-
Sandvika videregående skole
-
AKERSHUS FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 783
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 12 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes illustrasjoner som ikke er godt nok forklart med tekst.
Vi mangler tekstalternativ til bilder og illustrasjoner. Vi har retningslinjer for at vi skal beskrive bilder og illustrasjoner, men disse blir ikke alltid fulgt.
Synshemmede får ikke tilgang til informasjon i enkelte bilder og illustrasjoner.
Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt. I tillegg kjøre automatiske rapporter for å finne og utbedre feilene kontinuerlig.
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
- Artikkeloversikt på forsiden: Alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
- Webpart for emnetypebilde: Dersom alternativ tekst for emnetypebilde i webparten er tom skal ikke lightbox vises.
- Filgalleri: Lenkeikonene mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst kommer ikke med i HTML-kode.
- Imagemap: Lenketeksten bør inneholde informasjon om at lenken åpnes i nytt vindu.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har ulike kartløsninger, som ikke er omfattet av regelverket.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes videoer som ikke er tekstet.
Synshemmede får ikke tilgang til informasjon i videoene
Vi vil tekste alle videoene. I tillegg jobber vi med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.
- Innhold som bryter kravet
Leverandøren jobber med å rette disse feilene:
- Områdemelding: Det vil legges inn en skjult overskrift på områdemeldingene som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
- Tabell: Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
- Kalender, nyhetsliste, søk: Hopp i overskriftskoder. En del design har doble overskrifter med kode h1.
Vi har enkelte tomme overskriftskoder og tomme elementer.
Dette jobber vi med å rette ved å bruke automatiske rapporter.
- Innhold som bryter kravet
Vi har presentasjoner der innholdet utelukkende bygger på farger.
Synshemmede, fargeblinde og personer som bruker tekst eller skjermer som ikke kan gjengi farge på vanlig måte, kan få problemer med å få tilgang til informasjonen.
Vi jobber med å endre alle presentasjonene.
- Innhold som bryter kravet
Det er innhold enkelte steder med for dårlig kontrast.
Dette gir dårlige lesbarhet.
Leverandør er i gang med å utbedre dette.
- Innhold som bryter kravet
Alle steder der ikoner med italic-element er benyttet skal skjules for skjermleseren. Dette gjelder for eksempel ikon for å bla til neste bilde i et bildegalleri.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes unntaksvis bilder med tekst uten at innholdet presenteres som tekst.
Synshemmede, personer som har problemer med å lese tekst med skrevet linjeavstand og/eller justeringer og personer med kognitive funksjonshemninger får ikke tilgang til informasjonen.
Vi jobber med å bytte ut bildene
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes enkelte lenketekster som bryter kravene. Vi har retningslinjer for lenketekster, men disse blir ikke alltid fulgt.
Dårlige lenketekster gjør det vanskeligere for brukerne å forstå hvor lenken fører.
Vi vil jobbe med å forankre riktig praksis for å sikre at retningslinjene følges. I tillegg kjøres det automatiske rapporter som avdekker lenketekster som må forbedres.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
.
Vi har retningslinjer for at vi skal ha gode overskrifter og ledetekster, men disse blir ikke alltid fulgt.
Mange brukere, både med og uten hjelpemidler, bruker mellomtitler for å skumlese innholdet. De vil på grunn av dette få problemer med å navigere enkelt på nettsidene. Personer som bruker skjermelsere og brukere med nedsatt syn som bare kan se noen få ord om gangen vil også få problemer med å navigere enkelt på grunn av dette.
Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å angi portalspråk, artikkelspråk og språk på deler av artikler. Det er ikke mulig å oversette moduler som kan settes inn i artikler, for eksempel egendefinerte, faq og tabeller. Det er heller ikke mulig å angi språk for kalenderoppføringer.
Leverandør av publiseringsløsningen jobber for å rette dette.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Person: Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.
Leverandøren jobber med å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
.