Tilgjengelighetserklæring for Kvoteordningen for melk

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 22 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
LANDBRUKSDIREKTORATET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kvoteordningen for melk slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har bilder og ikoner på siden som ikke har alternativ tekst. Dette gjør at brukere av skjermlesere ikke vet hva bildet er eller ikonene står for. 
  • Vi har usynlige ikoner som blir lest opp på skjermleser uten god alternativ tekst. Dette gjør det vanskelig for brukere av skjermlesere å vite hva ikonet indikerer.
  • Vi har bilder som har alternativ tekst, men hvor den alternative teksten ikke er beskrivende nok. Dette gjør at en bruker av skjermleser ikke vil forstå fullt ut hva bildet handler om.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har en boks som fungerer som en ekspansjonsknapp, men som ikke er kodet som en. Dette gjør at brukere av skjermlesere ikke får all informasjon om hva som skjer før de har klikket på knappen.
  • Vi har to knapper hvor bruker kan velge mellom melketypene de ønsker informasjon om. For brukere av skjermlesere er det ingen indikasjon på hvilken av melketypene som er valgt.
  • Vi har en tekst i en tabell som kan klikkes på for å få mer informasjon. Den blir lest opp som en tekst for de som bruker skjermlesere. Dette gjør det vanskeligere å forstå at man kan klikke på den.
  • Vi har to knapper hvor bruker kan velge mellom årstallet de ønsker informasjon om. For brukere av skjermlesere er det ingen indikasjon på hvilken av årstallene som som er valgt.
  • Vi har nedtrekksmeny som ikke er kodet som en nedtrekksmeny. Dette gjør det vanskelig for de som bruker hjelpemidler å få brukt nedtrekksmenyen på rett måte.
  • Vi har brukt en tabell til å strukturere informasjon på en måte som ikke følger reglene for hvordan en tabell skal kodes. Dette gjør det vanskelig for brukere av hjelpemidler å forstå og navigere i tabellen.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har en søknadsfrist som blir lest opp etter at knappen «fortsett søknad» blir lest opp. Dette gjør at brukere av skjermleser ikke vil få beskjed om søknadsfristen før de klikker på søknaden.
  • Vi har knapper som viser hjelpetekst, hvor hjelpeteksten forsvinner før det er mulig for en bruker av skjermleser å få den opplest.
  • Vi har et skjemafelt hvor relevant hjelpetekstinformasjon står under skjemafeltet. Dette gjør at personer som bruker skjermleser, ikke vil få hjelpetekstinformasjon før de er ferdige med skjemafeltet.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har tekst i oversikten over steg i søknaden, hvor stegene som ikke er besøkt enda har vi grå tekst som ikke har stor nok kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser hva som står der.
  • Vi har en oransje tekst som ikke har nok kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser hva som står der.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har en god del tekst som det ikke er mulig å endre tekststørrelse på. Dette gjør det vanskelig for de med nedsatt syn å lese hva som står der.
  • Når teksten forstørres, har vi knapper og tekst som havner utenfor skjermbildet og skaper todimensjonal rulling.
  • Når teksten forstørres har vi informasjon som overlapper hverandre. Dette gjør det vanskelig å lese.
  • Når teksten forstørres havner deler av teksten til enkelte knapper og celler i tabellen, utenfor deres rammer. Dette kan gjøre det vanskelig å forstå hvor informasjonen hører til. 
Innhold som bryter kravet
  • Når man har zoomet inn og åpnet menyen, er det kun mulig å se de øverste valgene og man får ikke rullet ned for å se resten.
  • Vi har en hjelpetekst som når man åpner den, havner utenfor skjermen og skaper todimensjonal rulling.
  • Vi har en tabell som mister en kolonne med informasjon.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har en meny som indikerer hvilken side brukeren er på, ved å ha en lysere brunfarge for dette valget. Den lyse brunfargen har ikke stor nok kontrast mot den mørkere brunfarge som går igjen i resten av menyen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser hvilket menyvalg som er aktivt.
  • Vi har popup’er som får skygge rundt seg. Verken skyggen eller borderen har stor nok kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser at det er en popup der.
  • Vi har knapper i nedtrekksmeny som får en blå border når musepeker eller fokus er på dem. Borderen har ikke nok kontrast mot bakgrunnen eller fargen inne i nedtrekksmenyknappen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser hvilken knapp de kommer til å klikke på. 
  • Vi har knapper og ekspansjonsknapper hvor rammen rundt knappen ikke har god nok kontrast mot bakgrunnen. Dette kan gjøre at personer med dårlig kontrastsyn eller generelt nedsatt syn, kanskje ikke ser at det er en knapp.
  • Vi har informasjonsbokser som ikke har god nok kontrast mot bakgrunnen. I enkelte tilfeller er det vanskelig å forstå at informasjonen står for seg selv og ikke henger sammen med annen tekst. Fordi fargen til boksen ikke har god nok kontrast mot bakgrunnen.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har en tabell som viser hvor mye melk man har levert i løpet av en måned. Ved å klikke på cellen som viser antallet liter, får man en ny visning som viser antallet liter levert per dag i måneden. Det er ikke mulig å navigere til cellene i tabellen bare ved hjelp av tastatur. Dermed får man ikke muligheten til å se visningen for antall liter per dag.
  • Vi har en liste over steg i en søknad, hvor det ikke er mulig å nå dem med tastatur, men det er mulig å navigere mellom stegene ved hjelp av «neste» og «forrige»-knappen.
  • Vi har et inputfelt hvor man må velge dato. Det er ikke mulig å skrive datoen med tastatur eller bruke tastatur til å navigere i datovelgeren.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi mangler en «hopp til hovedinnhold»-knapp. Dette gjør at brukere av skjermlesere og tastatur må navigere seg gjennom headeren til siden.
  • Sidemenyen vår er ikke kodet som en meny. Dette gjør at brukere av skjermlesere ikke kan hoppe over den.
  • Vi har en liste over steg i en søknad, hvor det ikke er mulig å nå hoppe over dem. Dette gjør at brukere av skjermlesere ikke kan hoppe over den.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har en popup som kommer til syne når man klikker på knapp med navn på foretaket eller eiendommen, på starten av siden. Denne havner programmatisk nederst på siden. Dette gjør at brukere av tastatur og skjermlesere, må navigere seg gjennom hele siden før de får informasjon om hva som står i popupen.
  • Vi har en knapp for å se alle dokumenter i en sak. Denne knappen er på slutten av en liste med saker. Når man klikker på knappen blir man flyttet til øverst på listen igjen, og man må dermed navigere gjennom dokumentene man allerede har sett, for å kunne se de nyinnlastede dokumentene.
  • Vi har en popup hvor man kan velge noe i en nedtrekksliste. Hver gang man har valgt noe i nedtrekkslisten, flyttes fokuset til starten av popupen igjen.
  • Vi har ekspansjonsknapper, som når man lukker dem igjen, gjør at fokuset blir flyttet til starten av menyen.
  • Vi har en søknad med en rekke knapper og radioknapper. Hver gang man klikker på en knapp eller radioknapp, flyttes fokuset til starten av siden.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har en link som heter «foretakets profil», men som tar en til hjelp-siden vår.
  • Vi har en tabell med linker som tar brukeren til en oversikt over antall liter melk levert per dag. Forklaringen på hva linkene gjør, ligger i en hjelpetekst som kommer til syne når man klikker på hjelpetekst-knappen. Knappen ligger sammen med en overskrift et stykke unna tabellen den viser til. I tillegg kan ikke en person som bruker skjermleser nå hjelpeteksten.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har kun én måte å navigere til de forskjellige sidene i fagsystemet på.
  • Vi har en visning for antall liter melk levert per dag. Det er kun mulig å se dette ved å klikke på linker i tabellen. Linkene i tabellen kan ikke nås ved tastatur.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har et felt kalt «dato» hvor det står en dato angitt, uten at det er spesifisert hva den gjelder.
  • Vi har en popup for kommunenummer i søknad om salg av grunnkvote, som er beskrevet ved en forkortelse og ikke fullt navn. Dette gjør det vanskeligere å forstå hva vi ønsker at brukeren skal svare på.
  • Vi har en overskrift som bare har navnet «panthaver» uten videre spesifikasjon angitt.
  • Vi har inputfelt med dobbel label. Dette gjør at skjermleser leser opp labelen to ganger.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har en tabell hvor man har mulighet til å sortere på kolonne for dag/måned. Når fokus blir flyttet til knappene er det ikke synlig.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har en tabell for melkeleveranser som ikke har et tilgjengelig navn. Dette gjør at det er vanskeligere for brukere av skjermlesere og andre hjelpemidler å bruke tabellen.
  • Vi har en knapp for å vise/lukke beregning som blir lest opp dobbelt av skjermleser.
  • Vi har en knapp for opplasting av vedlegg i søknader som ikke har et tilgjengelig navn som ikke er det samme som det synlige navnet. Dette gir ikke mening for brukere av skjermleser.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har programmatisk bestemt at språket på siden er bokmål. Når en bruker klikker på knappen vår for å endre målform, endres ikke den programmatiske bestemmelsen som forblir bokmål selv om brukeren har valgt nynorsk.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har ekspansjonsknapper som ikke ser like ut. Dette kan gjøre det vanskelig å forsto hva som er en ekspansjonsknapp og hva som ikke er det.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har feilmeldinger som ikke blir annonsert for brukere av skjermleser.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har inputfelter som er obligatoriske, men som ikke er markert som obligatorisk, verken synlig eller programmatisk. Dette gjør det vanskelig for alle brukere å vite at feltet er obligatorisk.
  • Vi har radioknapper hvor alternativene blir lest opp flere ganger for de som bruker skjermleser.
  • Vi har en radioknapp som ikke har tilhørende spørsmål. Dette gjør det vanskelig å vite hva man må svare på.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Innhold som bryter kravet
  • Vi har feilmeldinger som ikke beskriver hva slags data som er godkjent inputformat for brukeren.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet
  • Hjelpetekstknappene våre har ikke tilgjengelig label. Dette gjør det vanskelig for brukere av skjermleser og andre hjelpemidler å vite hva den skal brukes til.
  • Ekspansjonsknappene våre er mulig å tab’e til, men har ikke en spesifikk rolleverdi.
  • Vi har sortering i enkelte tabeller der det er vist visuelt med piler hvilken vei tabellverdiene sorteres, men det er ikke angitt i koden. Dermed vil ikke brukere av skjermleser kunne vite hvilken vei det sorteres i tabellen.
  • Vi har knapper som får navnet sitt lest opp dobbelt av skjermleser.
  • Input-felt og tilhørende spørsmål er ikke programmatisk koblet sammen. Dette gjør det vanskelig for brukere av hjelpemidler å vite hva man skal svare i input-feltet.
Innhold som bryter kravet
  • Vi har innlastingsanimasjon hvor det ikke blir sagt ifra til brukere av skjermleser at de må vente på innlasting.
Tilgjengelige alternativ

Vi har papirsøknad som alternativ for alle typer søknader og registreringer som kan gjøres digitalt.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .