-
HelsaMi
-
HELSEPLATTFORMEN AS, organisasjonsnummer 922 307 814
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 12 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Varseltrekant mangler tekst som beskriver funksjon
- Dekorative bilder (eks: behandlerbilder) er ikke skjult for hjelpemiddelteknologi.
Konsekvens for sluttbruker:
Brukere med nedsatt syn eller som benytter skjermleser får ikke informasjon om hva ikonene gjør, noe som gjør navigasjonen vanskelig eller umulig. Dekorative bilder kan skape støy i skjermleseren og gjøre siden mer krevende å forstå.Referanse og plan for retting
- 111a2025-23: Retting vil komme i juni 2026
- 111a2025-20: Ingen foreløpig dato for retting, men utvikling pågår
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Overskrifter som varselkort, kommende avtaledetaljer og helseopplysninger er visuelt presentert som overskrifter, men ikke kodet som overskrifter.
- Lister (f.eks. medisiner, prøvesvar, kommende avtaler) er visuelt presentert som lister, men ikke kodet som beskrivende lister.
Konsekvens for sluttbruker:
Skjermlesere presenterer ikke strukturen korrekt, noe som reduserer muligheten til å forstå siden, navigere effektivt og tolke innhold i riktig rekkefølge.Referanser og plan for retting:
131a2025-20, 131a2025-21, 131a2025-22, 131a2025-23, 131a2025-24, 131a2025-25, 131a2025-26, 131a2025-27, 131a2025-29, 131a2025-31: Ingen foreløpig rettedato, men utvikling pågår.
131c2025-6, 131c2025-7, 131c2025-8, 131c2025-9: Ingen plan om retting
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Svak kontrast mellom tekst og grå bakgrunn i oversikt over helsekontakter
- Fargede tekster i besøksoppsummeringen bryter kontrastkrav.
Konsekvens for sluttbruker:
Teksten kan være vanskelig og lese for mange brukere, inkludert de med nedsatt syn eller dårlig skjermkvalitet. Dette kan føre til misforståelser og lavere tilgjengelighet.
Plan for retting:
Gjennomgå og justere alle farge- og tekstkontrastkombinasjoner i henhold til WCAG 2.1 AA-kontrastkrav.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Tekst i spørreskjema kuttes og meny i toppen er ikke dynamisk. I funksjon "Søk om tilgang til barns HelsaMi-konto" vil tekst kuttes og meny er ikke dynamisk.
Konsekvens for sluttbruker:
Brukere som trenger forstørret visning kan miste tilgang til viktige funksjoner eller innhold, som kan hindre full bruk av tjenesten.
Referanser og plan for retting:
1410a2025-9, 1410a2025-10, 1410a2025-13: Ingen foreløpig dato, men utvikling pågår.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Ekstrainnhold som vises ved mouseover forsvinner når pekeren flyttes over det. F.eks: hjem ikon, hamburgermeny ikon og print ikon.
- Ekstrainnhold plasseres slik at det dekker annen viktig navigasjon og tekst i menyen.
Konsekvenser for sluttbruker:
Brukere som bruker mus eller andre pekehjelpemidler kan miste informasjon eller ikke få tilgang til den. Navigasjonen blir vanskelig og uforutsigbar.
Plan for retting:
Implementere stabile hover- og fokusmekanismer i tråd med WCAG-kravene og sørge for at ekstrainnhold ikke overlapper annet innhold.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
Sidetitler og menytitler er inkonsistente.
Eks: Timeavtaler og besøk, anbefalte helsetilbud, dokumenter og vedlegg, styr tilgang til journal og HelsaMi, kontakt og pårørendeinfo, profilbilde og farge
Konsekvens for sluttbruker:
Brukere kan bli forvirret eller miste orienteringen om hvor de befinner seg i løsningen, særlig ved skjermlesernavigasjon.
Plan for retting:
Etablere et konsistent navnekonsept og sikre samsvar mellom menyer og sidetitler.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- «Nyttige lenker» er presentert som tekst eller knapp, ikke som lenke.
- «Nyttige lenker» beskriver ikke hvor lenkene leder.
Konsekvens for sluttbruker:
Kan skape forvirring for sluttbrukere ved at det vises til lenker, men uten navigasjon til lenker.
Plan for retting:
Det er planlagt et arbeid med å forbedre design og navigasjon i sidepanelet hvor denne funksjonen er.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
Når man legger inn personlige notater på legemiddel, samsvarer ikke ledeteksten i koden med visuell ledetekst.
Konsekvens for sluttbruker:
Skjermleserbrukere kan høre en annen betegnelse enn det som vises visuelt, noe som skaper forvirring og feilbruk.
Referanse og plan for retting:
253aNett2025-13: Ingen foreløpig dato, men utvikling pågår
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- I skjema for kommunale helse- og omsorgstjenester får man ingen indikasjon på påkrevd felt. Dersom man prøver å gå videre uten å svare bli man kastet ut av skjemaet hvor man får varselet "Det oppstod et problem ved å legge inn søknaden din. Kontakt kommunen for å få hjelp". Feilteksten sier ikke godt nok hva som har skjedd og sluttbrukeren får ikke mulighet til å rette opp i feilen.
- I detaljer for prøveresultater i egendefinert datointervall blir det ikke angitt godt nok hva som skal fylles inn. "Dette er obligatorisk" er standardtekst.
- Dersom man sender inn et spørreskjema uten å fylle ut obligatoriske spørsmål, får obligatoriske skjemafelt en feilmelding som ikke angir i tekst hvilket spesifikt felt som er tomt.
Konsekvens for sluttbruker:
Manglende oppfyllelse av kravet gjør at brukere ikke får tydelige tekstlige feilmeldinger, noe som kan hindre dem i å forstå og rette feil i skjemaer.
Referanser og plan for retting:
331aNett2025-4, 331aNett2025-15, 331aNett2025-16: Ingen planlagte endringer
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
Informasjon om obligatoriske inndataelement i skjema for legg til pårørende er i form av symbol/ikon. Symbol/ikon er ikke tekstlig forklart.
Konsekvens for sluttbruker:
Brudd på krav kan føre til feil, lengre gjennomføringstid eller at brukeren gir opp. For noen brukere kan manglende merking hindre dem helt i å fullføre en viktig oppgave.
Referanse og plan for retting:
332aNett2025-21, 332aNett2025-22, 332aNett2025-23: Planlagt rettet til juni 2016
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Når man oppdaterer personlig informasjon har skjemaelementene et tilgjengelig navn og er merket med riktig rolle, men disse komponentene ligger i en gruppe som ikke er identifisert i koden.
- Når man filtrerer avtaleoversikten etter behandler har skjemaelementene et tilgjengelig navn og er merket med riktig rolle, men disse komponentene ligger i en gruppe som ikke er identifisert i koden.
Konsekvens for sluttbruker:
Skjermlesere kan ikke forstå sammenhengen mellom feltene, noe som gir en fragmentert og forvirrende opplevelse.Plan for retting:
412aNett2025-5: Ingen foreløpig dato, men utvikling pågår
412aNett2025-11, 412aNett2025-12, 412aNett2025-13, 412aNett2025-14, 412aNett2025-15, 412aNett2025-18, 412aNett2025-19, 412aNett2025-20: Vil være rettet i juni 2026
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter med kravet:
- Statusbeskjed med informasjon om ventetilstand er ikke programmatisk bestemt med role="status" eller aria-live="polite"
- Statusbeskjed med informasjon om resultatet av en handling er ikke programmatisk bestemt med role="status" eller aria-live="polite"
Konsekvens for sluttbruker:
Brukere som benytter skjermleser får ikke beskjed om at en handling er gjennomført eller at innhold er oppdatert. Dette kan føre til usikkerhet, feil oppfatninger og ineffektiv bruk av tjenesten.Referanser og plan for retting:
- 413aNett2025-6, 413aNett2025-7: Vil være rettet i juni 2026
-
413aNett2025-8: Vil være rettet i juni 2026.
413aNett2025-19: Ingen foreløpig dato, men utvikling pågår.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Arbeid med brukervennlighet og universell utforming er et strategisk prioritert område i vår virksomhet. Vi har som mål å levere løsninger som både tilfredsstiller gjeldende krav og oppleves som intuitive, tilgjengelige og trygge å bruke for alle våre sluttbrukere.
For å sikre dette jobber vi kontinuerlig med forbedringer, systematisk kvalitetssikring og integrering av tilgjengelighet og brukervennlighet i hele utviklingsprosessen. I tillegg legger vi stor vekt på kompetanseheving internt, slik at våre medarbeidere har den kunnskapen som trengs for å utvikle og forvalte universelt utformede tjenester over tid.