-
Mitt UiB
-
UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 18 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Noen logoer, bilder og illustrasjoner i Mitt UiB mangler alternativ tekst, og noen har mangelfull alternativ tekst. Dette har konsekvenser for personer som bruker skjermleser, ettersom informasjonen bildene formidler ikke vil være tilgjengelig.
- Innhold som bryter kravet
Det fins podcaster og videoer uten tekstalternativ. Dette kan gjøre at personer med nedsatt hørsel eller nedsatt syn ikke oppfatter informasjonen materialet formidler.
- Innhold som bryter kravet
Flere videoer i Mitt UiB er uten teksting. Dette kan gjøre at personer med nedsatt hørsel ikke oppfatter informasjonen videoene formidler.
Vi har anskaffet en ny løsning for videoproduksjon som har automatisk teksting, og som vil øke graden av etterlevelse betraktelig, på innhold som blir produsert fra 2024 og fremover.
- Tilgjengelige alternativ
I mange tilfeller vil manuset for videoen være tilgjengelig for brukerne.
- Innhold som bryter kravet
Ettersom innhold blir omfattet av kravet først fra 1. februar 2024, har vi ikke feil på dette kravet på testtidspunktet. Vi vet at på grunn av det store antallet innholdsprodusenter vil det i løpet av kort tid publiseres innhold med feil på dette kravet.
- Innhold som bryter kravet
Flere emner i Mitt UiB har publisert innhold som ikke er formatert riktig, og som blant annet har feil i overskriftsnivåer. Dette kan gjøre det vanskelig å navigere for personer som bruker skjermleser eller lignende.
- Innhold som bryter kravet
På grunn av den store mengden innhold som publiseres på nettstedet, kan man med rimelighet anta at det finnes tilfeller hvor korrekt leserekkefølge ikke er angitt programmeringsmessig. For eksempel vil Powerpoint-dokumenter ofte kunne ha denne feilen. Dette kan gjøre lesningen vanskelig for personer som bruker skjermleser eller lignende.
- Innhold som bryter kravet
På grunn av det store antallet innholdsprodusenter, kan man med rimelighet anta at det finnes tilfeller hvor instruksjoner er gitt ut fra form, farge, plassering eller lignende. Det vil gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller fargepersepsjon å oppfatte innholdet.
- Innhold som bryter kravet
På grunn av den store mengden innhold som publiseres på nettstedet, kan man med rimelighet anta at det finnes dokumenter hvor farge er brukt til å formidle informasjon. Dette kan gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller fargeblindhet å oppfatte informasjonen.
- Innhold som bryter kravet
Kontrasten mellom blå tekst på hvit bakgrunn er for lav, og emnekort kan ha tekstfarger som ikke innfrir kravet til kontrast mot bakgrunn. På grunn av den store mengden innhold publisert i Mitt UiB er det rimelig å anta at det også fins dokumenter med feil i kontrast mellom tekst og bakgrunn. Dette kan gjøre det vanskelig for personer med nedsatt syn eller fargepersepsjon å lese innholdet.
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å skru på høykontrastgrensesnitt, som gir minimum 4,1:1-kontrast og overstyrer all formatering.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes bilder av tekst på nettstedet. Blant annet finnes det opplastede PDF-dokumenter som ikke er konvertert til et universelt utformet format. Videre er det blant annet emnekort med bilder av tekst. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke kan lese innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Chatboten Hubro skalerer ikke på samme måte som resten av nettstedet, men tar uforholdsmessig mye plass, og gjør det vanskelig å lese teksten. Dette vil gjøre det vanskelig å lese teksten for personer med nedsatt syn. Det kan også gjøre det vanskelig å orientere seg på siden for personer med nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brukergrensesnittkomponenter som ikke oppfyller kravet om et forholdstall på 3:1. Dette kan gjøre det vanskelig å skille mellom for- og bakgrunn for personer med nedsatt syn.
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å skru på høykontrastgrensesnitt, som gir minimum 4,1:1-kontrast og overstyrer all formatering.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er funnet noen feil ved tastaturnavigering, som at enkelte menypunkter ikke kan nås ved hjelp av tastatur. Dette kan gjøre det vanskelig å bruke all funksjonalitet i Mitt UiB for personer som kun bruker tastatur til å navigere.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller hvor lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med lenken og/eller lenkemålet til lenken. På grunn av det store antallet innholdsprodusenter, er det rimelig å anta at det finnes flere feil enn vi har avdekket ved testing. Det kan skape vansker for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
Det fins tilfeller av overskrifter som ikke beskriver emne eller formål for innholdet, særlig i opplastede dokumenter. På grunn av det store antallet innholdsprodusenter, er det rimelig å anta at det finnes flere feil enn vi har avdekket ved testing. Dette kan gjøre det vanskelig å navigere til rett sted på siden, for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brukergrensesnittkomponenter på nettstedet der den visuelle ledeteksten ikke har samme innhold som den kodede ledeteksten. For eksempel i Søk i emner, er det ikke sammenfallende innhold mellom de to. Dette gjør det vanskeligere å navigere på siden for personer som bruker stemmestyring.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er lagt til rette for å bytte språkattributtet for innholdsprodusenter som publiserer innhold, men det finnes tilfeller hvor dette ikke er gjort. Dette gjør at krav 3.1.1 teknisk sett er oppfylt, men det vil bli flere feil på krav 3.1.2. Det er heller ingen funksjon for å bestemme at deler av publisert innhold skal være på et annet språk. Et eksempel kan være at det blir norsk språkattributt også på et engelsk sitat i en tekst som ellers er skrevet på norsk. Dette kan gjøre publisert innhold vanskelig å lese for personer som bruker skjermleser.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det fins tilfeller av iframes som ikke har rolle bestemt i koden. Dette gjør det problematisk å identifisere innholdet for personer som bruker skjermleser.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.
Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.
På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.
Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å
1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs.
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT.
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT.
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet.
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger.
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på Universitetet i Bergen knyttet til universell utforming av IKT.
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer.