Tilgjengelighetserklæring for Foreldreundersøkelsen i skole

  • Foreldreundersøkelsen i skole
  • UTDANNINGSDIREKTORATET, organisasjonsnummer 970 018 131
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UTDANNINGSDIREKTORATET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Foreldreundersøkelsen i skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Logo mangler angivelse av rolle som skal fortelle en skjermleserbruker at logoen er et bilde.

role=img

Innhold som bryter kravet

1. Siden har H1, men denne er tom. Det vil si at for en skjermleser så vil bruker få lest opp først H2 og så H3. Bruker kan da tro at han/hun har gått glipp av noe siden H1 ikke leses opp.

2. Det er brukt bold/fet skrift for å fremheve teksten. En skjermleserbruker vil ikke få lest opp at tekst er fremhevet.

3. Alle radiobuttons mangler label/beskrivelse.

4. Tabelltittel er tom.

Innhold som bryter kravet

Ved bruk av skjermleser, når man piler seg nedover siden så stopper den ikke når man kommer til "neste"-knappen som er siste element på siden. Den stiller seg helt nederst på siden og leser opp "Klikkbar", en skjermleserbruker må da pile seg opp igjen for å komme tilbake til neste knappen.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Når jeg bruker skjermleser og piler meg nedover siden så stopper den ikke når kommer til "neste"- knappen som er siste element på siden. Den stiller seg helt nederst på siden og leser opp "Klikkbar", en skjermleserbruker må da pile seg opp igjen for å komme tilbake til neste knappen. 

Se også krav 1.3.2.


 

Innhold som bryter kravet

Sidene mangler mulighet til å hoppe til hovedinnhold.

Innhold som bryter kravet

Her vises en ledetekst som ikke er tilgjengelig for en skjermleserbruker. Ledetekst blir ikke lest opp. Når man kommer fra foregående side så stiller markøren seg rett på knappen "JA", som igjen vil si at en bruker med skjermleser ikke kan vite at hjelpetekst finnes.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det mangler språkangivelse på alle sider.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Logo mangler angivelse av rolle som skal fortelle en skjermleserbruker at logoen er et bilde.

role=img


 


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .