-
Canvas Student Android
-
Android
-
7.0.2
-
Både mobiltelefon og nettbrett
-
UNIVERSITETET I OSLO, organisasjonsnummer 971 035 854
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 22 av 42 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter. Det finnes tabeller som er lagt inn uten alt-tekst som dermed ikke blir lest opp.
Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og er enten embeddet i Canvas fra UiOs nettsider (uio.no) eller gjort tilgjengelig i Canvas via et LTI (Panopto). Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak.
Av de videofilene som er lagret i Canvas er det noen som mangler teksting. Vi håper på sikt at LTIet Ally vil oppdage disse bruddene.
Det jobbes med å få innholdsprodusenter til å oppdatere video- og lydfilene i Canvas, Panopto og nettsidene (uio.no) med undertekster eller alternativ tekst.
- Innhold som bryter kravet
Canvas som produkt gir mulighet for å legge til undertekster, men det er ett tilfelle hvor Canvas som produkt forhindrer brukeren å legge til undertekster – dersom videofilen er publisert i Filer på Canvasrommet, men ikke i en nettside på rommet, er det ingen funksjonalitet for å legge til undertekster.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter kravet
Dette kravet ble ikke testet i siste runde med uu-testing av Canvas, men det er grunn til å tro at videoer publisert etter 1. februar 2024 på uio.no eller Panopto som er gjort tilgjengelig i Canvas (eller videoer lastet opp til Canvas etter 1. februar 2024) vil mangle tilstrekkelig synstolking.
- Innhold som bryter kravet
Innhold:
- Overskrifter: Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også nettsider og publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er også noen steder hvor innholdsprodusenten bruker styles framfor overskriftsnivåer.
-
Lister: Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.
-
Tabeller: Det finnes noen tabeller som er laget av innholdsprodusenten for å styre layout på nettsiden. Det finnes også noen tabeller som er kodet feil. Dette fører til feil opplesing av tabeller.
Produkt:
-
Tabeller: Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: “Siste aktiviteter”-visningen i dashbordet, studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger. Et annet brudd: Etter at en student leverer en quiz (Classic Quizzes) og havner på resultatsiden er det gitt en oppsummering av forsøkene i en tabell. Summary-attributet angir retning og henviser til en annen tabell, som er begge feil. I tillegg blir retningsinstruksene feil for brukere med mindre skjerm og app-brukere.
- Innhold som bryter kravet
Publiserte dokumenter (ppt og pdf) kan ha feil leserekkefølge.
Feil bruk av tabeller kan føre til feil i opplesningen.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke avdekket brudd i testet utvalg, men vi vet/antar at det finnes brudd som for eksempel i oppgaveinnlevering får ikke brukeren tilgang til samme innhold i stående visning. Sidetitler forsvinner på toppen av skjermen.
- Innhold som bryter kravet
Innhold:
Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst, feil som er gjort av innholdsprodusenten. Lysegrå bakgrunnsfarge fører til helt uleselig innhold hvis man bruker mørkt tema.
Produkt:
-
Knappene "Neste" og "Forrige" har for lite kontrast.
-
- Tilgjengelige alternativ
Canvas har en høykontrast løsning, i tillegg så er det mulig å øke kontrasten på sin egen enhet. Anbefaler også å ikke bruke mørkt tema da det fører til flere kontrast feil.
- Innhold som bryter kravet
Teksten forstørres på appen men noe av teksten under "Submit Assignment" knappen blir gjemt. Avkortet tekst (produkt, ikke innhold) på rubrikk-lenken og "Lever"-knappen.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte nettsider og dokumenter som for eksempel bannerlogo med institutt navn. Bilder av tabeller uten alt-tekst som ikke kan leses opp.
- Innhold som bryter kravet
Innhold som bryter kravet
Noen bilder, grafikk og andre meningsbærende grafiske elementer i Canvas kan ha for dårlig kontrast.
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å publisere GIFs i nettsider. Men GIFs over 5 sekunder har ikke pause/stopp/skjul-funksjoner fordi Canvas som produkt mangler en avspillingsknapp for å møte dette kravet.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. LTIet Ally varsler om GIFs i Canvas som bryter dette kravet og Ally gir innholdsprodusenten mulighet til å slette filen fra Canvas. Systemeier for Canvas sletter med jevne mellomrom alle GIFs som Ally varsler om.
- Innhold som bryter kravet
Skjermleserbrukere får feil rekkefølge på opplest tekst i filer fordi rekkefølgen av foilene ikke er riktig. Feil i dokumenter som ikke bruker riktig overksrifter.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd på skjemaelement i testutvalget, men det finnes manglende overskrifter i noen sider og dokumenter (ppt og pdf).
- Innhold som bryter kravet
Får dårlig fokus på hva som leses opp i Quiz oppgavene. Oppgaveteksten er embedded i siden og hvis den er større en selve siden vil ikke markøren kunne følge eller vise hele teksten.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. Synlig tekst og ledetekst er av og til ikke like på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker i kriterium 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst).
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke mulig å endre språk for selve appen. Det vil føre til forskjeller mellom TalkBack/oppleser språket og app-innstillingene.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. Det mangler en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. Slik som med bruddet på 3.3.1 Identifikasjon av feil, mangler det en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold finnes i Canvas. Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Oslo jobber kontinuerlig og målrettet med universell utforming i læringsplattformen Canvas. Ett ledd i dette har vært å bygge uu-kompetansen hos systemeier/systemforvalter og øke samarbeid med ulike enheter sentralt på UiO for å kunne bistå ansatte og enheter i dette arbeidet.
UiO har redaksjonelle utfordringer ved å være et stort universitet med mange publisister og forelesere som produserer innhold og undervisningsmateriell. Vi har fokus på opplæring og rådgivning av disse for å redusere andelen redaksjonelle feil. Vi har også implementert Ally, et tredjepartsverktøy (et LTI) som hjelper ansatte med sine uu-brudd inne i Canvas.
Samtidig vil vi fortsette å jobbe med rettinger av uu-brudd i rammeverk og sikre at uu er en sentral del av all nyskapende undervisning ved UiO.