Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Utvikling av ledergruppen

Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 8 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Utvikling av ledergruppen slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har to avvik i dette kriteriet.

  • Det forekommer noen bilder som ikke har alternativ tekstbeskrivelse. Dette fører til at opplesende hjelpemidler ikke formidler hva som er innhold, motiv og illustrasjoner på bildet.
  • Grafiske element som kun er ment for å være dekorative har en alternativ tekstbeskrivelse. Disse dekorative elementene er ikke relevante for ikke-seende brukere ettersom det allerede finnes en visuell tekst som tydeliggjør innholdet. Dette er reduntant informasjon og kan være overveldende for brukere med opplesende hjelpemidler.

Vi arbeider med å utarbeide gode retningslinjer for å rette opp i dette.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke kravet på grunn av at informasjon og relasjoner ikke alltid formidles programmatisk i koden. 

Dette gjelder:

  • Overskrifter som hopper nivåer.
  • Tekst som fungerer som overskrifter, blir ikke formidlet som overskrifter.
  • Lister blir ikke formidlet som en liste på grunn av at ikke er programmatisk satt opp riktig.

Disse avvikene skaper størst utfordringer for brukere som ikke ser og som bruker skjermleser, og fører til at det kan være vanskelig å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte deler av kurset.

Innhold som bryter kravet

Det har blitt brukt bilder av tekst i kurset, noe som påvirker flere brukergrupper, som brukere med opplesende hjelpeverktøy eller de som trenger forstørrelse. Hjelpeverktøy formidler ikke teksten i kurset da de er laget av bilder. I tillegg vil disse bildene ha dårlig oppløsning ved forstørring. Noe som påvirker brukere som trenger å forstørre grensesnittet.

Vi vil se på et alternativ til å formidle samme informasjon via tekst i stedet

Innhold som bryter kravet

Det er avvik i dette kriteriet på grunn av at det forekommer tekst i bilder som ikke oppfyller kontrastkravet. Dette er en utfordring for brukere med nedsatt syn og nedsatt fargesyn. Konsekvensene er at brukere ikke ser informasjonen i bildet.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Etter en stund vil man automatisk logges ut av kurset, hvor det ikke er mulig å forlenge økten. Dette kan oppstå når brukeren har forlatt enheten sin en stund. Her finnes det ingen advarsel for brukeren, hvor vi ser på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin. Dette er et problem for alle brukere, men mest for brukere med kognitive vanskeligheter.

Innhold som bryter kravet

Avviket i dette kriteriet forekommer av at lenker for å gå videre til neste, eller tilbake til forrige modul i kurset fører til oversikt over alle kurser i DFØ. Det fører til avbrudd i kurset og skaper forvirringer generelt for alle.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke dette kriteriet på grunn av at navnet "kursmeny" brukes på flere ulike landingssider i grensesnittet med ulike formåler. Det brukes på forsiden av kurset om Utvikling av Ledergrupper, og det brukes på en lenke som brukes på mange sider i grensesnittet.

Det kan oppleves som forstyrrende alle brukere, og noe som også påvirker flyten i kurset.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Nettsiden har noen mangler i forhold til hvor robust koden er – for å kunne fungere godt for personer med skjermlesere, stemmestyring eller andre typer hjelpemidler. 

Avvikene gjelder:

  • Lister som er plassert inne i en overskriftselement.
  • Bilde som er plassert inne i en overskriftselement
  • Tomme tekstelementer

Med disse avvikene vil ikke hjelpeteknologier formidle innholdet, eller formidle feil informasjon til brukere som ikke ser.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .