Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Ny som leder i staten

Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 11 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Ny som leder i staten slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er to avvik i dette kriteriet. 
•Ikoner for å gå tilbake eller frem en side i evalueringen har ikke beskrivelse. hjelpeverktøy formidler ikke navn og formål med ikonene. Dette påvirker blinde eller synshemmede med skjermleser. 
•Ingen videoer i kurset har en synlig beskrivelse. Dette fører til at brukere som er avhengig av skjermlesere ikke får en beskrivelse på hva videoen handler om før de starter den.

Dette kriteriet handler mer om hvordan vi som organisasjon bør tenke - når det jobbes med ikke-tekstlige innhold – trenger vi å utvikle en god retningslinjer for å løse problemet.

Innhold som bryter kravet

Nettstedet har ganske omfattende problemer med dette kriteriet. På grunn av at informasjon og relasjoner ikke alltid formidles programmatisk i koden. 

Dette gjelder:

  • Tekst som ser ut som overskrifter blir ikke formidlet som overskrifter.
  • Overskrifter hopper nivåer i innholdet. 
  • Relaterte skjemakontroller er ikke gruppert riktig. 
  • Skjemaobjekter har ikke tilknyttet ledetekst.

Disse avvikene skaper størst utfordringer for brukere som ikke ser og som bruker skjermleser, og fører til at det kan være vanskelig å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte deler av kurset. 

Innhold som bryter kravet

Det forekommer tekst som ikke har tilstrekkelig fargekontrast mot bakgrunnen. Dette gjelder teksten i fremdriftsindikasjonen på totalt fullførte moduler.
Det fører til at brukere som er svaksynte eller fargeblinde får problemer med å lese teksten.

Innhold som bryter kravet

Det har blitt brukt flere bilder av tekst i kurset, noe som påvirker flere brukergrupper, som brukere med opplesende hjelpeverktøy eller de som trenger forstørrelse. Hjelpeverktøy formidler ikke teksten i disse modulkortene da de er laget av bilder. I tillegg vil disse bildene ha dårlig oppløsning ved forstørring. Noe som påvirker brukere som trenger å forstørre grensesnittet.

Vi vil se på et alternativ til å formidle samme informasjon via tekst i stedet.

Innhold som bryter kravet

Det forekommer informasjon som ikke er tilgjengelig for tastaturbrukere. Ved å klikke på et ikon vil det dukke opp informasjonsboks som forklarer om ikonet er merket fullført eller ikke fullført. Dette ikonet er ikke tilgjengelig å klikke på med "enter" tasten. Konsekvensene av dette er at tastaturbrukere ikke får med seg informasjonen bak klikkbare objekter.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er et problem i kurset når det kommer til navigering ved hjelp av tastaturet. 

Det er ikke mulig å starte videoer med tastaturet. Fokusmarkeringen kommer inn til videospilleren, men det vil ikke være mulig å starte videoer ved å trykke "enter". Derimot får vi aktivert videoen med en skjermleser, men da må vi trykke gjennom flere elementer i videospilleren for å finne "Play"-knappen for å starte videoen.

Vi vil se på muligheten for å kunne starte videospillere også med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det finnes en tidsbegrensning i dette kurset, hvor brukere blir automatisk logget ut ved inaktivitet. Problemet er at brukere ikke kan velge å forlenge denne tidsbegrensningen. Brukere med nedsatt funskjonsevner trenger mer tid enn andre til å reagere, lokalisere og operere. Vi skal legge til rette for at alle brukere skal kunne gjennomføre kurset uten å bli logget ut. Her ser vi på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin.

Innhold som bryter kravet

I kurset er det flere tilfeller der det er tomme overskrifter på siden. Når overskriften er tom, vil den bli opplest som "blank" av skjermlesere. Underoverskrifter som er plassert under denne overskriften vil også bli påvirket og skaper en ulogisk innholdstruktur, noe som kan skape forvirring for skjermleserbrukere. 

Innhold som bryter kravet

Det er svak fokusmarkering på interaktive elementer ved tastaturnavigering. Fokusmarkeringen rundt objektet er veldig tynn og svak, og i tilleg er fargen mellom fokusetmarkeringen og objektet veldig lik. Dette gjør det svært utfordrende for svaksynte eller fargeblinde som navigerer med tastatur.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Nettstedet har ganske omfattende problemer med dette kriteriet.

Problemene er blant annet at:

  • Det forekommer knapper som ikke blir formidlet til opplesende hjelpemidler. Disse knappene fører videre til moduler i kurset. At disse knappene ikke blir opplest vil det forårsake at blinde eller synshemmede ikke får tilstrekkelig informasjon om hvilken modul brukeren er inne i.
  • Enkelte knapper oppfører seg som lenker. Dette kan bli forvirrende for blinde eller synshemmede med opplesende hjelpemidler, da det er et kjent mønster at en lenke fører videre til et annet sted.
  • Klikkbare ikoner inneholder informasjon som ikke blir formidlet til opplesende hjelpemidler.
  • Iframes (rammer) i kurset mangler et tilgjengelig navn.

Vi arbeider med å utarbeide gode retningslinjer for å rette opp i dette.

Innhold som bryter kravet

Det er to avvik i dette kreiteriet:

  • Statusmeldinger som formidles visuelt, blir ikke gjengitt til brukere som ikke ser. Dette gjelder fremfor alt svaralternativ og gjør at det blir vanskelig for brukere som ikke ser, til å vite når svaret er riktig eller feil.
  • Fremstegsindikatoren som viser hvor mye i prosenter av kurset er fullført blir ikke formidlet til opplesende hjelpemidler. Konsekvensene av dette er at blinde brukere ikke får samme informasjonen som seende brukere gjør

Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .