-
Kompetanseledelse
-
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING, organisasjonsnummer 986 252 932
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 47 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Vi har noen avvik fra dette kriteriet som påvirker brukeropplevelsen for synshemmede brukere som bruker skjermleser. Imidlertid hindrer ikke disse problemene brukerne fra å fullføre kurset.
Avvikene inkluderer:
- Videoene mangler synlige titler/overskrifter som beskriver innholdet.
- Det er et pil-ikon på banneret som blir opplest som "større enn", men det gir ingen nyttig kontekst og fører til unødvendig opplesning.
- Innhold som bryter kravet
Kurset har flere avvik dette kriteriet. Dette er problemer som påvirker hovedsakelig synshemmede brukere med skjermleser, men også brukere som er avhengige av talestyring.
Avvikene inkluderer:
- Det er overskrifter på "Refleksjon" og "Oppsummering"- sidene som ikke er riktig kodet som overskrifter, og noen overskrifter hopper over nivåer, som ikke følgen en hierarkisk rekkefølge. Dette er viktig for å skape en meningsfull og logisk struktur i kurset.
- Flere punktlister er ikke programmatisk satt opp riktig, noe som kan føre til at informasjonen ikke blir presentert på en logisk og strukturert måte for brukerne.
- Skjemaobjekter mangler gruppering i koden med fieldset og legend, noe som er viktig for å forstå hvilke objekter som hører sammen og hva de representerer.
- Flere skjemaobjekter er ikke assosiert med ledeteksten. Her kan brukerne få vanskeligheter med å vite hva slags informasjon som skal legges inn i skjemaobjektet.
- Innhold som bryter kravet
På "Refleksjon"-sidene er det flere bilder som inneholder i tekst, noe som påvirker flere brukergrupper, blant annet brukere som er avhengige av tekstforstørrelse, økt tekstavstand eller kontrast, men også synshemmede brukere med skjermleser. Dette er bilder som illustrerer noe og inneholder viktig informasjon.
Her ser vi et alternativ å formidle samme informasjon via tekst i stedet.
- Innhold som bryter kravet
Kurset oppfyller ikke kravet fordi det mangler tilstrekkelig fokusmarkering for tastaturnavigering på inndatafeltene på "Refleksjon"-sidene. Her har fokusmarkøren en lav kontrastverdi mellom fokusmarkøren og bakgrunnen, noe som skaper en stor hindring for brukere som navigerer med tastatur, og brukere med nedsatt syn eller fargeblindhet.
Her er målet vårt å nå en kontrastverdi på minst 3,0:1 på fokusmarkøren.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Kurset oppfyller ikke kravet fordi løsningen har en automatisk utlogging som ikke er mulig å forlenge. Dette betyr at man ikke kan tidsbegrensningen ikke kan justeres, noe som kan påvirke alle brukere som trenger mer tid til å fullføre kurset. Her ser vi på alternativer der brukerne kan forlenge økten sin.
- Innhold som bryter kravet
I kurset finnes det en fremdriftsindikator som gir brukerne en indikasjon på hvordan de ligger an i kurset. Denne indikatoren blir kun opplest som en prosentandel, noe som kan være vanskelig å forstå for en synshemmede bruker med skjermleser. Her ser vi på alternativer for å gjøre denne tilgjengelig og forståelig.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er flere avvik på dette kriteriet på tvers av kurset. Dette er avvik som i stor grad påvirker synshemmede brukere med skjermleser.
De største utfordringene og avvikene gjelder:
- Menyen som ikke gir beskjed når undermenyen er åpen eller lukket
- Svaralternativer i “Utforsk”-sidene som ikke beskriver hvilke svaralternativ som er valgt eller hvor mange som kan velges
- Knappene i menyene utvider informasjon som ikke er korrekt kodet, hvor brukene blir ikke informert at det er en knapp som utvider eller minimerer informasjon
- Kurset ligger i rammer (iframes) som mangler en beskrivende tittel
Dette gjør det vanskelig for brukere som ikke kan se, å forstå hvilken handling som kan gjøres, hvilken tilstand et objekt har, og hvilket innhold som finnes i noen av de innebygde rammene i kurset.
Vi arbeider med å rette opp i dette.
- Innhold som bryter kravet
Når brukerne ankommer en ny side vil framdriftsindikatoren endres, denne informasjonen gjengis ikke automatisk for synshemmede brukere med skjermlesere. Dette er en feil som vi skal fikse på, slik at brukerne får en god brukeropplevelse av kurset.
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Rapport
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .