-
Entur Data Catalog
-
ENTUR AS, organisasjonsnummer 917 422 575
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 20 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes innhold på data.entur.no som bryter med kravet. Enkelte logoer som omtales som bilder, og innhold som er dekorativt blir forklart som bilde.
Et eksempel på dette er "Entur" logoen som blir omtalt som et bilde, og deretter blir fortsetter skjermleser å leser opp "Entur logo." Det finnes også flere steder det leses opp "bilde" der det ikke er noe bilde som er i fokus.
Dette kan for brukere som anvender skjermleser oppfattes som at de går glipp av innhold når dette ikke er tilfellet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes enkelte tabeller på nettstedet som ikke er skrevet på den måten slik at en bruker som anvender skjermleser kan forstå relasjonene i tabellen. Dette gjør det vanskelig for brukeren å forstå og få med seg innholdet på siden, særlig for brukere som anvender skjermleser.
I tillegg til dette har vi enkelte “cards” på siden som navigerer brukeren inn til nytt innhold på nettstedet. Front-end kan få det til å se ut som det er spesifikt sted man må trykke for å tas videre, noe som ikke er tilfellet - dette kan bidra til forvirring for brukere.
- Innhold som bryter kravet
Det er et "sidenavigasjons"-element som ikke er mulig å nå, med enkel "tab", og menyen fremstår som et hovedelement i grensesnittet for å komme seg til videre innhold. Vi anser dette som et brudd, da ikke en bruker av tastaturgrensesnitt vil få innholdet presentert meningsfullt - som kan påvirke hvordan man leser nettinnholdet.
- Tilgjengelige alternativ
Ved bruk av skjermleser, leses dette opp i riktig og meningsfull rekkefølge.
- Innhold som bryter kravet
Det er et “fane”-element som visuelt gir uttrykk for hvordan man skal navigere for å få frem ulike typer innhold. Ved bruk av skjermleser forteller den i hovedsak hvordan man kommer seg ut av faneelementet, men ikke hvordan man evt kommer seg til neste fane. Dette er dog med “piltast” som er relativt vanlig for å bevege seg videre i nettinnhold. Likevel kan dette hevdes som et brudd da brukere som anvender skjermleser mulig kan gå glipp av innhold de er ute etter.
- Innhold som bryter kravet
Det er deler av "fane"-elementet som presenteres utelukkende med farge for å vise at denne ikke er klikkbart. Dette bryter med kravet, og kann være vanskelig for brukere å få med seg innholdet.
- Tilgjengelige alternativ
Ved bruk av skjermleser vil denne fanen bli opplest som "nedtonet" som indikerer at den ikke er klikkbar.
- Innhold som bryter kravet
Fanene på nettstedet som ikke er klikkbare, “disabled,” har ikke godkjent kontrastforhold mellom tekst og bakgrunn. Komponenten fra designsystemet er overskrevet for å få disabled faner. Dette kan gjøre at brukere går glipp av innhold.
- Innhold som bryter kravet
Nettstedet er ikke optimalt for å dynamisk tilpasse. Dette hevdes på bakgrunn av at tilpasses relativt godt, men enkelte nøkkelelementer må scrolles horisontalt, som man kan tolke som brudd. Overordnet vil det være vanskeligere for de som har behov for zoom, å forstå hvordan nettstedet fungerer, og i verste fall ikke finne frem til innholdet de er ute etter.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte grafiske elementer knyttet til kontrast på lys bakgrunn fyller ikke kontrastkravene. Dette kan gjøre at det enten er vanskelig å forstå og bruke deler av grensesnittet. Eksempler på hvilke elementer som ikke har godkjent kontrastkrav er foreksempel linjer i tabeller som er i koden vår, men også kontrastkrav for sidenavigasjons-element mot hvit bagrunn. Dette kan for brukere medføre at at man ikke får med seg kontekst og det innholdet man lette etter.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Sidenavigasjonen som benyttes er ikke mulig å nås med “tab” alene. Alle interaktive elementer, er ikke tilgjengelige, som fører til brudd på dette punktet. Dette kan i verste fall bidra til at brukere ikke klarer å navigere seg til ønsket innhold.
- Tilgjengelige alternativ
Ved å anvende skjermleser, og får lest opp alt innhold, vil dette være tilgjengelig.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte steder som hoppes over, uten at dette er hensikten - og hierarkiet er heller ikke helt satt med hva som burde defineres som hovedinnhold. Det finnes heller ingen snarvei for å hoppe rett til hovedinnholdet ved tastaturnavigasjon. Det kan være vanskelig for alle brukere å forstå nettinnholdet.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Det er ikke beskrivende sidetitler på nettstedet når man navigerer seg inn i de ulike dataproduktene på nettstedet. Det vil være vanskelig for brukere å navigere eller gjenkjenne innholdet man er på.
- Innhold som bryter kravet
I data.entur.no hoppes det over en sidenavigasjon inne i selve dataproduktene. Når dette innholdet ikke presenteres i sekvensiell rekkefølge som i koden, vil ikke brukere med skjermleser vite at de har et annet alternativ på siden. Dette henger nøye sammen med kravet om tastatur. Dette kan medføre at brukere ikke navigerer seg til innhold de er ute etter eller trenger.
- Tilgjengelige alternativ
Ved å anvende skjermleser blir dette presentert i riktig fokusrekkefølge, når man får lest opp alt innhold, og tabber seg gjennom et og et element.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes enkelte lenker som ikke har en selvforklarende lenketekst. Dette gjør det vanskelig for skjermleserbrukere å tolke og forstå konteksten til lenken og hvor den fører.
- Innhold som bryter kravet
Det er ingen menylinje på tvers av nettstedet, nettstadskart eller søkefunksjon. Dette kan gjøre det vanskelig for brukere å navigere på nettstedet.
- Innhold som bryter kravet
I data.entur.no er det tilfeller av overskrifter som ikke hierarkisk følger hverandre. I tillegg til dette er det noen tekster som burde forbedres for at det skal kunne fungere enda bedre enn det gjør i dag. Eksempelvis er det Real-Time(Estimated times) som har header 1, som derfor skal presentere et hovedinnhold, men dette er jo egentlig en underkategori av "Assets", som ikke fremkommer i overskriften.
Dette kan bidra til forvirring særlig ved navigasjon på nettstedet for skjermleserbrukere.
- Innhold som bryter kravet
I data.entur.no er det tilfeller på kontrastfarget bakgrunn, som på landingssiden at kontrasten på fokusmarkeringen ikke er godkjent. Det kan derfor være vanskelig for brukere som anvender tastatur som navigeringsmetode å forstå hvor man er på nettstedet.
- Innhold som bryter kravet
I data.entur.no i tabellene inne i dataproduktene, der det krever horisontal og vertikal scroll for å kunne forstå og betjene grensesnittet.
- Tilgjengelige alternativ
Hvis man anvender skjermleser får man lest opp tabellen slik at man ikke har behov for scroll.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte steder på data.entur.no, lenker visuelt ser ut som knapper, leses opp som lenker i skjermleser. Dette kan kan skape forvirring for brukere som er avhengig av skjermleser - når det visuelle ikke samsvarer med det som leses opp.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
I data.entur.no har vi enkelte elementer som “cards” som både åpner nye nettsteder, - og vi har “cards” som tar deg til en ny side på nettstedet. Selv om disse har indikasjon på seg at de har ulike "outputs" i form av ikoner, likner disse såpass mye på hverandre at det anses som et brudd. Dette kan bidra til forvirring for brukere, da forventingen ikke samsvarer.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Ikke alle komponenter har navn og rolle bestemt i koden.
Dette kan bidra til forvirring hos brukeren da skjermleser og visuelt uttrykk ikke tilsvarer hverandre.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har selv testet og vurdert nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Entur har rundt ti nettløsninger som retter seg mot eksterne brukere og som er underlagt krav om universell utforming (UU). Dette er hovedsakelig løsninger og tjenester som er direkte eller indirekte knyttet til reisesøk, informasjon, reiseplanlegging, billettkjøp og betaling. Entur ikke er ansvarlig for selve reisen, dvs. for stoppesteder, ombordstigning, kjøretøyet, forsinkelser med mer.
Entur har et samfunnsansvar knyttet til at det skal være enkelt å velge kollektivt, og UU har høy prioritet hos oss. Det er en viktig designbeslutning å inkludere alle, ikke bare fordi vi må på grunn av lovkrav, men fordi det er det riktige å gjøre med tanke på inkludering og likestilling.
UU er en integrert del av arbeidsprosessene til våre utviklingsteam. For å sikre dette tilrettelegger vi for kontinuerlig kompetansebygging og erfaringsutveksling om temaet. I tillegg strekker vi oss etter at all ny funksjonalitet er designet og utviklet etter prinsipper for universell utforming.
Hos Entur er det enkelte team ansvarlig for at de digitale produktene de lager oppfyller krav til universell utforming. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om våre nettløsninger på tilbakemelding@entur.org.