-
Valler videregående skole
-
AKERSHUS FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 783
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 10 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
- Artikkeloversikt på forsiden: Alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
- Webpart for emnetypebilde: Dersom alternativ tekst for emnetypebilde i webparten er tom skal ikke lightbox vises.
- Filgalleri: Lenkeikonene mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst kommer ikke med i HTML-kode.
- Imagemap: Lenketeksten bør inneholde informasjon om at lenken åpnes i nytt vindu.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har et kart på nettsiden som viser hvor skolen ligger. Dette kartet er ikke omfattet av regelverket.
- Innhold som bryter kravet
Youtube-video som ikke er tekstet
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knyttet til viktige nettbaserte administrative funksjoner.
- Innhold som bryter kravet
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Områdemelding: Det vil legges inn en skjult overskrift på områdemeldingene som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
- Tabell: Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
- Kalender, nyhetsliste, søk: Hopp i overskriftskoder. En del design har doble overskrifter med kode h1.
- Innhold som bryter kravet
Alle steder der ikoner med italic-element er benyttet skal skjules for skjermleseren. Dette gjelder for eksempel ikon for å bla til neste bilde i et bildegalleri.
Leverandør av publiseringsløsningen jobber med å rette feilen.
- Innhold som bryter kravet
Søkefeltet har for dårlig kontrast. Dette gir dårlig lesbarhet. Leverandør vil utbedre dette.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Ikke alle lenketekster er gjennomgått og rettet til tydelige og funksjonelle beskrivelser. Jobbes med. Bruker kan finne det vanskelig å forstå innholdet i lenken.
- Innhold som bryter kravet
Ikke alle overskrifter og ledetekster er gjennomgått og redigert. Kan ha konsekvenser for brukeren til å forstå innhold og informasjon.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke mulig å velge språkkode for moduler som kan settes inn i artikler feks. egendefinert, faq, tabeller. Det er heller ikke mulig å angi språk for kalenderoppføringer. Dette gjør at de som bruker verktøy for å få opplest tekst ikke vil høre den på andre språk om teksten er oversatt.
Leverandør av publiseringsløsningen jobber med å rette dette.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Person: Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.
Leverandøren jobber med å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere universell utforming på vår nettside.