-
Skedsmo videregående skole
-
AKERSHUS FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 783
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes illustrasjoner som ikke er godt nok forklart med tekst.
Vi mangler unntaksvis tekstalternativ til bilder og illustrasjoner. Vi har retningslinjer for at vi skal beskrive bilder og illustrasjoner, men disse blir ikke alltid fulgt.
Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt. I tillegg kjøre automatiske rapporter for å finne og utbedre feilene kontinuerlig.
Synshemmede og blinde får ikke tilgang til informasjon i enkelte bilder og illustrasjoner.
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Artikkeloversikt på forsiden: Alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
- Webpart for emnetypebilde: Dersom alternativ tekst for emnetypebilde i webparten er tom skal ikke lightbox vises.
- Filgalleri: Lenkeikonene mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst kommer ikke med i HTML-kode.
- Imagemap: Lenketeksten bør inneholde informasjon om at lenken åpnes i nytt vindu.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.
- Innhold som bryter kravet
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Områdemelding: Det vil legges inn en skjult overskrift på områdemeldingene som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
- Tabell: Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
- Kalender, nyhetsliste, søk: Hopp i overskriftskoder. En del design har doble overskrifter med kode h1.
- Innhold som bryter kravet
Det er innhold enkelte steder med for dårlig kontrast.
Dette gir dårlige lesbarhet.
Leverandør er i gang med å utbedre dette.
- Innhold som bryter kravet
Alle steder der ikoner med italic-element er benyttet skal skjules for skjermleseren. Dette gjelder for eksempel ikon for å bla til neste bilde i et bildegalleri. Nettsideleverandøren jobber for å rette dette.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Språk: Det er mulig å angi portalspråk, artikkelspråk og språk på deler av artikler. Det er ikke mulig å oversette moduler som kan settes inn i artikler, for eksempel egendefinerte, faq og tabeller. Det er heller ikke mulig å angi språk for kalenderoppføringer. Nettsideleverandøren jobber for å rette dette.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte feil med ledetekster i webskjema.
Det gir dårligere hjelp til brukerne.
Leverandør jobber med ny versjon av webskjema.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Person: Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.
Leverandøren jobber med å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi har rutiner for ALT-tekster, teksting av video, korrekt bruk av overskriftsstiler og publisering av PDF. Vi er bevisste på å bruke et klart og tydelig språk, lage gode lenketekster og beskrivende overskrifter og ingresser. Vår leverandør arbeider med å rette opp i feilene som er rapportert i tilgjengelighetserklæringen.
Den universelle utformingen av nettsidene våre vil alltid være en pågående prosess. Målet vårt er at våre tjenester skal bli så bra som mulig for våre brukere.
Testing:
Det gjennomføres brukertester og eksperttesting av våre nettsider. Da blir både brukervennlighet og universell utforming testet.
Vi bruker også automatiserte verktøy for kvalitetssikring av våre nettsider. Verktøyet skanner gjennom alle sider og synliggjør feil og utbedringer, og det lages ukentlige rapporter.