-
Oslo Innovation Week
-
OSLO BUSINESS REGION AS, organisasjonsnummer 912 588 114
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 16 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden inneholder videoer uten tekstalternativer, slik som transkripsjoner eller undertekster.
Konsekvens for brukeren: Dette utelukker brukere med hørselsnedsettelser fra å få tilgang til informasjonen som deles i videoene. Det påvirker også personer som av ulike grunner ikke kan lytte til lyden i videoene, inkludert de som er i støyfulle omgivelser eller trenger å bruke innholdet i stillhet. Uten tekstalternativer går disse brukerne glipp av viktig innhold, noe som gjør nettstedet mindre tilgjengelig og inkluderende.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden inneholder forhåndsinnspilt videoinnhold uten lydtekst for visuelle elementer.
Konsekvens for brukeren: Dette ekskluderer brukere med synshemming fra å forstå visuell informasjon som presenteres i videoer. Lydtekst er avgjørende for at disse brukerne skal kunne oppfatte handling, uttrykk, og andre visuelle elementer som ikke er tilgjengelige gjennom lydsporet alene. Uten denne tilretteleggingen går brukere med synshemming glipp av viktig informasjon, noe som kan føre til misforståelser eller en følelse av utestenging fra innholdet. Dette underminerer prinsippet om lik tilgang til informasjon for alle brukere, som er en kjernekomponent i WCAGs retningslinjer for tilgjengelighet.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden formidler informasjon, struktur og relasjoner hovedsakelig gjennom visuell presentasjon uten å sikre at denne informasjonen er tilgjengelig for assistive teknologier.
Konsekvens for brukeren: Dette begrenser tilgjengeligheten for brukere som er avhengige av skjermlesere og andre assistive teknologier for å navigere på nettet. Når struktur og relasjoner, som overskriftsnivåer og tabellstrukturer, ikke er korrekt kodet, kan brukere med synshemming ha vanskeligheter med å forstå innholdets organisering og hierarki. Dette kan føre til forvirring og gjøre det utfordrende å navigere og forstå innholdet på siden.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden har feil i bruken av overskriftsnivåer (H1, H2, H3, osv.), noe som resulterer i en inkonsekvent eller ustrukturert hierarkisk rekkefølge.
Konsekvens for brukeren: Dette kan føre til forvirring for brukere som er avhengige av skjermlesere og andre assistive teknologier for å navigere og forstå innholdet på nettsiden. Når overskriftsnivåer brukes inkonsekvent eller hopper i rekkefølge (for eksempel fra H1 direkte til H3), kan det forstyrre den meningsfulle rekkefølgen av innholdet. Dette gjør det vanskelig for brukere å forstå hvordan innholdet er organisert, og hvilke deler av innholdet som er mest viktig.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden formidler informasjon, struktur og relasjoner hovedsakelig gjennom visuell presentasjon uten å sikre at denne informasjonen er tilgjengelig for assistive teknologier.
Konsekvens for brukeren: Dette begrenser tilgjengeligheten for brukere som er avhengige av skjermlesere og andre assistive teknologier for å navigere på nettet. Når struktur og relasjoner, som overskriftsnivåer og tabellstrukturer, ikke er korrekt kodet, kan brukere med synshemming ha vanskeligheter med å forstå innholdets organisering og hierarki. Dette kan føre til forvirring og gjøre det utfordrende å navigere og forstå innholdet på siden.
- Innhold som bryter kravet
Feil: På nettsiden er det noen skjemafelt som ikke er merket på en måte som gjør deres formål klart identifiserbare for assistive teknologier, som skjermlesere.
Konsekvens for brukeren: Dette skaper utfordringer for brukere som er avhengige av assistive teknologier for å forstå og fylle ut skjemaer på nettet. Når formålet med inndatafelt ikke er tydelig definert, kan det være vanskelig for disse brukerne å vite hva slags informasjon de skal oppgi, spesielt for personer med kognitive funksjonshemminger. Dette kan føre til feilinntasting, økt tidsbruk, og generell frustrasjon, som igjen reduserer nettstedets brukervennlighet og tilgjengelighet.
- Innhold som bryter kravet
Feil: På nettsiden er det noen skjemafelt som ikke er merket på en måte som gjør deres formål klart identifiserbare for assistive teknologier, som skjermlesere.
Konsekvens for brukeren: Dette skaper utfordringer for brukere som er avhengige av assistive teknologier for å forstå og fylle ut skjemaer på nettet. Når formålet med inndatafelt ikke er tydelig definert, kan det være vanskelig for disse brukerne å vite hva slags informasjon de skal oppgi, spesielt for personer med kognitive funksjonshemminger. Dette kan føre til feilinntasting, økt tidsbruk, og generell frustrasjon, som igjen reduserer nettstedets brukervennlighet og tilgjengelighet.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Nettsiden tillater ikke at brukerne endrer tekstavstander, inkludert linjehøyde, bokstavrom, ordrom, og avsnittsavstand.
Konsekvens for brukeren: Dette kan skape lesevansker for brukere med dysleksi eller andre leseutfordringer, da de kanskje ikke kan tilpasse teksten til en format som er lettere for dem å lese. Mangel på tilpasningsmuligheter kan føre til tretthet, redusert forståelse, og en generell utilfredsstillende opplevelse. For brukere som trenger spesifikke tekstformater for å lese effektivt, kan dette hindre deres evne til å engasjere seg med innholdet på siden
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Selv om sidene har deskriptive titler, er det angitt at ikke alt innhold oppfyller kravet om å ha deskriptive og unike sidetitler, noe som kan tyde på at det er inkonsistens eller unntak i hvordan titler er implementert på tvers av nettsiden.
Konsekvens for brukeren: Brukere, spesielt de som stoler på skjermlesere og andre assistive teknologier, kan oppleve vanskeligheter med å navigere og forstå strukturen og innholdet på nettsiden effektivt. Selv med deskriptive titler på plass for mesteparten av innholdet, kan inkonsistenser eller mangler i noen deler skape forvirring og gjøre det vanskelig for brukere å skille mellom sider, forstå sidens innhold ved et første øyekast på tittelen, og effektivt bruke bokmerker eller historikkfunksjoner.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Selv om nettsiden stort sett har en logisk og sekvensiell fokusrekkefølge, finnes det enkelte tilfeller av store og uventede hopp i fokusrekkefølgen. Dette kan oppstå når brukeren navigerer gjennom siden ved bruk av tastaturet, og fokus flyttes på en måte som ikke følger den visuelle eller logiske strukturen på siden.
Konsekvens for brukeren: Dette kan skape forvirring og usikkerhet for brukere som er avhengige av tastatur eller assistive teknologier for å navigere på nettet. En uventet endring i fokusrekkefølgen kan gjøre det vanskelig for brukere å forstå sammenhengen mellom ulike deler av nettsiden, spesielt for de med kognitive begrensninger eller de som ikke kan se skjermen. Det kan også føre til at viktig innhold eller funksjonalitet blir oversett.
- Innhold som bryter kravet
Feil: På nettsiden finnes det enkelte lenker med ikke-beskrivende tekst, som "klikk her", "les mer", eller lignende generiske uttrykk, uten tilstrekkelig kontekst eller beskrivelse av lenkens destinasjon eller formål.
Konsekvens for brukeren: Dette kan føre til utfordringer for brukere som er avhengige av skjermlesere og andre assistive teknologier, samt de som navigerer via tastaturet. Uten beskrivende lenketekster kan det være vanskelig for brukere å forstå hva slags innhold de kan forvente å finne ved å følge lenken, noe som kan resultere i frustrasjon og ineffektiv navigasjon. Dette er spesielt problematisk for brukere som hopper direkte mellom lenker på en side, da de ikke har tilgang til annen kontekst som kan være visuelt tilgjengelig.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Ikke alle overskrifter på nettsiden er beskrivende eller gir klar informasjon om innholdet de representerer. Dette kan innebære at enkelte overskrifter er vage, generiske, eller ikke reflekterer innholdet i seksjonene de introduserer.
Konsekvens for brukeren: Dette kan forårsake problemer for brukere som er avhengige av skjermlesere og andre assistive teknologier for å navigere på nettet. Når overskrifter ikke er beskrivende, kan det bli vanskelig for disse brukerne å forstå strukturen på siden, skille mellom ulike deler av innholdet, og raskt finne informasjonen de leter etter. Dette kan også påvirke brukere som skanner siden visuelt, da uklare overskrifter ikke bidrar til en effektiv orientering eller navigasjon.
- Innhold som bryter kravet
Feil: På enkelte undersider av nettsiden er det ikke alle interaktive elementer som mottar et synlig fokusindikator når de navigeres til ved bruk av tastaturet. Dette kan omfatte lenker, knapper, skjemafelt og andre navigerbare elementer som ikke tydelig viser når de har fokus.
Konsekvens for brukeren: Dette kan skape betydelige navigasjonsutfordringer for brukere som er avhengige av tastaturet for å navigere på nettsiden, inkludert de som bruker skjermlesere og personer med motoriske funksjonshemminger. Uten en tydelig og synlig fokusindikator kan det bli vanskelig å forstå hvilket element som er aktivt og klar for interaksjon, noe som kan føre til forvirring og ineffektiv navigasjon. Dette kan også øke risikoen for at brukere går glipp av viktig funksjonalitet eller innhold.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Det er identifisert at enkelte skjemaelementer eller deler av nettsiden mangler klare etiketter eller instruksjoner. Dette kan omfatte inndatafelt, valg, og andre interaktive elementer som ikke har tydelig beskrivelse eller veiledning om hva slags informasjon brukeren forventes å oppgi eller velge.
Konsekvens for brukeren: Mangelen på klare etiketter eller instruksjoner kan gjøre det vanskelig for alle brukere, spesielt de med kognitive funksjonshemminger, synshemming, eller de som er avhengige av assistive teknologier, å forstå hvordan de skal interagere med siden. Dette kan føre til feilinntasting, økt frustrasjon, og en generell nedgang i nettstedets brukervennlighet og tilgjengelighet.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Feil: Det er oppdaget klare feil i HTML-koden på nettsiden, som kan omfatte ugyldige elementer, attributter som ikke er tillatt i gitt kontekst, dupliserte id-attributter, eller feil i dokumentstrukturen som bryter mot formaliserte HTML-standarder.
Konsekvens for brukeren: Slike kodingsfeil kan føre til at siden ikke blir korrekt tolket eller presentert av ulike nettlesere og assistive teknologier, som skjermlesere. Dette kan resultere i en inkonsistent og uforutsigbar brukeropplevelse, spesielt for personer som er avhengige av teknologisk assistanse for å navigere på nettet. For eksempel, feil i HTML-strukturen kan forhindre skjermlesere fra å korrekt identifisere og tolke sidenes innhold og struktur, noe som gjør det vanskelig for brukere med synshemming å forstå og navigere på siden.
- Innhold som bryter kravet
Feil: Det er funnet feil i koden relatert til manglende eller feilaktige attributter for navn, rolle, og verdi på interaktive elementer. Dette kan inkludere manglende ARIA-labels, feil bruk av ARIA-roller, eller manglende koblinger mellom etiketter og formkontroller, som forhindrer assistive teknologier i å forstå elementenes funksjon eller formål.
Konsekvens for brukeren: Feil eller mangler i disse attributtene kan forårsake betydelige barrierer for brukere som er avhengige av assistive teknologier, som skjermlesere, for å navigere og interagere med nettsiden. Uten korrekt identifikasjon og beskrivelse av elementenes navn, rolle, og verdi, kan det bli vanskelig for disse brukerne å forstå hvordan de skal interagere med siden.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi er forpliktet til å gjøre vår nettside og digitale tjenester tilgjengelige for alle, og vi erkjenner at det er rom for forbedringer. Vår dedikasjon til tilgjengelighet er ikke bare et juridisk krav, men en kjerneverdi som gjenspeiler vår innsats for å skape en inkluderende digital opplevelse for alle brukere.
Vi er allerede godt i gang med å gjøre endringer som vil forbedre tilgjengeligheten på vår nettside. Dette inkluderer å sikre at all vår audiovisuelle media har tekstalternativer og lydtekster, og at vår kildekode oppfyller de strengeste standardene for webtilgjengelighet.
Vårt team arbeider også tett med eksperter på tilgjengelighet for å revurdere og oppdatere vår tilnærming til webdesign og utvikling. Vi er i ferd med å implementere endringer som vil gjøre vår nettside mer navigerbar og forståelig for alle brukere, uavhengig av deres fysiske eller teknologiske behov.
Tilgjengelighet er en løpende reise, og vi er forpliktet til kontinuerlig forbedring. Hold øye med fremtidige oppdateringer om vår fremgang.