Tilgjengelighetserklæring for FRAM (iOS)

  • FRAM (iOS)
  • iOS / iPadOS
  • 1.49
  • Mobiltelefon
  • MØRE OG ROMSDAL FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 944 183 779
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 19 av 42 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
MØRE OG ROMSDAL FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på FRAM (iOS) slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Kartet er ikke tilgjengelig for de som bruker skjermleser, siden vi har valgt å slå av kartet når skjermeleser er aktivert.

Ilustrasjon som vises dersom ikke får treff på reisesøk eller avganger, har ikke tekstalternativ og er usynlig for skjermleser og dermed utilgjengelig for skjermleserbrukere. 

Emoji ved favorittsteder har ikke tekstalternativ og er usynlig for skjermleser, og dermed utilgjengelig for skjermelserbrukere.

Innhold som bryter kravet

Flere overskrifter er ikke kodet som overskrifter. Noe manglende kontekst for skjemagrupper brukt i appen. 

Innhold som bryter kravet

Innholdet i appen roterer ikke med rotasjon av skjermen. Appen støtter bare vertikal posisjonert skjerm. 

Innhold som bryter kravet

Knapp merket "Brukervilkår" i innloggingsflyten er ikke tilstrekkelig merket som knapp eller lenke med kontrast eller andre virkemidler. Knapp merket "Endre betalingsmåte" er ikke tilstrekkelig merket som knapp eller lenke med kontrast eller andre virkemidler. Avganger med avvik merkes bare med gult og svart varselsymbol. 

Innhold som bryter kravet

Knappen for innlogging med Vipps har liten skriftstørrelse og derfor for lavt kontrastnivå.

Tilgjengelige alternativ

Det finnes alternative innloggingsmetoder hvor knappen ikke bryter med krav.

Innhold som bryter kravet

Enkelte ikoner forblir små, selv om teksten forstørres. Disse ikonene kan være litt vanskeligere å se, særlig for de med redusert syn.

Innhold som bryter kravet

Det er for lavt kontrastnivå mellom enkelte brukergrensesnittkomponenter og grå bakgrunn, blant annet primærknapper (2,1:1) og interaktive svarte felter i nattmodus (2,04:1). Lyseblå Linje og toveispil på båtbillett har for lav kontrast til hvit bakgrunn.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Tredjepartsløsning for kundehenvendelser er ikke tilgengelig med tastatur / skjermleser selv om knappen som navigerer dit er synlig.

Tilgjengelige alternativ

Det er mulig å kontakte oss gjennom kundeservice via telefon og kontaktinformasjon finnes tilgjengelig fra appen.

Innhold som bryter kravet

Tilbakemeldingskomponenten forsvinner raskt etter negativ tilbakemelding og det er vanskelig å rekke å sende inn tilbakemeldinger spesielt når man bruker skjermleser.

Innhold som bryter kravet

Spinnere på sider med annen informasjon og animasjon av aktiv billett kan ikke stanses. Tilbakemeldingskomponenten forsvinner raskt ved negativ tilbakemelding.

Innhold som bryter kravet

På noen sider er ikke rekkefølgen konsekvent i forhold til hvor du var sist, og om du hadde kikket på en knapp og kommet tilbake til forrige skjerm igjen. Samt vist man skifter side via klikke på en av knappene i meny baren, kommer man ikke på toppen av siden alltid. 

I noen informasjonsbokser blir ikke brukeren som bruker skjermleser informert om at det finnes en lenke som kan gi mer informasjon. 

Innhold som bryter kravet

Globale informasjonsmeldinger har noen lenketekster som ikke forklarer hvor brukeren tas videre.

Innhold som bryter kravet

Knappen som leder til kundeserviceløsningen er merket "Forbedre appen" og kan være forvirrende.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Når til- og fra-feltet i reisesøket fylles ut, trigges det automatisk et nytt reisesøk.
Dette er et bevisst interaksjonsgrep for å gjøre reisesøk raskt og enkelt. Brukere med for eksempel nedsatt motorikk eller syn kan oppleve at de setter i gang et uønsket reisesøk hvis de trykker på feil forslag i autoforslag.

Innhold som bryter kravet

Flere feilmeldinger gir ikke tilstrekkelig informasjon om hvilken feil som har oppstått eller hvordan man kan rette opp i det, ved feil brukerinput.

Innhold som bryter kravet

Opptil flere steder mangler det indikasjon på at skjemaelementer er obligatoriske. Noen ledetekster har litt mangelfull instruksjon for hva som er forventet når man bruker skjermleser. 

Innhold som bryter kravet

For innlogging gis noe mangelfull informasjon til hvordan man kan rette opp feil for inndata. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Flere steder mangler rolle for overskrifter. Det finnes steder hvor knapper og skjema-elementer ikke har satt korrekt rolle. Flere steder mangler skjema-elementer verdi noe som gjør det vanskeligere å forstå hvilken kontekst de er i og tilstanden til skjema-elementet. 

Innhold som bryter kravet

Opptil flere steder leses ikke statusbeskjeder automatisk opp av skjermleser når tilstand eller statuser endres. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .