Tilgjengelighetserklæring for Strømmen videregående skole

  • Strømmen videregående skole
  • AKERSHUS FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 783
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 9 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
AKERSHUS FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Strømmen videregående skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Leverandøren jobber med å rette disse feilene:

  • Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
  • Artikkeloversikt på forsiden: Alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
  • Webpart for emnetypebilde: Dersom alternativ tekst for emnetypebilde i webparten er tom skal ikke lightbox vises.
  • Filgalleri: Lenkeikonene mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
  • Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst kommer ikke med i HTML-kode.
  • Imagemap: Lenketeksten bør inneholde informasjon om at lenken åpnes i nytt vindu.
Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vi har et kart på nettsiden som viser hvor skolen ligger. Dette kartet er ikke omfattet av regelverket.

Tilgjengelige alternativ

Det kan lages en oversikt i en tabell om elevrådets medlemmer.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.

Innhold som bryter kravet

Leverandøren jobber med å rette disse feilene:

  • Områdemelding: Det vil legges inn en skjult overskrift på områdemeldingene som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
  • Tabell: Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
  • Kalender, nyhetsliste, søk: Hopp i overskriftskoder. En del design har doble overskrifter med kode h1.
Innhold som bryter kravet

Alle steder der ikoner med italic-element er benyttet skal skjules for skjermleseren. Dette gjelder for eksempel ikon for å bla til neste bilde i et bildegalleri. Nettsideleverandøren jobber for å rette dette.

Innhold som bryter kravet

Det kan hende at det fremdeles skjuler seg bilde med tekst på.

Synshemmede kan få problemet med å skjønne bildets innhold.

Skal finnes og utbedres.

Tilgjengelige alternativ

Bedre alternativ tekst; bytte bilde og lage tekst i tillegg.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er flere steder hvor lenken er limt inn direkte enn at teksten er markert og lenket. Dette ser ikke bra ut og kan føre til at det blir slitsomt å følge teksten. Lenkene skal hver og en sjekkes i løpet av forutsigbart tid.

Tilgjengelige alternativ

Lenker som beskriver målet nærmere.

Innhold som bryter kravet

Noen overskrifter av blitt markert med fett skrift grunnet innliming fra andre steder. Dette er ikke etter regelverket og skal forbedres med tiden.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.

Person: Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.

Leverandøren jobber med å utbedre dette.dre dette.

Innhold som bryter kravet

Tabell har beskrivelse i feltet caption. Aria-labelledby kan derfor fjernes. Den gir i dette tilfellet valideringsfeil på sider hvor tabell er satt inn. Nettsideleverandøren jobber for å rette dette.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universell utforming av hjemmesiden er viktig. Ulempen er at som webredaktør er man ikke fort med å legge ut informasjon kjapt og bruker heller sosiale medier for dette, siden krav og uu og rekkefølge ikke består. Vi skal dog jobbe med siden vår for å gjøre det mer inviterende og informativt enn det framstår for tiden.