Tilgjengelighetserklæring for helseboka.no

  • helseboka.no
  • TYSVÆR KOMMUNE, organisasjonsnummer 964 979 812
Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 6 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
TYSVÆR KOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på helseboka.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det mangler noen få aria-labels

Innhold som bryter kravet

De fleste av våre input-felter bruker labels som beskriver hva innholdet burde være. Men de bruker ikke placeholders

Innhold som bryter kravet

På noen knapper er ikke all tekst synlig på 200 % fordi noen tjenester har svært lange navn.

Innhold som bryter kravet

Testing viser at vi stort sett ikke mister noe informasjon ved zooming, men på Safari kan det i enkelte tilfeller være problemer med 200 % zoom.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Innsending av skjema kan sees på som et juridisk bindende dokument, for å være innenfor her bør det være mulig å gå tilbake å se hva man har svart i et skjema

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

De fleste komponentene har aria attributes, men noen mangler.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universell utforming er en del av daglig forvaltning og videreutvikling av nettstedet. Vi har kontinuerlig fokus på å rette opp WCAG-feil. Vi vurderer alle tilbakemeldinger som kan bidra til å gjøre nettstedet mer tilgjengelig.

Har du generelle spørsmål til den universelle utformingen av Helseboka sine booking- og skjemaløsninger kan du sende oss en e-post på: kundesenter@helseboka.no

Vi er underleverandør til offentlige organer, som f.eks. norske kommuner. Der hvor du har kommet inn på nettstedene våre via din kommune eller fra et helsepersonell i din kommune, spesialisthelsetjenesten eller andre offentlige organer, er det offentlige organet ansvarlig for den universelle utformingen.

Vi bekrefter at nettstedene vi leverer til våre offentlige kunder, er i samsvar med kravene til universell utforming.

Dersom du har spørsmål knyttet til universell utforming av nettstedene for timebestilling og booking som du har fått fra noen i din kommune eller annet offentlig organ, ber vi deg ta kontakt med dem du har fått innkallingen fra.