Tilgjengelighetserklæring for timeedit.net

  • timeedit.net
  • HØGSKULEN PÅ VESTLANDET, organisasjonsnummer 917 641 404
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 17 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKULEN PÅ VESTLANDET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på timeedit.net slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er ikoner i visningen som mangler tekstalternativ. Dekorative bilder mangler alt-attributt. 

Innhold som bryter kravet

Siden består av fire deler: topp, planlegging, bunntekst og menyer. Vi oppfyller ikke "bruk WAI-ARIA"-kravet for innhold som ikke kan uttrykkes med standard HTML.

Innhold som bryter kravet

Kravet om at siden skal være brukbar når CSS er slått av er ikke oppfylt da det er vanskelig å navigere i en logisk rekkefølge.  

Innhold som bryter kravet

Siden oppfyller kravene, men det finnes ett unntak. Indikasjonen "endret siste dag" vises kun som fargemarkering (en rød prikk).

Innhold som bryter kravet

Fontene har ikke helhetlig farge, da det er brukt fargesjatteringer som kommer til syne ved å zoome kraftig inn. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke mulig å bla i tidsperiode ved hjelp av tastatur. Pop-up vinduer er ikke mulig å betjene med tastatur.

Tilgjengelige alternativ

Pop-up vindu kan lukkes ved hjelp av Esc.

Innhold som bryter kravet

Det finnes ikke noen mulighet for å hoppe over blokker for å komme raskere til hovedinnholdet.

Innhold som bryter kravet

Lenketekster er ikke beskrivende for innholdet på flere steder på nettsiden. 

Innhold som bryter kravet

Det er en del mangler på ledetekst. 

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Deler av innhold som er skrevet på engelsk når man har valgt norsk språk er ikke markert i koden.

Innhold som bryter kravet

Ikke alle emner, kull, klasser og studieprogram har både engelske og norske titler, pga. mangler, og noen har kun engelske. Disse objekter overføres direkte fra FS. I de tilfellene der norske emnenavn har engelske ord i seg, f.eks Human Resource Management, vil skjermleser da lese opp på norsk og dette kan være vanskelig å oppfatte.

Innhold som bryter kravet

Enkelte feilmeldinger gir ikke tilstrekkelig tekstbeskrivelse av feilen.

Innhold som bryter kravet

De fleste skjemaelementene oppfyller kravet. Noen skjemaelement er ikke koblet til ledeteksten i koden slik at skjermlesere leser opp riktig ledetekst til brukeren.

Innhold som bryter kravet

Ved noen feilmeldinger får man ikke tilstrekkelig informasjon om hvordan feilen kan rettes.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Her er det mange mangler. F.eks at elementer ikke har korrekte start eller avslutningstagger på deler av nettsiden. Det er også feil nøsting av elementer på deler av nettsiden, samt tilfeller av identiske ID-verdier inne på reservasjon av for eksempel grupperom.

Innhold som bryter kravet

Det er mangler knyttet til dette kravet, men må testes ytterligere for å gi utfyllende svar. 

Innhold som bryter kravet

Det er mangler knyttet til dette kravet, men må testes ytterligere for å gi utfyllende svar. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .