Tilgjengelighetserklæring for Entur (Android)

  • Entur (Android)
  • Android
  • 12.1.0
  • Mobiltelefon
  • ENTUR AS, organisasjonsnummer 917 422 575
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 19 av 42 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
ENTUR AS kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Entur (Android) slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Kartet er ikke tilgjengelig for de som bruker skjermleser, siden vi har valgt å slå av kartet når skjermeleser er aktivert.

QR-kode og dagens bilde på en aktiv billett har ikke tekstalternativ og er usynlig for skjermleser. Disse er dermed ikke tilgjengelige for skjermleserbrukere.

I autosuggest i reisesøk og under avganger bruker vi ikoner for å indikere om det du kan velge er en adresse eller et stoppested, og hvis det er et stoppested, hvilke transportmidler som går fra stoppestedet. Denne informasjonen er ikke tilgjengelig for skjermleserbrukere og gjør at det er vanskeligere å vurdere om det de velger er riktig sted/stopp.

Menypunktet for språk indikerer valgt språk ved bruk av flagg-ikon. Ikonet er ikke tilgjengelig for skjermleserbrukere. Siden man uansett må trykke seg inn på siden for å endre språk, velger vi å ikke gjøre ikonet tilgjengelig for skjermlesere, slik at skjermleserbrukere ikke må lese over mer innhold enn nødvendig.

Innhold som bryter kravet

Leserekkefølgen når man er i NETS-steget av betalingsflyten er ulogisk. Dette gjelder også leserekkefølgen på billetter og på Kjøp og kvitteringer. Interaksjon og lesing på disse sidene kan være forvirrende for skjermleserbrukere.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke mulig å bruke appen i liggende format. Dette gjør at brukeren ikke kan velge den visningsretningen som passer best for seg, og dette kan spesielt være en ulempe for synshemmede eller personer med nedsatt motorikk.

Innhold som bryter kravet

Hvis man zoomer langt ut i kartet vårt indikeres et stoppested med en liten prikk. Avhengig av om det er et busstopp, trikkestopp, t-banestopp, en ferjekai eller en togstasjon endrer prikken farge. For brukere med fargeblindhet eller nedsatt syn vil det derfor være vanskelig/ikke mulig å se forskjell på stoppene.

Enkelte elementers status vises kun ved fargebytte: At en avgang er forsinket i kompakt visning av favorittlinjer og hvilken side som er valgt i bunnmenyen. Dette er spesielt utfordrende for fargeblinde, som ikke får samme mulighet til å forstå/tolke innholdet.

Tilgjengelige alternativ

Hvis du zoomer inn i kartet vil ulike stoppesteder indikeres med ikon for transporttype i tillegg til farge.

I separat visning av favorittlinjer ser man både ny og gammel avgangstid. Man ser dette også ved å gå inn på avgangen.

Innhold som bryter kravet

Teksten til passerte avganger og noen små tekster har for svak kontrast. Dette innholdet kan derfor være vanskeligere å se for mange, særlig svaksynte og fargeblinde.

Innhold som bryter kravet

Enkelte ikoner forblir små, selv om teksten forstørres. Disse ikonene vil for enkelte brukere være vanskelige å se, særlig de med redusert syn.

Innhold som bryter kravet

I grafiske fremstillinger av en distanse hvor man må gå benyttes det lysegrå prikker. Det benyttes også grå prikker for å indikere stoppesteder på en linje. Disse prikkene har lavere kontrast enn kravet. Noen toggle switches og kart-elementer (parker og asfalt) har for svak kontrast. Dette innholdet kan derfor være vanskeligere å se for mange, særlig svaksynte og fargeblinde.

Tilbakeknappen har i enkelte tilfeller for dårlig kontrast mot bakgrunnen og vil i disse tilfellene være vanskelig å oppfatte for de fleste brukere som ikke bruker skjermleser.

Tilgjengelige alternativ

Distansen du må gå er også beskrevet med tekst slik at man ikke må kunne se den grafiske fremstillingen for å forstå at reisen inneholder gange.

Stoppesteder på en linje er presentert i tekst og i en slik rekkefølge at du vil kunne forstå rekkefølgen uten å se prikkene i den grafiske fremstillingen.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen knapper og kort som ikke leses av skjermleser og derfor er utilgjengelige for skjermleserbrukere.

Innhold som bryter kravet

Dagens bilde på billetten har en blinkende animasjon som brukeren ikke kan stoppe. Denne funksjonen må vi beholde, siden det kreves ved billettkontroll og er en måte å indikere at billetten er ekte.

Innhold som bryter kravet

Vi har enkelte lenke- og knappetekster som er veldig generelle. Dette kan gjøre det vanskelig å tolke hva som skjer når man trykker på dem.

Innhold som bryter kravet

Enkelte overskrifter og tekster er for generelle eller lite beskrivende. Dette kan gjøre det vanskelig å forstå hva man finner på en side eller hva som skjer når man trykker på en knapp.

Innhold som bryter kravet

I kartet må man bruke to fingre for å zoome. Dette gjør at brukere med nedsatt motorisk evne kan få problemer med å interagere med kartet.

Innhold som bryter kravet

Enkelte knappetekster og ikoner leses ikke opp av skjermleser. Placeholder i enkelte skjemalementer synes ikke når skjermleser er på. Enkelte knapper har ikke samme navn visuelt og i koden. Dette gjør det vanskeligere å interagere med komponenten for seende som bruker skjermleser, men også i noen situasjoner blinde skjermleserbrukere.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Når til- og fra-feltet i reisesøket fylles ut, trigges det automatisk et nytt reisesøk. Dette er et bevisst interaksjonsgrep for å gjøre reisesøk raskt og enkelt. Brukere med for eksempel nedsatt motorikk eller syn kan oppleve at de setter i gang et uønsket reisesøk hvis de trykker på feil forslag i autosuggest.

Innhold som bryter kravet

Enkelte skjemaer sier ikke ifra dersom du prøver å fullføre skjemaet uten å ha fylt ut alt, dette gjør at det kan være vanskelig å forstå hva som må til for å få lov til å trykke seg videre.

Innhold som bryter kravet

Enkelte skjemafelter mangler instruksjoner om hva som skreves for at du skal fylle de ut riktig. Noen felter er heller ikke tydelig på om de er obligatoriske eller frivillige. Dette kan gjøre det vanskelig å fylle ut disse feltene.

Innhold som bryter kravet

Enkelte feilmeldinger til skjemaelementer er ikke veldig hjelpsomme, og det kan derfor være vanskelig for brukeren å vite hva de må gjøre for å få gjennomført handlingen.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Enkelte komponenter oppgir feil status til skjermleser. Flere komponenter mangler rolle og sier ikke ifra at de er en knapp til skjermleser.

Innhold som bryter kravet

Det er flere steder i appen hvor skjermleser ikke gir beskjed om statusendringer og statusbeskjeder. Dette gjør navigasjon og interaksjon for skjermleserbrukere mindre oversiktig og forutstigbart.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Entur har rundt ti nettløsninger som retter seg mot eksterne brukere og som er underlagt krav om universell utforming (UU). Dette er hovedsakelig løsninger og tjenester som er direkte eller indirekte knyttet til reisesøk, informasjon, reiseplanlegging, billettkjøp og betaling. Entur ikke er ansvarlig for selve reisen, dvs. for stoppesteder, ombordstigning, kjøretøyet, forsinkelser med mer.

Entur har et samfunnsansvar knyttet til at det skal være enkelt å velge kollektivt, og UU har høy prioritet hos oss. Det er en viktig designbeslutning å inkludere alle, ikke bare fordi vi må på grunn av lovkrav, men fordi det er det riktige å gjøre med tanke på inkludering og likestilling. Det skal være enkelt for alle å søke opp en reise, bestille og betale en billett selvbetjent i våre nettløsninger.

UU er en integrert del av arbeidsprosessene til våre utviklingsteam. For å sikre dette tilrettelegger vi for kontinuerlig kompetansebygging og erfaringsutveksling om temaet. I tillegg strekker vi oss etter at all ny funksjonalitet er designet og utviklet etter prinsipper for universell utforming. Vi gjør også jevnlig brukertester med ulike brukergrupper for å sikre at vi hensyntar ulike behov.

Hos Entur er det enkelte team ansvarlig for at de digitale produktene de lager oppfyller krav til universell utforming. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om våre nettløsninger på tilbakemelding@entur.org