-
uio.no
-
UNIVERSITETET I OSLO, organisasjonsnummer 971 035 854
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 13 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
- Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules i publiserte sider. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
- De fleste bruddene på uio.no finnes i publiserte dokumenter, ofte undervisningsmateriell. Her er det manglene alt-tekst til meningsbærende bilder det finnes flest brudd på.
- Det skal sies at utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele uio.no, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjeler brudd på kriterium 1.1.1.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelseningsvideoer. Her er det store mangler på teksting og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video.
- Innhold som bryter kravet
Per nå har vi ingen god løsning for synstolking av video publisert på uio.no. Vi jobber med å få på plass en løsning for dette.
- Innhold som bryter kravet
- Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler.
- Tabeller mangler enkelte steder tabelloverskrift (caption) eller kolonneoverskrifter. Her er det i stedet brukt h-tags. Det er også tilfeller der tabeller er brukt unødvendig for å plassere informasjon. Dette gjelder både på sider og i dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på dette kriteriet i publiserte dokumenter. Bruddene dreier seg om at farge på tekst ikke har god nok kontrast mot bakgrunn.
- Innhold som bryter kravet
Lenke-piler flyter inn i tekst når teksten forstørres 200%
- Innhold som bryter kravet
Det finnes publiserte dokumenter der det er unødvendig bruk av bilder av tekst.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med lenka. Bruddene gjelder publiserte dokumenter, men det tas forbehold om at det finnes feil i publiserte sider også.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte sider på nynorsk har ikke dette markert i kode.
- Innhold som bryter kravet
Artikler og deler av artikler som er skrevet på annet språk har ikke dette markert i kode. Dette kommer av redaksjonelle feil og av mangler i kildesystemene våre.
- Innhold som bryter kravet
Noen søkefelt på uio.no mangler label.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
- Noen avkrysningsbokser for å filtrere utlistinger er ikke korrekt kodet, noe som gjør de lite tilgjengelige for brukere som er avhengig av skjermleser.
- Vortex-videospiller har noen steder ikke title til iframen. Her er også tekstalternativene til kontroller i mediaspiller på engelsk.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte søkefelt gir ikke statusoppdatering på søketreff ved bruk med skjermleser.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Universitetet i Oslo jobber kontinuerlig og målrettet med universell utforming på uio.no. Ett ledd i dette har vært å etablere en egen uu-rådgivning som jobber med å bistå ansatte og enheter i dette arbeidet.
UiO har redaksjonelle utfordringer ved å være et stort universitet med mange publisister og forelesere som produserer innhold og undervisningsmateriell. Fremover vil vi ha økt fokus på opplæring og rådgivning av disse, så vi får redusert andelen redaksjonelle feil. Her har vi også etablert nye rutiner og opplæring før man får tilgang til å publisere.
Samtidig vil vi fortsette å jobbe med rettinger av uu-brudd i rammeverk, og sikre at uu er en sentral del av all nyutvikling på uio.no.