Tilgjengelighetserklæring for Canvas Student (Android)

  • Canvas Student (Android)
  • Android
  • 7.5.1
  • Mobiltelefon
  • HØGSKULEN PÅ VESTLANDET, organisasjonsnummer 917 641 404
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 22 av 42 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKULEN PÅ VESTLANDET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Canvas Student (Android) slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder i publiserte sider og dokumenter. Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder ikke er markert som dekorative. Dette gjør at informasjonen kan bli utilgjengelig for personer med nedsatt syn.

Innhold som bryter kravet

Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte podkaster som ligger utenfor Canvas. Her er det mangler på tekstalternativ. Dette gjør at informasjonen kan bli utilgjengelig for brukere med nedsatt hørsel.

Innhold som bryter kravet

Brudd på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer som ligger utenfor Canvas. Manglende tekstalternativ/kvaliteten på tekstalternativ til videoer kan medføre at informasjonen blir utilgjengelig for personer med nedsatt hørsel.

Innhold som bryter kravet

Brudd på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer som ligger utenfor Canvas. Mangel på synstolking kan hindre tilgang til informasjon for personer med nedsatt syn.

Innhold som bryter kravet

I noen inputfelt i appen brukes plassholdertekst i stedet for visuelle etiketter, og noen knapper er utformet som lenker, noe som kan være forvirrende.

Appen mangler kodede overskrifter, selv om teksten flere steder er formattert som overskrifter. Enkelte elementer ser ut som rullegardinmenyer, men er enten ikke interaktive eller ikke kodet med riktig tilstand (dvs. utvidet eller lukket).

Tabeller er brukt for layout, men dette er ikke visuelt tydelig. Alt dette gjør det vanskelig for brukere med funksjonsnedsettelser, spesielt de som er avhengige av skjermlesere, å forstå appens struktur og få tilgang til nødvendige funksjoner eller informasjon.

Innholdsmessig, det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.

Dette kan påvirke navigasjonen på nettstedet negativt for personer som bruker hjelpemidler.

Innhold som bryter kravet

Noen publiserte dokumenter, ppt og pdf kan ha feil leserekkefølge. Dette kan forvirre brukeren og gjøre innholdet utilgjengelig for brukere som har behov for å få lest opp innholdet via hjelpemiddelteknologi.

Innhold som bryter kravet

I appen brukes farger flere steder for å indikere interaktive elementer som lenker og knapper, samt tilstanden til disse elementene (f.eks. om en bryter er av eller på). 

I den nederste menyen brukes kun farger for å markere hvilken side som er aktiv i appen. Grafiske elementer om frakoblet innhold og i kalenderen bruker kun farger for å skille mellom ulike tilstander eller typer informasjon.

Brukere med nedsatt syn eller fargeblindhet kan ha problemer med å navigere og forstå appens grensesnitt, samt identifisere hvilke elementer som er interaktive eller er aktive.

Innhold som bryter kravet

I noen inputfelt i appen brukes plassholdertekst med et kontrastforhold mindre enn 4,5:1, noe som kan være vanskelig å lese for noen brukere med nedsatt syn.

I tillegg har brukere muligheten til å sette bilder som bakgrunn til teksten, noe som også kan føre til brudd på tilgjengelighetskravene.

Det finnes brudd i tekstlig innhold på publiserte sider og dokumenter. Dette kan gjøre det utfordrende å lese innholdet for personer med nedsatt syn.

Innhold som bryter kravet

Flere sted på iOS hvor tekst avbrytes med ellipse når den er 200%. Brukere med nedsatt synsevne kan mangle tilgang til fullstendig tekst, noe som hindre deres evne til å navigere effektivt gjennom appen eller bruke funksjoner på en tilfredsstillende måte.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller der det er bilde av tekst i publiserte sider og dokumenter. Dette kan føre til at innholdet blir utilgjengelig for brukere som bruker hjelpemiddelteknologi, for eksempel skjermleser.

Innhold som bryter kravet

På flere steder i appen avbrytes tekst med ellipse på grunn av begrensninger i tilgjengelig plass (testet med en bredde på 360 CSS-piksler). Dette kan føre til tap av informasjon og være utfordrende for brukere med begrenset synsevne eller kognitive evner.

Innhold som bryter kravet

I appen brukes brytere og noen grafiske elementer, som piler som indikerer at brukeren kan gå videre under hendelser, meldinger, kunngjøringer osv., med en fargekontrast som er mindre enn 3:1 mot bakgrunnen. Personer med nedsatt syn eller fargeblindhet kan oppleve vanskeligheter med å oppdage og bruke slike elementer, noe som kan føre til problemer med navigasjon i appen, forståelse av viktige funksjoner og tilgang til nødvendig informasjon.

Det også finnes dokumenter som inneholder grafiske objekter som ikke oppfyller kravet. Dette kan føre til at det er vanskelig å lese informasjonen, særlig for svaksynte og fargeblinde personer.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen sider og filer som inneholder GIF-er der brukeren ikke kan stoppe, pause eller skjule innholdet. Dette kan oppleves som forstyrrende for noen.

Innhold som bryter kravet

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
Dette kan redusere brukernes mulighet til å vurdere om lenken er aktuell/ønskelig å åpne.

Innhold som bryter kravet

Noen skjemaelementer mangler synlige overskrifter når plassholdertekst er brukt som ledetekst. Appen har heller ikke kodet overskrifter, selv om tekst er formatert som overskrift flere steder i koden. Dette kan skape utfordringer for brukere med nedsatt kognisjon eller syn, da de kan ha vanskeligheter med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholderteksten forsvinner.

Det er også manglende beskrivende overskrifter på noen sider og dokumenter (ppt og pdf). Dette kan gjøre det utfordrende for personer med nedsatt syn/kognisjon/motorikk å navigere i innholdet til dokumentene.

Innhold som bryter kravet

Noen skjemaelementer bruker plassholdertekst i stedet for synlige ledetekster.

Tilgjengelige alternativ

Skjemaelementer har fortsatt tilgjengelige etiketter.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Hvis språket i appen er satt til norsk av institusjonen, oppstår det feil med noen knapper og skjemaelementer under Kalender som har engelske navn. Den tilgjengelige etiketten for tilbake-knappen er fast på engelsk, selv om rest av appen er på norsk. Dette kan føre til utfordringer for personer som bruker skjermlesere.

I tilleg, er det brudd i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet på siden er annerledes enn det valgte språket i Canvas-rommet eller brukerens/institusjonens valgte språk. Dette kan påvirke informasjonsformidlingen for personer som bruker hjelpemiddelteknologi, for eksempel skjermleser.

Innhold som bryter kravet

I Quiz, når svar med tall er aktivert, vil innholdet som brukeren har ført inn forsvinne hvis det er ført inn bokstaver i stedet for tall. Dette kan forvirre brukere som er blinde eller har nedsatt kognisjon.

Tilgjengelige alternativ

Alt fungerer bra hvis brukeren fører tall i stedet for bokstaver. 

Innhold som bryter kravet

Noen skjemaelementer (for eksempel i Diskusjoner) mangler synlige overskrifter når plassholdertekst brukes som ledetekst. Brukere med nedsatt kognisjon eller syn kan ha utfordringer med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholderteksten forsvinner.

Innhold som bryter kravet

De fleste feiler i testutvalget hadde et forslag til hvordan feilen kan rettes. Når brukeren skal angi tidspunkt for ny eventer, er det ikke gitt noe forslag til hvordan tiden skal presenteres når brukeren tar feil.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Rullegardinmenyene under Moduler gir ikke informasjon om tilstanden, for eksempel om de er "utvidet" eller "skjult". Dette kan være forvirrende, spesielt når modulen er utvidet, men ingen filer er tilgjengelige.

Noen iframes i innhold har ikke tittel. Dette kan føre til at informasjonen ikke er tilgjengelig for skjermlesere og annen hjelpemiddelteknologi.

Innhold som bryter kravet

Når brukeren søker på skoler eller emner, vises automatiske søkeresultater uten at skjermlesere gir noen forklaring om endringen på siden. Dette kan skape utfordringer og forvirring for brukere som er avhengige av skjermlesere, da de ikke blir informert om oppdateringene og dermed ikke får nødvendig informasjon om endringene på siden.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Læringsmiljøet ved HVL skal favne om mangfoldet i studentmassen, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion eller funksjonsevne. Av tiltak som er satt i verk for å oppnå HVL sine målsetninger knyttet til universell utforming av IKT er blant annet: opplæring for ansatte, utvikling av nettressurser, innføring av Ally i Canvas, rådgiving ved anskaffelse av ny programvare, oppstart av fagdidaktisk modul om universell utforming av IKT i undervisning, i tillegg til koordinering av og opplæring i tilgjengelighetserklæringer for HVL sine nettløsninger.

HVL vil fremover arbeide med forankring av universell utforming i styrende dokumentasjon i tillegg til videreføring av tiltakene som allerede pågår for å bedre tilgjengeligheten.