Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Samarbeid og medbestemmelse - for ledere og tillitsvalgte

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 11 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Samarbeid og medbestemmelse - for ledere og tillitsvalgte slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik fra dette kriteriet. På kurset ser vi at alle videoene våre mangler en beskrivelse. Det er noe som påvirker brukere som kan ha problemer med å forstå hvilken informasjon videoen inneholder. Vi ser også behov for at alternative tekster forbedres for å øke forståelsen for hvordan bildene visuelt ser ut for en som ikke kan se.

Dette kriteriet handler mer om hvordan vi som organisasjon bør tenke - når vi jobber med videoer og bilder – hvor vi må utvikle en god retningslinjer for å løse problemet.

Innhold som bryter kravet

Kurset har problemer med dette kriteriet. Problemene er som følger:

  • Hovedinnholdet er ikke merket opp programmatisk.
  • Feilmeldinger er ikke koblet til inputfelt.
  • Tomme H-tagger uten noe innhold.

Disse feilene gjør det vanskelig for personer med skjermlesere å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte aspekter av nettstedet. Vi starter forbedringsarbeidet i 2023.

Innhold som bryter kravet

Vi finner noen uklare instruksjoner i kurset som lyder "Klikk på pilen.." denne typen instruksjoner kan være svært problematiske for en bruker som ikke kan se grensesnittet. Da det heller ikke er noen forklaring på hvor pilen er i kurset. Vi vil gjennomgå slik at instruksjonen kommer i forbindelse med det interaktive elementet den refererer til.

Innhold som bryter kravet

Kurset har problemer med flere elementer som kun formidles gjennom farge.

  • Feilmeldinger visualiseres kun etter farge.
  • Lenker vanskelig å finne og forstå.

Dette kan gjøre det problematisk for brukere som trenger støtte til en tydeligere visualisering av klikkbare objekter i kurset. Målet vårt er å nå en kontrastverdi på 3:1 for feilmeldinger og lenker. Samt skape tydeligere lenker.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen unntak fra dette kriteriet. Vi finner både overskrifter og brødtekst som har for liten kontrast. Målet vårt er å nå en kontrastverdi på minst 4,5:1 for brødtekst og minst 3:1 for overskrifter. Slik at det kan være enkelt å se for alle brukere.

Innhold som bryter kravet

Vi kan finne noen ikoners mål som kun er synlige for deg med musepekeren i kurset. I menyen er det først noen visuelle lenker med tekst. Men så er det også tre lenker som bare er ikoner. Hvor brukeren havner når de klikker på ikonene er kun synlig ved hjelp av hover. Dette betyr at viktig informasjon går tapt for brukere som kun navigerer med tastaturet.

Det må settes opp klare retningslinjer for testing med tastatur og kravene må tas med i samtaler med leverandører.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Etter en stund vil man automatisk logges ut av kurset, hvor det ikke er mulig å forlenge økten. Dette kan oppstå når brukeren har forlatt enheten sin en stund. Her finnes det ingen advarsel for brukeren, hvor vi ser på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin. Dette er et problem for alle brukere, men mest for brukere med kognitive vanskeligheter.

Innhold som bryter kravet

Vi har sett at fokusmarkøren ikke er synlig for enkelte interaktive objekter. Blant annet i menyen øverst til høyre er det kun en liten stiplet linje når ikonene får fokus.

Her må vi etablere fokusmarkering som er tydelig for alle brukere.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

I kurset er det flere feilmeldinger som kun er visualisert i rødt. Dette blir problematisk for mange brukere. Her må vi se på en løsning der feilmeldingen både visualiseres med tekst og ikon for å gjøre det tydeligere for alle.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet avvik angående dette kriteriet på kurset. Dette inkluderer blant annet:

  • Knapper for navigering har ingen label.
  • Enkelte knapper er ikke korrekt kodet som knapper.

Dette er feil som er i koden. Det er imidlertid viktig at de er løst for brukergruppen som trenger skjermleser og stemmestyring.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet avvik angående dette kriteriet i kurset. Dette inkluderer blant annet:

  • Søkeresultater varsles ikke til skjermlesere.
  • Feilmeldinger i kurs annonseres ikke for skjermlesere.

For at kurset skal fungere godt for alle brukere er det viktig at koden er supplert med riktige attributter slik at også skjermleserbrukere kan forstå hva som skjer visuelt på skjermen.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .