-
Kiki MR
-
KRISTIANSUND KOMMUNE, organisasjonsnummer 991 891 919
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 6 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
I Chattene mangler skrive-boksen en knapp som lar brukeren manuelt sende chat-meldingen i stedet for å bruke enter tasten til å sende meldingen. Dette kan gjøre det vanskelig for personer som ikke er vant med chatte funksjoner å bruke løsningen.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Brukeren kan ikke tabulere til chatbootene på forsiden, det gjør at en bruker som er avhengig av tastaturnavigering ikke kan bruke nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Nettsiden mangler "Hopp til innhold" knapp, som gjør navigeringen av nettsiden unødvendig tung for brukeren.
- Innhold som bryter kravet
Nettsiden har nyttige og tydelige sidetitler på undersidene, men de vedvarer ikke i fanetitlene, det kan gjøre det vanskelig for brukere som navigerer en nettside ved hjelp av flere faner.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Språk endrer seg på siden ved oppdatering av språkvalg, men endrer seg ikke i koden.
Dette gjør at skjermlesere vil ha vansker med i identifisere språket på siden når brukeren velger et annet språk en Norsk bokmål.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
KI-robottene på chatte sidene kan potensielt svare på alle verdensspråkene. Vi har ikke mulighet til å kontrollere eller bestemme hvilket språk de svarer med og vise dette i koden. Hvis brukeren spør KI'en et spørsmål på fransk vil den svare på fransk, uten at vi kan hente språk-kode informasjon fra dette. Derfor har vi ikke mulighet til å markere språk på deler av innholdet i chattesidene.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .