Tilgjengelighetserklæring for Dialogtjenester

  • Dialogtjenester
  • LILLESTRØM KOMMUNE, organisasjonsnummer 820 710 592
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 17 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
LILLESTRØM KOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Dialogtjenester slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er lenker i løsningen som peker både internt og eksternt. Lenkene som peker eksternt fungerer på akkurat den samme måten som lenker som peker internt. Bruker får mao. ikke med seg formålet med de eksterne lenkene og kan derfor være uforberedt på følgende av å klikke på lenken (åpning av side i ny fane eller i ny instans av nettleser).

Innhold som bryter kravet

Eksempel 1:
Vi har pdf-kvitteringer som bryter suksesskriteriet. Det er også feilmeldinger knyttet til radio-grupper som bryter tilgjengelighetskravene. 

Dette har konsekvenser for brukere av skjermlesere som enten ikke får med seg innholdet i pdf'en eller feilmeldingene knyttet til radioknappene.

Eksempel 2:
Vi har en datovelger som ikke er utformet som en tabell. Konsekvensen av dette er at kolonne for ukedag ikke kobles med celle for dag i måneden. Dette gjør det vanskelig for brukere av skjermlesere å oppfatte hvilken dato det er snakk om når de gjør et valg av dato.

Eksempel 3:
Det er gjentagende div-tag'er i løsningen med role="region". Dvs. gjentagende landemerker som ikke er navngitt. Dette gjør det vanskelig for brukere av hjelpetekn ologi å vite hvor man er i sideinnholdet.

Innhold som bryter kravet

Flere stedet i løsningen, bla. i skjemaet 'søknad om prosjektstøtte til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner', har vi inputfelter som har feil type-attributt satt. Det er f.eks. satt til 'text', men skal være 'number'.

Dette fører til at brukere har mulighet til å legge in gale verdier i feltet. De kan også oppleve å få unødvendig feilmelding fordi feil type data er lagt inn i feltet.

Brukerne har ikke mulighet til å benytte funksjonalitet på enheter som ville slått inn når riktig type er satt i feltet, f.eks. nummertastatur på en mobiltelefon.

Innhold som bryter kravet

I forbindelse med komponent for opplasting av flere filer, oppretter vi en oversikt over de filer som legges til. Disse kan bla. slettes, men lenken for å slette filer har for liten kontrast. Dette gjør at den kan være vanskelig å se for enkelte brukergrupper.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen inputfelter for budsjett der bruker skal kunne legge til egne kolonner. Ved zoom er det uklart hvilke felter som hører til hvilke. Det er også vanskelig å skjønne hvilket felt som skal ha beløpet og hvilket som skal ha navnet på budsjettposten. Tekstinnhold flyter i tillegg utover omsluttende område slik at det er innhold som brukeren ikke får med seg.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen inputfelter for budsjett der bruker skal kunne legge til egne kolonner. Ved zoom er det uklart hvilke felter som hører til hvilke. Det er også vanskelig å skjønne hvilket felt som skal ha beløpet og hvilket som skal ha navnet på budsjettposten.

Ved forstørring av innhold til 400% får løsningen horisontal og vertikal scroll. Dette kan ha konsekvenser for ulike brukergrupper.

 

Innhold som bryter kravet

Vi har inputfelter med grå og grønne rammer som har for lav kontrast. Dette kan medføre at enkelte brukergrupper kan ha vanskeligheter med å se hvor de kan legge inn informasjon i inputfeltet.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke mulig å hoppe ned til hovedinnholdet på siden.

Brukere med tastaturnavigasjon har ikke mulighet til å komme direkte til hovedinnholdet.

Innhold som bryter kravet

For lagrede skjema og kvitteringssidene i løsningen er ikke tittel unik. Det kan være vanskelig for enkelte brukere å forstå hvilket nettstedet de er på og hvem som er avsender av nettstedet.

Innhold som bryter kravet

Der bruker skal fylle ut budsjettposter er det mulig å legge til nye poster. Da vises to nye felter, et for navn på utgiften og et for beløpet. Disse feltene har ikke ledetekst

Innhold som bryter kravet

Løsningen inneholder felt for hjelpetekst. Når feltet er lukket, vil bruker allikevel få lest opp innholdet av skjermleser ved navigere med tabulator. Det er feil at innhold som ikke har synlig fokus leses opp. Dette kan være forvirrende for bruker.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Søknadsskjemaene 'Søknad om grunnskoleopplæring eller opplæring i  norsk/samfunnskunnskap' og 'Erklæring om barnets helse' inneholder språk på engelsk som ikke er kodet riktig. 

Hjelpeteknologi som skjermlesere vil forholde seg til at teksten er på det språket den er kodet til å være. Tekst som leses opp av skjermlesere kan derfor være forvirrende.

Innhold som bryter kravet

Vi har datofeltet i løsningen som er formattert på engelsk enkelte steder for norsk andre steder. Dette kan forvirre brukere da samme type felter i løsninger fungerer på ulike måter.

Innhold som bryter kravet

Det er inputfelter i løsningen som mangler kobling til feilmelding. Dette kan forårsake at enkelte brukere ikke får med seg at det er en feilmelding knyttet til det som er lagt inn i feltet.

Innhold som bryter kravet

Eksempel 1:
Ved bruk av skjermleser ved utfylling av postnummer og tabulator til poststed-feltet, får ikke skjermleser med seg endring av data i det låste feltet for poststed, gjelder bla. Søknad om skoleskyss.

Konsekvensen er at bruker får opplest feil informasjon om poststed. 

Eksempel 2:
Ledetekst på knapp for hjelpetekst i løsningen er ikke beskrivende for hva hjelpeteksten gjør. Dette gjør at brukere ikke nødvendigvis forstår hva komponenten i nettsiden gjør eller informerer om.

Innhold som bryter kravet

For to av søknadene våre burde vi hatt en oppsummeringside, ettersom innsending av søknaden fører til en fakturering. Det har vi ikke, dermed kan ikke bruker kontrollere hva som er fylt ut, før hen sender søknaden

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Html-elementer i løsningen inneholder duplikate id-attributter. Dette kan ha konsekvenser for hvordan hjelpemiddelteknologi fungerer.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Vi jobber kontinuerlig med UU. Vi utvikler nettløsningen vår opp mot WCAG-kravene og vi utvikler designsystemet vårt for å ha universelt utformede nettsider - https://design.lillestrom.kommune.no/guide/
Vi bruker verktøyet Siteimprove for å avdekke feil.