-
Ostfold.inschool.visma.no
-
ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 694
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Noen sider har elementer som ikke er riktig kodet. Det kan være feil rekkefølge på overskriftsnivå. For eksempel:
- Menypunktet "Historikk" mangler overskriftsnivå 2, der "Historikk" er kodet til overskriftsnivå 1 og "Programområder" og "Fag" er kodet til overskriftsnivå 3.
Noen tabeller har overskrifter som skjermleser eller tabulator hopper over. For eksempel:
- Under menypunktet "Historikk" og fanen "Fag" leses ikke kolonneoverskriftene Lærer, H1karakterer, H2 karakterer, stkarakterer, ekskarakterer og eksamensform.
- Under menypunktet "Anmerkninger" og fanen "Karakterer" leses ikke kolonneoverskriftene.
Det mangler også riktig koding av lister for skjermlesere. Andre elementer har misvisende eller manglende markører. For eksempel Hjelp-ikonet. På noen sider mangler brødsmulestien korrekte markører. Visma jobber med å rette dette.
Konsekvensen er at det er vanskeligere å navigere i systemet og oppfatte de typiske signalene som brukes for å forstå informasjon, struktur og funksjoner for brukere. Spesielt for brukere som er blinde eller døvblinde.
- Innhold som bryter kravet
Formålet med noen ikonknapper vises ikke i koden og mangler markør.
For eksempel ikonene for systemmeldinger og meldinger. Noen brukere vil kanskje ikke finne kontrollene, eller forstå instruksjonene som gis. Visma jobber med å rette dette.
Konsekvensen er at det er vanskeligere å navigere i systemet for brukere. Spesielt for brukere som er blinde, svaksynte eller døvblinde.
- Innhold som bryter kravet
Det er innhold i noen modaler som ikke svarer godt på små enheter. Dette gjør at innhold ikke alltid presenteres korrekt i forhold til brukerens preferanser.
Konsekvensen er at bruker må navigere etter standard og må bruke større visningsenheter.
- Innhold som bryter kravet
Hensikten med enkelte skjemafelt vises ikke i koden for alle skjemaelementer. Noen skjemaelementer ignoreres av skjermlesere. Dette betyr at nettleseren eller skjermleseren ikke alltid trekker ut og presenterer formålet med skjemafeltet for brukeren. Visma jobber med å rette dette.
Konsekvensen er at bruker ikke får ikke presentert all innhold og derav får brukt systemet optimalt.
- Innhold som bryter kravet
Når du øker tekststørrelsen, kan det være vanskelig å lese blant annet datovalg, forhåndsvisninger av PDF-filer og avmerkingsbokser.
Visma jobber med å rette dette.
Konsekvensen er at brukere som er svaksynte ikke får brukt tiltenkt funksjonalitet.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Noen interaktive elementer kan ikke betjenes gjennom tastaturet. Dette vil gjøre det vanskelig for enkelte brukere som er blinde, svaksynte og har nedsatt motorikk, og som kun bruker tastaturet til å bruke systemet.
Visma jobber med å rette dette.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Tekst, som er skrevet av brukere, kan være på et annet språk enn det som er valgt i brukermenyen.
For eksempel tekst i meldinger, tilbakemeldinger på vurderinger og varselbrev. Skjermlesere vil ikke gjenkjenne denne forskjellen og fortsette å lese på samme språk.
Visma jobber med å rette dette.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Noen elementer er kodet med feil navn på grunn av konflikter i koden.
For deg som bruker skjermleser, kan noen elementer annonseres med et annet navn enn det som vises. Noen elementer kan også mangle navn og beskrivelse.
Visma jobber med å rette dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Visma InSchool er et skoleadministrativt system som leveres av leverandør Visma.
Visma opplyser at ved utvikling av ny funksjonalitet i Visma InSchool vil denne sjekkes mot krav og anbefalinger i WCAG før publisering. For eksisterende funksjonalitet har det blitt gjennomført, og det vil gjennomføres, både interne og eksterne revisjoner for å bedre tilgjengeligheten.