Tilgjengelighetserklæring for UiB Studentrapport

  • UiB Studentrapport
  • UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 11 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UNIVERSITETET I BERGEN kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på UiB Studentrapport slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Fremsiden inneholder en tom tabelloverskrift. Det kan gjøre at innholdet blir presentert feil for personer som bruker skjermleser eller annen hjelpeteknologi. 

Innhold som bryter kravet

Det er gitt instruksjoner for utfylling av rapport som baserer seg på elementets plassering på siden. Det kan gjøre det vanskelig for personer som bruker skjermleser eller annen hjelpeteknologi å orientere seg på siden.

Innhold som bryter kravet

Noen lenker er skilt ut fra teksten utelukkende ved hjelp av farge, og mangler understreking eller lignende. Dette kan skape utfordringer for personer som har nedsatt syn eller fargepersepsjon.

Innhold som bryter kravet

Det er for lav kontrast mellom hvit tekst og blå bakgrunn i overskriften på sidene. På fremsiden er det for lav kontrast mellom blå lenke til rapport og grå bakgrunn. Under personinnstillinger er det for lav kontrast på tekst som er ferdigutfylt, med grå tekst på grå bakgrunn. Dette kan gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller fargepersepsjon å oppfatte innholdet.

Innhold som bryter kravet

Sidene skalerer ikke ved zoom, og brukere vil måtte scrolle i to retninger. Dette kan gjøre det vanskeligere for personer med nedsatt syn å bruke tjenesten.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Lenken til rapporten som skal fylles ut har brukerens navn i stedet for formålet med lenken. Dette gir brukeren lite informasjon om hvor lenken leder. 

Innhold som bryter kravet

Tjenesten mangler mer enn én måte å navigere i sidene på. Dette kan skape utfordringer for personer med nedsatt syn eller nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Ved tabulering gjennom fremsiden forsvinner fokusmarkeringen ved et tilfelle i tabellen og en kan ikke se hva som er i fokus. Dette kan gjøre det vanskelig for personer som bruker tastatur til å navigere å orientere seg på siden.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke angitt språk på siden i koden. Det kan gjøre at personer som bruker skjermleser eller annen hjelpeteknologi ikke får presentert innholdet korrekt.

Innhold som bryter kravet

Sidene inneholder en blanding av bokmål, nynorsk og engelsk uten at språk er angitt i koden. Dette gjør at personer som bruker skjermleser eller annen hjelpeteknologi ikke får lest opp all tekst med korrekt uttale.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Avhukingsboksen for å velge at rapporten anonymiseres mangler tilgjengelig navn i koden. Dette kan gjøre det vanskelig for personer som bruker skjermleser eller annen hjelpeteknologi å oppfatte hva boksen er til og bruke funksjonaliteten.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.

Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.

På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.

Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å

1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs.
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT.
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT.
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet.
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger.
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på UiB knyttet til universell utforming av IKT.
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer.