-
ntnu.inspera.no
-
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, organisasjonsnummer 974 767 880
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 21 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det er bilder som ikke oppfyller kravet til beskrivende alt-tekst. Noen bilder har feil alt-tekst, f.eks. "Bakgrunnsbilde". Noen dekorative bilder har alt-tekst, men burde ikke hatt det. Det er også bilder som oppfyller kravet om beskrivende alt-tekst. På grunn av stor innholdsproduksjon av eksamensoppgaver, er det vanskelig å unngå at enkelte bilder får feil alt-tekst.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet denne type innhold under testingen, men vi vet at det brukes både video og lyd i enkelte eksamensoppgaver. Noen av disse vil antakelig ikke tilfredsstille kravene. Enkelte videoer (f.eks. ultralyd) og lydklipp (f.eks. diktat i språkfag) er av en slik natur at det av faglige årsaker ikke kan gis tekstlige alternativ.
- Tilgjengelige alternativ
I enkelte tilfeller vil studenter med funksjonsnedsettelse kunne få tilrettelagt eksamen eller alternativ eksamensform.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet video med lyd under testtingen, men det antas at vi har denne type innhold. Noen videoer med lyd har teksting, men det må antas at det også finnes brudd på kriteriet.
- Tilgjengelige alternativ
I enkelte tilfeller vil studenter med funksjonsnedsettelse kunne få tilrettelagt eksamen eller alternativ eksamensform.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte videoer (f.eks. ultralyd) og lydklipp (f.eks. diktat i språkfag) er av en slik natur at det av faglige årsaker ikke kan gis tekstlige alternativ.
- Tilgjengelige alternativ
I enkelte tilfeller vil studenter med funksjonsnedsettelse kunne få tilrettelagt eksamen eller alternativ eksamensform.
- Innhold som bryter kravet
Det er eksempler på innholdselementer som er feil kodet. Eksamensoppgaver mangler overskriftsnivåer, siden det ikke kan defineres av faglærer i tekstredigeringsverktøyet.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet brudd under testingen, men det er rimelig å anta at det finnes tilfeller hvor instruksjoner gis ut fra sensoriske egenskaper. Dette på grunn av det store antallet eksamensoppgaver som lages.
- Tilgjengelige alternativ
Studenter med særskilte behov kan søke om tilrettelagt eksamensavvikling.
- Innhold som bryter kravet
Knappen "Nullstill" på flervalgsoppgaver er bare markert med blå farge. Lenken "... eller med registrert bruker" på innloggingssida er også bare markert med blå farge. Dette er de eneste bruddene som ble funnet i testingen, men på grunn av antall eksamensoppgaver er det rimelig å anta at det finnes tilfeller der farge er brukt til å formidle informasjon.
- Innhold som bryter kravet
Det er generelt god kontrast i systemet, og det finnes en høykontrastløsning i løsningen. Under testingen ble det funnet eksempler på tekst som med høykontrastløsning fikk svært lav kontrast slik at teksten ble uleselig. Dette skyldes trolig at teksten er kopiert inn fra Word eller annen tredjeparts programvare. På grunn av antallet eksamensoppgaver er det rimelig å anta at det finnes flere liknende tilfeller.
- Tilgjengelige alternativ
Studenter med særskilte behov kan søke om tilrettelagt eksamensavvikling.
- Innhold som bryter kravet
Det ble i testingen funnet bilder av tekst i eksamensoppgaver. Vi er kjent med at det forekommer slike feil også i andre oppgavesett. På grunn av det store antallet eksamensoppgaver som lages, er det vanskelig å unngå at dette skjer.
- Tilgjengelige alternativ
Studenter med særskilte behov kan søke om tilrettelagt eksamensavvikling.
- Innhold som bryter kravet
På små skjermer, f.eks. mobiltelefon, kan navigasjonen bli vanskelig å bruke. Små skjermer kan også gjøre at informasjon om gjenstående tid blir kuttet av. Zoom fungerer heller ikke godt på iframe-innhold og innebygde dokumenter.
- Tilgjengelige alternativ
Studenter med særskilte behov kan søke om tilrettelagt eksamensavvikling.
- Innhold som bryter kravet
Det ble i testingen ikke funnet innhold som bryter med kravet. Andre institusjoner med samme eksamensløsning har imidlertid funnet meningsbærende grafikk med for dårlig kontrast, og det antas derfor at dette også gjelder for NTNU.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke mulig å endre lydnivå i prøver med lydfiler uten bruk av mus. Tastaturnavigasjon fungerer heller ikke på oppgavetypen "Feltvalg".
- Tilgjengelige alternativ
Studenter med særskilte behov kan søke om tilrettelagt eksamensavvikling.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke unike sidetitler på enkeltoppgaver, bare på oppgavesett. Dette kan gjøre navigasjon i oppgavesettet mer utfordrende for personer med skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
Tabulatorrekkefølgen er ikke logisk i tokolonneoppsett. Det kan gjøre det tastaturnavigasjon utfordrende.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet feil i testingen, men på grunn av det store antallet eksamensoppgaver i systemet, antas det at det finnes brudd på kravet.
- Innhold som bryter kravet
Innebygde PDF-er får ikke fokus når man navigerer seg dit. Dette gjør det vanskelig for personer som bruker tastaturnavigasjon å vite hvor de befinner seg i oppgavesettet.
- Innhold som bryter kravet
Alle inndatafelt har Aria-label "Du har tekstverktøyet aktivert. Din tekst lagres automatisk." Dette betyr at det blir ledeteksten for alle inndatafeltene, men de stemmer ikke overrens med de visuelle ledetekstene.
Knappen "Hopp til navigasjon" har Aria-label "Hopp til oppgavenavigasjon".
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Innholdsprodusenter som legger inn innhold på annet språk har ikke mulighet til å kode deler av teksten på annet språk.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet feil i testingen, men vi vet at det ikke er mulig å gi inndatafelt en beskrivelse i oppgavetypene "Fyll inn tekst" og "Fyll inn tall". Dette ivaratar ikke kravet om ledetekst.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Enkelte sider kan, i følge leverandøren, inneholde kodefeil.
- Innhold som bryter kravet
Det ble ikke funnet brudd i testingen, men vi vet at innebygd skjermleser ikke fungerer på meldinger som sendes til kandidater underveis i prøven.
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Generell informasjon om NTNUs arbeid med universell utforming av IKT finnes på nettsiden https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Universell+utforming+av+IKT+ved+NTNU.
Vi jobber med å få økt fokus på universell utforming av materiell brukt i undervisning og vurdering. Det har i 2023 blitt gjennomført kurs i universell utforming av oppgavesett i Inspera Assessment, og vi ønsker å utvide dette tilbudet.