-
Vigilo Foreldre- og elevportal
-
TYDAL KOMMUNE, organisasjonsnummer 864 983 472
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 21 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Bildevedlegg i brukergenerert innhold har ikke tekstalternativ. Dette kan medføre at brukere med sterkt nedsatt syn ikke får tilgang til informasjon sendt via bildevedlegg.
- Innhold som bryter kravet
Løsningen har innhold som ikke er kodet med korrekte verdier eller attributter. Dette kan medføre vanskeligheter for brukere med ulike funksjonshemminger ved å ta i bruk skjermleser og tilpasse innholdet etter behovet til de individuelle brukerne.
- Innhold som bryter kravet
Veiledningstekster i søknadsskjema for barnehageplass er visuelt plassert etter skjemafelter som skal fylles ut. Dette kan skape utfordringer for brukere som er avhengige av veiledningstekster for å fylle ut skjemafeltet.
- Innhold som bryter kravet
Knapper i søknadsskjema for barnehageplass har ikke tilstrekkelig kontrast mot knappeteksten. Dette kan medføre utfordringer i forbindelse med navigasjon i skjemaet for brukere med nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Skjema for ny hentemelding har flere elementer som forsvinner ut av grensesnittet ved forstørring av grensesnittet/bruk på liten skjerm. Dette kan forårsake utfordringer ved utfylling av skjemaet for samtlige brukere.
- Tilgjengelige alternativ
Alle felt kan betjenes ved utfylling av skjema for hentemelding i app for mobil.
- Innhold som bryter kravet
Nedtrekkslister i søknadsskjema for barnehageplass har ikke tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen, og kan derfor være vanskelige å oppfatte av brukere med nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Ved egne innstillinger for tekst forsvinner deler av informasjonen fra meldingstrådene i oversiktsvisningen i innboks for meldinger og fravær. Dette kan medføre utfordringer mer lokalisering av spesifikke meldingstråder for brukere med egne innstillinger for tekst.
- Tilgjengelige alternativ
Den samme informasjonen er tilgjengelig etter åpning av meldingstråder.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flere grensesnittkomponenter som ikke kan aktiveres via bruk av tastatur. Deriblant "Søk i meldinger", "Sorter på dato" og knapp for å utvide sidemenyen i elevportalen.
Dette kan medføre utfordringer ved navigasjon og sortering i løsningen for brukere som navigerer ved hjelp av tastatur.
- Innhold som bryter kravet
Pågående skjema kan bli nullstilt dersom økten fornyes automatisk via silent_renew-script. Brukere som bruker lengre tid på å fylle ut skjema, for eksempel personer med lese- eller skrivevansker, kan oppleve å miste arbeid de har lagt inn. Dette kan gjøre løsningen vanskelig å bruke.
- Innhold som bryter kravet
I søknadsskjema for barnehageplass følger ikke fokusrekkefølgen den visuelle rekkefølgen på elementer. Dette kan føre til utfordringer med utfylling av skjemaet.
- Innhold som bryter kravet
Lenker i brukermenyen har avvikende tekst i forhold til sidetittel må lenkens mål. Dette kan skape forvirring rundt lenken.
- Innhold som bryter kravet
Innhold i portalene kan bare nås via hovednavigasjon. Dette kan føre til utfordringer med navigasjon i løsningen.
- Innhold som bryter kravet
Løsningen har flere feil i overskriftshierarki og flere utilstrekkelige ledetekster. Dette kan føre til utfordringer ved navigasjon og struktur for brukere som benytter assisterende teknologi.
- Innhold som bryter kravet
Menyelementet i elevportalen mangler visuelt fokus ved responsiv visning. Dette kan føre til utfordringer med navigasjon for brukere som benytter tastaturnavigasjon og/eller skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
Åpning av meldingstråder i innboks for både meldinger og fravær kan ikke avbrytes. Dette kan skape utfordringer med navigasjon for brukere med nedsatt motorikk og brukere som benytter touchnavigasjon.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Brukergenerert innhold blir ikke programmatisk merket med korrekt språk. Dette kan skape utfordringer med at skjermleser ikke tolker innholdet korrekt, og kan derfor gjøre teksten vanskelig å forstå for brukere med nedsatt funksjonsevne.
- Innhold som bryter kravet
Løsningen har innhold som ikke er kodet med korrekt ledetekst. Dette kan medføre vanskeligheter og mangel på forståelse for brukere som tar i bruk hjelpemidler som skjermleser etc.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes ingen dedikert 404-side for feilmeldinger når en side ikke finnes. Brukere kan oppleve å møte på en lite forklarende side med svært teknisk informasjon om hva som har skjedd, uten informasjon om hvordan de kan navigere videre. Dette kan være utfordrende for brukere som benytter skjermleser eller som har kognitive utfordringer.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Feil nøsting av elementer på flere menypunkt. Feil i nøstingen gjør det vanskelig for skjermlesere og tastaturnavigasjon å tolke strukturen korrekt, noe som kan føre til at brukere ikke får oversikt over tilgjengelige valg.
- Innhold som bryter kravet
Løsningen har innhold som ikke er kodet med korrekte verdier eller attributter. Dette kan medføre vanskeligheter for brukere med ulike funksjonshemminger ved å ta i bruk skjermleser og tilpasse innholdet etter behovet til de indiviuduelle brukerne.
- Innhold som bryter kravet
Brukere får ikke tilstrekkelige statusmeldinger ved endringer i innholdet på siden (deriblant sorteringer, filtrering og søk i elementer). Dette kan medføre utfordringer for brukere som benytter assisterende teknologi.
Test og vurdering av nettstedet
Vi baserer oss bare på leverandørvurderingen.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .