-
Kopi av simoslo.no
-
OSLO UNIVERSITETSSYKEHUS HF, organisasjonsnummer 993 467 049
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 13 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonen er ikke mulig på grunn av nettsiden er utformet av tredjepart. Dette kan fører til at personer med synshemming ikke får tilgang til informasjon.
- Innhold som bryter kravet
Innholdet i Nivå 1 retningslinjen er presentert med bilder av tekst. Dette kan gi utfordringer for personer med nedsatt syn, men bilden kan forstørres med 400% uten at tekstkvaliteten blir dårlig ved forstørring.
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonen er ikke mulig på grunn av nettsiden er utformet av tredjepart. Dette kan gi utfordringer for personer med nedsatt syn.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Lenke på nettsiden er kun markert med farge, dette kan gi utfordring for brukerne med nedsatt syn. Vi jobber med å gjøre lenken enda mer tydelig for brukerne ved å markere lenke med understrek i tillegg til farge.
- Innhold som bryter kravet
Brukeren har nå menynavigasjon som den eneste navigasjonsmetoden i nettsiden. Dette kan gi utfordringer for brukerne som har behov for fleksibilitet grunnet funksjonsevne eller varierende brukssituasjon. Vi jobber med gi mulighet til flere navigasjonsmulighet slik som søkefunksjon og alfabetisk liste.
- Innhold som bryter kravet
Det er mulig å navigere i nettsiden ved å bruke tastatur, men fokusmarkering består av nettleserens standardmarkering som er stiplet linje. Dette kan gi utfordringer for brukerne med nedsatt syn. Vi jobber med å endre fokusmarkering med tykkere heltrukket linje for å gjøre fokusmarkeringen mer tydeligere.
- Innhold som bryter kravet
Nettsiden har ikke mulighet til bevegelsesaktivering: Dette kan gi utfordringer for brukerne med nedsatt motorikk. Vi jobbes med for å gjøre bevegelsesaktivering mulig.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonen er ikke mulig på grunn av nettsiden er utformet av tredjepart. Dette kan føre til at brukerne med dysleksi eller sterkt svaksynte ikke får tilgang til informasjonen i nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonen er ikke mulig på grunn av nettsiden er utformet av tredjepart. Dette kan føre til at brukerne med dysleksi eller sterkt svaksynte ikke får tilgang til informasjonen i nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Inndatafeil blir ikke oppdaget automatisk. Dette kan gi utfordringer for brukerne som benytter skjermlesere eller tastaturnavigasjon, og brukerne med motoriske eller kognitive funksjonsnedsettelser. Det jobbes med å rette dette.
- Innhold som bryter kravet
Det vises ikke ledetekster eller instruksjoner når skjemaelementer som må fylles ut. Dette kan gi utfordringer for brukerne som benytter skjermlesere eller tastaturnavigasjon, og brukerne med motoriske eller kognitive funksjonsnedsettelser. Det jobbes med å rette dette.
- Innhold som bryter kravet
Det blir ikke gitt forslag ved inndatafeil. Dette kan gi utfordringer for brukerne som benytter skjermlesere eller tastaturnavigasjon, og brukerne med motoriske eller kognitive funksjonsnedsettelser. Det jobbes med å rette dette.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Denne funksjonen er ikke mulig av oss på grunn av nettsiden er utarbeid av tredjepart. Nettside leverandøren holder kontinuerlig teknisk vedlikehold av nettsiden og følger de nyeste standardene slik at nettsiden, nettlesere og hjelpemiddel skal kunne kommunisere bra med hverandre.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .