-
Aktørportalen for meddommere
-
DOMSTOLADMINISTRASJONEN, organisasjonsnummer 926 721 720
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 47 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Tekststørrelse er angitt med piksler, som gjør at størrelsen ikke er relativ til størrelsen nettleseren bruker. Dersom bruker forstørrer hele siden skalerer imidlertid teksten som den bør. Dette bør utbedres ved å bruke relativ font-size på tekst.
Mangelen påvirker brukere som er svaksynte, blinde eller på annen måte har vansker med å lese eller orientere seg visuelt, da det hindrer dem i forstørre teksten på siden, for eksempel via hjelpemiddelteknologi.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Nettstedet har en <title>, men undersider mangler utdypende <title>-elementer som beskriver sidens spesifikke innhold.
Dette kan utbedres.
Mangelen gjør det vanskeligere å bruke verktøy som tilrettelegger for svaksynte, og personer med nedsatt kognisjon, motorikklesevansker eller problemer med kortidsminne.
- Innhold som bryter kravet
I hovedsak oppfylt. Det mangler noen aria-labler som f.eks på "Sak"-siden på lenken “Alle saker”. Det må legges til.
Det mangler også aria-label på ledeteksten på skjema for å søke om inhabilitet.
Manglene gjør det vanskeligere å bruke tjenesten for personer som bruker taleinput eller liknende verktøy. Dette gjelder for eksempel personer med nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
lang-attributt mangler og bør legges til.
Mangelen gjør det vanskeligere for blinde, svaksynte og personer med nedsatt kognisjon å bruke nettsiden.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Skjemaene i nettstedet er svært enkelt utformet. De har valideringsregler i noen tilfeller, og brukeren veiledes da til korrekt utfyllelse.
Skjemaene brukes til å varsle om at meddommeren kan være inhabil, eller søke om fritak fra en sak. Innsending starter en behandling i domstolen om meddommerens juridisk bindende forpliktelser i saken.
Skjemaene oppfyller i dag ikke krav til reverserbarhet.
Hvis brukeren sender inn skjema feilutfylt vil de få avklaring hos domstolen og blir bedt om å sende inn på nytt.
En innsending med feil informasjon har dermed ikke store nok negative konsekvenser for brukeren til at vi mener at reverserbarhet er nødvendig.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Mangler lang-attributt, som bør legges til.
Mangelen fører til at hjelpemidler og nettlesere ikke kan korrekt angi riktig språk på nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Nettsiden mangler korrekt strukturert <footer>.
Mangelen fører til at brukere som er avhengige av visse teknologier ikke korrekt kan identifisere hva som tilhører kolofon/footer/sidenoter og hva som tilhører hovedinnholdet på siden. Gjelder blant annet blinde og svaksynte, døvblinde og personer med nedsatt motorikk.
Footer er planlagt implementert i månedsskiftet januar/februar 2023.
- Innhold som bryter kravet
Spinnere og driftsmelding mangler role.
Dette fører til at brukere av hjelpemiddelteknologi kan ha problemer med å få rett fokus på siden, for eksempel blinde og personer med nedsatt syn, og personer med nedsatt kognisjon.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Norges domstoler har flere tjenester som retter seg mot eksterne brukere og er underlagt krav om universell utforming(UU). Dette inkluderer blant annet nettsteder for alle alminnelige domstoler og jordskifterettene, webløsninger for meddommere og selvprosederende, og andre løsninger vi tilbyr ut mot innbyggerne i Norge.
Hele befolkningen kan ha behov for å komme i kontakt med domstolene en eller flere ganger i løpet av livet. Derfor prioriterer vi god brukeropplevelse høyt, og vi har stort fokus på å bygge tjenester som kan benyttes av brukere på tvers av funksjonsnivå og teknologisk kompetanse.
Universell utforming og klarspråk er en integrert del av utviklingsprosessen for våre tjenester, og vi arbeider med nye retningslinjer for jevnlig revisjon av våre løsninger. Utover dette har vi rutiner som skal sørge for at følger kravene om UU:
- UU er en del av våre design- og utviklingsprosesser, og skal tenkes på tidlig, f.eks i utforming av komponenter til designsystemet.
- Vi jobber brukersentrert, og involverer brukeren i alle faser av utviklingsprosessen.
- Vi følger prinsipper for klart språk.
- Alle løsninger testes opp mot UU-kravene før de godkjennes.