Tilgjengelighetserklæring for Helsenorge

  • Helsenorge
  • NORSK HELSENETT SF, organisasjonsnummer 994 598 759
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 11 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
NORSK HELSENETT SF kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Helsenorge slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet
  1. Timeavtale: De som bruker hjelpemidler kan ikke få god brukeropplevelse av Hjelpeskuff på hjemmesiden. 
  2. Pasientreiser: Bruker kan lett misforstå og tro at binders-ikon er en knapp
  3. De som bruker hjelpemidler kan ikke få god brukeropplevelse av e-konsultasjon på footer på hjemmesiden. 


 

Innhold som bryter kravet

Meld bivirkningen: Rekkefølge  er feil når leses opp av skjermleser. 

Innhold som bryter kravet

Timeavtale: Ved skjermoppløsning 1280x 1024 og 400% zoom mister man tekst i timeavtale kalender. 

Innhold som bryter kravet

Donorkort: Tekstavstand kan ikke overstyres for å gjøre teksten lettere å lese. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Timeavtale: Uklar lenketekst for skjermleser.

Timeavtale: Ikke tydelig ledetekst til lenke.

Innhold som bryter kravet

Timeavtale: Uklar i liste for skjermleser. 

Innhold som bryter kravet

Skjema: Det tilgjengelige navnet samsvarer ikke med den synlige etiketten. 

Dette rammer personer som bruker stemmestyring, personer med nedsatt motorikk og personer med nedsatt kognisjon.

Helsekontakt: Utydelig ledetekst til lenke for skjermleserbrukere.  

 

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

På noen av de innloggede tjenestene er det mulig å endre språk på selve tjenesten, men det endrer ikke lang-koden. Det pågår arbeid for å rette dette. 

Innhold som bryter kravet

Kjernejournal: feilmeldinger vises med tekst men leses ikke opp av skjermleser. Synshemmede får dermed ikke vite hva som er årsaken for at man ikke kan komme videre i flyten dersom feilmeldinger vises.

 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Timeavtaler: Ikke ledetekst på knappen i kode, gjør at skjermleser ikke får lest opp tekst. 

Henvisninger: Feil i label for knappen som gjør at skjermleser ikke får riktig informasjon. 

Helsekontakter: Knapp mangler id. Dette gjør at skjermleser ikke får riktig informasjon. 

Dette kan føre til at brukere som er avhengige av skjermlesere får en forvirrende opplevelse, da de ikke kan høre elementene, mens tastaturbrukere fortsatt kan samhandle med dem.

Innhold som bryter kravet

Helsekontakter: Skjermleser får ikke lest opp varsel fordi det mangler en kode. 

 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Norsk helsenett (NHN) arbeider aktivt med universell utforming gjennom testing av løsningene vi publiserer, og tiltak for å bevisstgjøre alle i organisasjonen om universell utforming. NHN har dedikerte fagpersoner i et tverrfaglig team som gir retningslinjer for NHN, arbeider med universell utforming, holder kurs og produserer informasjon om ulike aspekter innen universell utforming, bl.a. overfor helseforetakene i Norge.

Helsenorge har alltid hatt et stort fokus på universell utforming og ønsker å strekke oss utover kravene der det er mulig.

Konkret jobber vi med universell utforming i alle ledd av organisasjonen; rådgivning, design, innhold, utvikling og test. For eksempel har innføring av Helsenorge designsystem gjort det enklere å sørge for at komponenter designmessig er i tråd med kravene.

Helsenorge-redaksjonen har et aktivt fokus på universell utforming kravene i arbeid med tekst og oppsett på åpne sider. Til dette har vi stor nytte av automatiserte verktøy som for eksempel Siteimprove og ARCToolkit.

Alle utviklingsteamene på Helsenorge har utnevnt dedikerte UU ressurser som skal ha ekstra ansvar for å sørge for at kode er i tråd med kravene. En av våre testere har også et koordineringsansvar for å følge opp alle teamene på tvers når det gjelder UU. Det testes jevnlig med ulike skjermlesere og vi har også testet noe med andre hjelpemidler slik som øyestyring og zoomverktøy. Alle team har fokus på kontinuerlig vedlikehold og det er satt av dedikerte timer per kvartal for å rette feil, deriblant UU-feil.

I tillegg har vi et eget Team Universell utforming (TUU) som støtter Divisjon Innbygger og andre divisjoner og seksjoner i NHN med fagkompetanse på universell utforming av IKT og er i dialog med andre eksterne virksomheter i form av foredrag, prosjektarbeid og annet.