-
kmd.uib.no
-
UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 22 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har bilder som mangler alternativ tekst. Det er også bilder som har mangelfull alt-tekst. Dette fører til at personer med nedsatt syn ikke kan oppfatte innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har videoer uten lyd, der innholdet ikke presenteres på en alternativ måte. Dette fører til at personer med nedsatt syn ikke kan oppfatte innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har videoer som mangler teksting. Dette fører til at personer med nedsatt hørsel ikke kan oppfatte innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Det er litt slurv her. Det er litt inkonsekvent hva innhold er koda som. Dette gjør det vanskelig for personer som bruker assistiv teknologi å forstå layouten på nettstedet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet inneholder instruksjoner som forutsetter at man har syn for å kunne bruke instruksjonen. Dette fører til at personer med nedsatt syn ikke vil kunne manøvrere seg frem til målet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet bruker en videoavspiller der det ikke er mulig å styre volum eller å skru av lyden. Dette fører til at personer som bruker skjermleser kan få en dobbel lydavspilling, noe som gjør det vanskelig å høre hva som blir lest av skjermleseren.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har overskrifter som tidvis ligger foran bilder, noe som fører til at kontrastforholdet i enkelte tilfeller ikke tilfredsstiller kravet. Dette fører til at personer med nedsatt syn eller fargesyn kan få problemer med å kunne lese innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Denne nettstedet har ikke mulighet for endring av tekststørrelse uten at innholdet blir forringet ved at de interaktive overskriftene legger seg over teksten. Dette medfører at personer med nedsatt syn ikke kan lese innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet inneholder bilder av tekst. Det er i enkelte av tilfellene imidlertid tale om kunstverk, der opphavsretten muligens hindrer oppfylling av kravet. Dette medfører at personer med nedsatt syn ikke kan oppfatte innholdet.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi anser kunstverk for å være unntatt fra dette kravet, ref. Forskrift om uu av IKT-løsninger, §4c, 1. avsnitt, bokstav d og e (3. partsinnhold utenfor virksomhetens kontroll). Vi anbefaler likevel at det legges inn alternativ tekst slik at blinde i det minste får opplyst at det er tale om et kunstverk.
- Innhold som bryter kravet
Denne nettstedet har ikke mulighet for dynamisk tilpasning (Reflow) uten at innholdet blir vesentlig forringet ved at de interaktive overskriftene legger seg over teksten. Dette medfører at personer med nedsatt syn ikke kan oppfatte innholdet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet støtter ikke endring av tekstavstand uten at innholdet blir vesentlig forringet ved at overskrifter flyter over i hverandre. Dette medfører at personer med nedsatt syn ikke kan oppfatte innholdet.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet inneholder en logo på alle sider som bevegelser seg/blinker/ruller uten at brukeren har mulighet til å skru dette av. Dette fører til at personer med nedsatt syn og/eller lese- og skrivevansker vil ha problemer med å betjene nettstedet.
- Innhold som bryter kravet
På dette nettstedet vil logo fremstå som blinkende med hastighet mer enn 3 ganger pr. sekund når bruker skroller over områder der bakgrunnen er svart og teksten er hvit. Dette kan i verste fall føre til at personer med fotosensitiv epilepsi får anfall.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet lar ikke bruker hoppe rett til hovedinnholdet.Dette vil kunne medføre at personer med nedsatt syn og/eller nedsatt motorikk må navigere seg igjennom headerfeltene hver gang de åpner en ny nettside.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har sidetitler som ikke sammenfaller med overskriften på siden. Dette vil føre til at personer som bruker skjermleser til å navigere vil ha større problemer med å orientere seg om nettstedets innhold enn hva de ville hatt om kravet var oppfylt.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet har en ulogisk fokusrekkefølge. Når en bruker går til en ny side, blir overskriften opplest for så å gå innom sidemenyen før den går til hovedinnholdet. Den hopper litt inkonsekvent mellom elementer, i en annen rekkefølge enn det er visuelt presentert. Dette fører til at personer med nedsatt syn vil ha problemer med å få et godt overblikk over nettstedets innhold.
- Innhold som bryter kravet
Dette nettstedet inneholder lenker der formålet med lenketeksten ikke harmonerer med landingssiden. Dette fører til at personer med nedsatt syn vil ha vanskeligheter med å finne innhold ved fokusnavigering.
- Innhold som bryter kravet
Når man navigerer med tastatur på dette nettstedet er det synlige fokuset så svakt at det er tilnærmet umulig å se det for brukere med nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Ved bruk av skjermleser er den programmatiske ledeteksten fraværende i meny-elementene, noe som gjør det vanskelig å bruke skjermleseren for brukere som er avhengig av dette.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Den engelskspråklige versjonen av nettstedet bruker norsk språkattributt. Dette gjør at skjermlesere leser engelsk språk med norsk uttale, og vil derfor gi problemer for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
På dette nettstedet er det en inkonsekvent bruk av bilder. I enkelte tilfeller fungerer bilder som lenker, mens andre bilder ikke har tilsvarende funksjon. Dette fører til at brukere av skjermleser vil ha vanskeligheter med å forstå hvordan nettstedet er bygget opp.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er funnet problemer med iFrame i videoavspiller, blant annet mangler det tittelattributter. Det fører til at personer som bruker hjelpeteknologi får problemer med å identifisere brukergrensesnittkomponenter på nettstedet.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.
Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.
På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.
Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å
1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på UiB knyttet til universell utforming av IKT
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer