken informasjon som formidles for personer som bruker skjermleser. 

Innhold som bryter kravet

Innholdet på sidene er organisert ved hjelp av svært lange tabeller, som kan gjøre det tungvint for personer som bruker skjermleser å finne frem til rett innhold.

Innhold som bryter kravet

Innholdet i pdf-dokumentene som det er lenket til fra noen av romsidene blir ikke presentert i en rekkefølge som gir samme mening visuelt og opplest med skjermleser. Dette gjør at det kan være vanskelig for personer som bruker skjermleser å oppfatte innholdet. 

Innhold som bryter kravet

Enkelte lenker, som stien som viser hvilken side man er på i tjenesten, har for lav kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller fargepersepsjon å oppfatte innholdet. 

Innhold som bryter kravet

På flere romsider er det lenket til pdf-dokumenter med veiledning, som inneholder bilder av tekst. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke kan få lest opp innholdet. 

Innhold som bryter kravet

Tekstavstand kan justeres på sider for rom og bygg, men ikke i pdf-dokumenter det er lenket til på flere av romsidene. Dette kan gjøre det vanskeligere for personer med nedsatt syn eller lese- og skrivevansker å lese innholdet. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Sidetitlene er uklare og mangler tilstrekkelig informasjon om innholdet når man åpner pdf-dokumenter det er lenket til på sidene. Det kan gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller kognisjon å orientere seg. 

Innhold som bryter kravet

På noen av romsidene blir det lenket til pdf-dokumenter hvor innholdet ikke presenteres i en rekkefølge som gir samme mening visuelt og opplest med skjermleser. Det kan gjøre det vanskelig for personer som bruker skjermleser å oppfatte innholdet. 

Innhold som bryter kravet

En del av lenkene på sidene mangler tilstrekkelig informasjon om hvor de leder og for hvilket formål. I tillegg leder lenker i toppen, som tilsynelatende leder "hjem" for tjenesten, i stedet til en annen side. Dette kan gjøre det vanskelig for brukere å vite hva de klikker på. 

Innhold som bryter kravet

Det fins ikke flere måter å navigere på. Dette kan skape utfordringer for personer som har behov for alternative måter å navigere i sidene på. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.

Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.

På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.

Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å

1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs.
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT.
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT.
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet.
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger.
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på UiB knyttet til universell utforming av IKT.
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer.